تحلیل استراتژیک برند دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بر مبنای مدل SWOT با رویکرد غربالگری فازی
محورهای موضوعی : بازاریابی اسلامیزهرا بلوک یزدی 1 , محمد رضا دهقانی اشکذری 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - گروه آموزشی کارآفرینی-گرایش مدیریت کسب وکار،فناوری
معاونت فرهنگی و دانشجویی
کلید واژه: تحلیل استراتژیک, مدل SWOT, دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد, برند,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تحلیل استراتژیک برند دانشگاه آزاد اسلامی براساس مدل SWOT است. از حیث هدف روش تحقیق حاضر توسعه ای و از حیث شیوه ی اجرا غیر آزمایشی/ توصیفی و نیز از نقطه نظر نتیجه یک پژوهش کیفی/ کمی (آمیخته) است که به صورت مقطعی و با استفاده از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه برای جمع آوری داده در دو گام انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، در گام اول که به تحلیل محتوای کیفی مستندات دانشگاه و مصاحبه با خبرگان پرداخته دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بوده و با استفاده از نمونه گیری قضاوتی تعداد ۷ نفر بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند؛ در گام دوم که به غربال سازی فازی شاخص ها و مولفه ها اقدام شده جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بوده و با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 21 نفر در پژوهش مشارکت داشتند؛ نتایج تجزیه و تحلیل دادهها مهمترین نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت ها و تهدیدات پیش روی این واحد دانشگاهی را مشخص کرده و به منظور ارتقای برند این دانشگاه در ذهن مخاطب هدف، استراتژی های چهارگانه ای ارائه داده تا بدین وسیله مسیر کسب مزیت رقابتی پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تسهیل گردد.
The purpose of this research is to analyze the strategic brand of Islamic Azad University based on the SWOT model. In terms of the purpose of the current research method, it is developmental, and in terms of the non-experimental/descriptive implementation method, and also from the point of view of the result, it is a qualitative/quantitative (mixed) research that is cross-sectional and using interview and questionnaire tools to collect data in Two steps have been taken.
The statistical population of this research, in the first step, which analyzed the qualitative content of university documents and interviewed experts, was the students of Islamic Azad University, Yazd branch, and using judgmental sampling, 7 people were selected based on the rule of theoretical saturation;
In the second step, when the fuzzy screening of indicators and components was done, the statistical population was all the academic staff members of the Islamic Azad University, Yazd branch, and 21 people participated in the research with the purposeful sampling method;
The results of the data analysis identified the most important strengths and weaknesses as well as the opportunities and threats facing this academic unit, and in order to promote the brand of this university in the mind of the target audience, four strategies were presented in order to gain a sustainable competitive advantage in The Islamic Azad University of Yazd branch should be facilitated.
باقری، مسلم، و کیانی، مهرداد. (1395). شناسایی جایگاه دانشگاه در آموزش و ارتقاي قابلیتهاي کارآفرینی دانشجویان براساس رویکرد غربالگري فازي. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، دوره 22، شماره 4 ،صص. 67-43.
جعفری اسکندری،میثم و بهروزی،بهروز. (1397)، «مدیریت استراتژیک در سازمان ها»، همایش کنفرانس ملی اندیشه های نوین و خلاق در مدیریت، حسابداری، مطالعات حقوقی و اجتماعی، شماره 1.
رمضانی، عباس، قهرمانی، محمد، پرداخت چی، محمدحسن، و ذاکرصالحی، غلامرضا. (1397). ارزیابی همکاری های علمی بین المللی دانشگاه های برتر ایران: با رهیافت تحلیل راهبردی (SWOT). مجلس و راهبرد، 25(96 )، 99-129.
شاهبابای آشتیانی، مهدی و کمالی آشتیانی، محمدجواد. (1395)، «مدیریت استراتژیک و بررسی چالش ها و فرصت های دانشگاه های كشور»، کنگره پیشگامان پیشرفت، شماره 10، 1424-1417.
شهسواری، سجاد. (1401). تحليل عوامل مؤثر بر مديريت آموزش در سازمان با استفاده از روش SWOT (رويكردي تربيت گرايانه). فصلنامه مديريت و چشم انداز آموزش. دوره4، شماره 2 ، پياپي 12، صص. 65-40.
نجف زاده اوجقاز، زهرا، کریم زاده، صمد، و ناظم، فتاح. (1400). ارائه مدلی برای ارتقای سطح مسئولیت پذیری اجتماعی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (استان تهران) بر اساس اخلاق حرفه ای و عملکرد شغلی. مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 15(2 (پیاپی 57) )، 259-279.
Nasreen, K. and Afzal, M.T. (2020), "Strengths, weaknesses, opportunities and threats in higher education: a SWOT analysis of Allama Iqbal Open University Islamabad (Pakistan)", Asian Association of Open Universities Journal, Vol. 15 No. 3, pp. 321-333.