بررسی نقش جاه طلبی در تحریک خلاقیت بین کارآفرینان استان فارس
الموضوعات :
1 - 1) گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
الکلمات المفتاحية: جاهطلبی تحریک خلاقیت کارآفرینان استان فارس ,
ملخص المقالة :
هدف بررسی نقش جاهطلبی در تحریک خلاقیت بین کارآفرینان انجامگرفته است. شرکتکنندگان، شامل 129 نفر از مدیران کارآفرین وکارآفرینان بودند که با بهرهگیری از فهرست معرفیشده مرکز کارآفرینی و اشتغالزایی دانشگاه شیراز در قالب یک روش تصادفی از نوع ساده انتخاب شدند. روش تحقیق، شیوه آمیخته (کیفی و کمی) بود که در بخش کیفی از رویکرد فراترکیب و در بخش کمی از شیوه توصیفی - همبستگی استفاده شد. بر همین اساس، 4 عامل فردی و کارآفرینانه، اقتصادی و مالی، فناوری و نوآوری و دانش سازمانی بهعنوان عوامل مؤثر بر تحریک خلاقیت کارآفرینان مشخص شدند. ضمن آنکه روایی در هر دو شیوه بهصورت قابل قبولی مورد تائید قرار گرفتند و پایایی در رویکرد فراترکیب بر مبنای شاخصهای لینکلن و گوبا (1985) و در مطالعه مقدماتی بخش کمی نیز، با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ تائید شدند. جهت تحلیل یافتههای این مطالعه در بخش کیفی از اسنادکاوی (با تأکید بر مطالعات داخلی و خارجی) و در بخش کمی نیز از آمار توصیفی (شاخصهای جمعیت شناختی با استفاده از نرمافزار (SPSS و آمار استنباطی (حاصل از معیارهای مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS) استفاده شد. نتایج در نهایت نشان داد، هر 4 شاخص فردی و کارآفرینانه، اقتصادی و مالی، فناوری و نوآوری و دانش سازمانی بر تحریک خلاقیت کارآفرینان تأثیر معنادار داشتند. بنابراین به نظر میرسد، جهت مداومت در کار کارآفرینان و همچنین تقویت خلاقانه آنها در کنار عوامل فردی، میبایست به استفاده از فناوریهای جدید، مدیریت دانش سازمانی و زیرساختهای مالی و اقتصادی توجه ویژه شود.
ا ،ی ،داوج دمحم اضر ،یی رقاب و اسن ی سح ین دابآ ،ی ( .اضر 1399 زرا .) ی بای ثات یر گنهرف لماوع ی عامتجا و ی رفآراک رب ینی هناخ رد نانز اهی
رفآراک ینی رادرهش ی نارهت . عامتجا تاعلاطم ی تخانش ناور ی .نانز 18 (4 ،) 33-68 .
پی اری ،ش لامک ؛اضر ی، قنی بلطم ؛ ی، ( ؛ رداق دمحم 1394 بت .) یین لدم ی اتسار رد ی قلاخ هعسوت یت رفآراک و ینی هاگشناد زکارم رد .ی مک تاعلاطم ی
دم رد یریت . 20 ( 15 ،) 143-129 .
قحیق ،ی ضترم ی، اوقت ،یی رم یم رافص و ینا نادمه ،ی عسید . ( 1400 رفآراک .) ینی لاغتشا و ازیی اهراک و بسک هزوح رد ی نب شناد ینا نتبم ی رب
فرظ یت نکت زا هدافتسا اب لدم هئارا ؛تافوقوم یک دی لتم لدم و ی بای راتخاس تلاداعم ی .گرزب ناسارخ همانشهوژپ . 11 ( 42 .) 106-85 .
قف یه مارآ ، ( .لوتب 1397 شوه هطبار .) اهی و اب هناگدنچ ی گژی صخش یتی رفآراک ینی قلاخ و یت وجشناد ینا سانشراک ی ملاسا دازآ هاگشناد دشرا .ی
قلاخ و راکتبا یت ناسنا مولع رد ی .7 (4 ،) 179-196 .
رک یمی نارارط ،ی ،هبوبحم رش یف هداز ، ،حاتف سی وقند ،ی می لعر ی سح و ی ن روپ ، واد و ( .د 1399 ثأت .) یر طخ رب رثؤم لماوع شم ی راذگ ی کراپ اهی و ملع
روانف ی تکرش و اهی شناد نب ینا اهدادنورب رب ی نآ م شقن اب اه یجنا ی رفآراک ینی هناروانف . دم تاعلاطم یریت تلود ی ای نار .3 (4 ،) 99-126 .
Del Campo, C. J. (2017). The role of creativity in entrepreneurship: an empirical study on business
undergraduates.
García, H. M., Méndez, O. J. M., & Alvarado, A. A. (2022). Creativity and Entrepreneurship in
Latin America: The Time has Come. In The Emerald Handbook of Entrepreneurship in Latin
America (pp. 3-15): Emerald Publishing Limited.
Juliana, N. O., Hui, H. J., Clement, M., Solomon, E. N., Elvis, O. K. & Management. (2021). The
impact of creativity and innovation on entrepreneurship development: evidence from Nigeria.
9(4), 1743-1770.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry (vol. 75). In: Sage Thousand Oaks, CA.
Mardiana, S. J. (2020). Modifying Research Onion for Information Systems Research. 63(4),
5304-5313.
Najeh, H., Morched, S. J. J. O. B. (2022). The Ambitious Entrepreneur and His Role in Stimulating
Creativity: The Case of Tunisian Entrepreneurs. 10(1), 61-73.
59
74
:
2
1
هرود
__________________________________
راک و بسک رد
ی
دربهار تاعلاطم
هرامش ،
Tantawy, M., Herbert, K., McNally, J. J., Mengel, T., Piperopoulos, P., & Foord, D. J. (2021).
Bringing creativity back to entrepreneurship education: Creative self-efficacy, creative process
engagement, and entrepreneurial intentions. 15, e00239.
Weng, C., Mundorf, N., & Salzarulo-McGuigan, A. J. (2022). Entrepreneurship education
enhances entrepreneurial creativity: The mediating role of entrepreneurial inspiration. 20(2),
100570.