تحلیل استراتژیک برند دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بر مبنای مدل SWOT با رویکرد غربالگری فازی
الموضوعات :زهرا بلوک یزدی 1 , محمد رضا دهقانی اشکذری 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - گروه آموزشی کارآفرینی-گرایش مدیریت کسب وکار،فناوری
معاونت فرهنگی و دانشجویی
الکلمات المفتاحية: تحلیل استراتژیک, مدل SWOT, دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد, برند,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تحلیل استراتژیک برند دانشگاه آزاد اسلامی براساس مدل SWOT است. از حیث هدف روش تحقیق حاضر توسعه ای و از حیث شیوه ی اجرا غیر آزمایشی/ توصیفی و نیز از نقطه نظر نتیجه یک پژوهش کیفی/ کمی (آمیخته) است که به صورت مقطعی و با استفاده از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه برای جمع آوری داده در دو گام انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، در گام اول که به تحلیل محتوای کیفی مستندات دانشگاه و مصاحبه با خبرگان پرداخته دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بوده و با استفاده از نمونه گیری قضاوتی تعداد ۷ نفر بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند؛ در گام دوم که به غربال سازی فازی شاخص ها و مولفه ها اقدام شده جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بوده و با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 21 نفر در پژوهش مشارکت داشتند؛ نتایج تجزیه و تحلیل دادهها مهمترین نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت ها و تهدیدات پیش روی این واحد دانشگاهی را مشخص کرده و به منظور ارتقای برند این دانشگاه در ذهن مخاطب هدف، استراتژی های چهارگانه ای ارائه داده تا بدین وسیله مسیر کسب مزیت رقابتی پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تسهیل گردد.
باقری، مسلم، و کیانی، مهرداد. (1395). شناسایی جایگاه دانشگاه در آموزش و ارتقاي قابلیتهاي کارآفرینی دانشجویان براساس رویکرد غربالگري فازي. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، دوره 22، شماره 4 ،صص. 67-43.
جعفری اسکندری،میثم و بهروزی،بهروز. (1397)، «مدیریت استراتژیک در سازمان ها»، همایش کنفرانس ملی اندیشه های نوین و خلاق در مدیریت، حسابداری، مطالعات حقوقی و اجتماعی، شماره 1.
رمضانی، عباس، قهرمانی، محمد، پرداخت چی، محمدحسن، و ذاکرصالحی، غلامرضا. (1397). ارزیابی همکاری های علمی بین المللی دانشگاه های برتر ایران: با رهیافت تحلیل راهبردی (SWOT). مجلس و راهبرد، 25(96 )، 99-129.
شاهبابای آشتیانی، مهدی و کمالی آشتیانی، محمدجواد. (1395)، «مدیریت استراتژیک و بررسی چالش ها و فرصت های دانشگاه های كشور»، کنگره پیشگامان پیشرفت، شماره 10، 1424-1417.
شهسواری، سجاد. (1401). تحليل عوامل مؤثر بر مديريت آموزش در سازمان با استفاده از روش SWOT (رويكردي تربيت گرايانه). فصلنامه مديريت و چشم انداز آموزش. دوره4، شماره 2 ، پياپي 12، صص. 65-40.
نجف زاده اوجقاز، زهرا، کریم زاده، صمد، و ناظم، فتاح. (1400). ارائه مدلی برای ارتقای سطح مسئولیت پذیری اجتماعی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (استان تهران) بر اساس اخلاق حرفه ای و عملکرد شغلی. مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 15(2 (پیاپی 57) )، 259-279.
Nasreen, K. and Afzal, M.T. (2020), "Strengths, weaknesses, opportunities and threats in higher education: a SWOT analysis of Allama Iqbal Open University Islamabad (Pakistan)", Asian Association of Open Universities Journal, Vol. 15 No. 3, pp. 321-333.