طراحی الگوی اخلاق حرفه ای ایرانی- اسلامی در دانشگاه فنی و حرفه ای با رویکرد نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : بازاریابی اسلامی
ارسلان نامی
1
,
سجاد شمسی گوشکی
2
1 - Department of Management Technical and Vocational University (TVU), Bushehr, Iran
2 - دانش آموخته دکتری، گروه مدیریت بازرگانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، قم، ایران
کلید واژه: دانشگاه فنی و حرفه ای, با رویکرد, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
هدف/ سئوال اصلی: هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی اخلاق حرفهای ایرانی- اسلامی مدیران در دانشگاه فنی و حرفهای است.
روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری آن مدیران و معاونین دانشگاه فنی و حرفهای است. 9 نفر از این افراد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شرایط علّی، مداخلهگر، زمینهای، پدیده اصلی، راهبردها و پیامدهای الگوی اخلاق حرفهای ایرانی- اسلامی مدیران ابتدا در 156 کد اولیه تلخیص، سپس این کدها در 24 مقوله کلی با استفاده از نرمافزار MAXQDA دستهبندی شد.
یافته ها: یافتههای این مطالعه نشان داد که شرایط علّی الگوی اخلاق حرفهای مدیران شامل قوانین و مقررات نامناسب اداری، ارتباطات و فرایندهای نامناسب، شرایط نامناسب نیروی انسانی و شرایط نامناسب سازمانی میشود. شرایط زمینهای الگوی اخلاق حرفهای مدیران شامل باورها، اعتقادات و نگرشهای مدیران، مهارتهای رفتاری مدیران، مهارتهای ارتباطی مدیران و ویژگیهای نیروی انسانی میشود. شرایط مداخلهگر الگوی اخلاق حرفهای مدیران شامل عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی، عوامل مدیریتی و جو سازمانی میشود. پدیده محوری الگوی اخلاق حرفهای مدیران شامل عوامل مرتبط با فرد، عوامل مرتبط با سازمان و عوامل اجتماعی میشود. راهبردهای پیادهسازی الگوی اخلاق حرفهای مدیران شامل منشور اخلاقی، سیاستهای سازمانی، برنامههای آموزشی، انتصاب و ترفیع، تشویق، تنبیه و انگیزش و نظارت، کنترل و بازخورد میشود. پیامدهای الگوی اخلاق حرفهای مدیران نیز شامل عملکرد مالی، عملکرد غیرمالی و عملکرد اجتماعی میشود.
بحث و نتیجهگیری: الگوی اخلاق حرفهای ایرانی- اسلامی مدیران از شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، پدیدهاصلی، راهبردها و پیامدهای متعددی تشکیل شده است.
Purpose: The main purpose of this research is to design a model of Islamic- Iranian professional ethics for managers of Technical and Vocational University.
Methodology: This research was done based on the grounded theory approach. The statistical population is managers and vice-presidents of the Technical and Vocational University which 9 of these people were selected by purposive sampling. Causal, intervening, contextual conditions, main phenomenon, strategies and consequences of the model of Islamic-Iranian professional ethics of managers were first summarized in 156 primary codes. Then, these codes were categorized in 24 general categories by using MAXQDA software.
Findings: The findings of this research showed that the causal conditions of managers' professional ethics model include inappropriate administrative rules and regulations, communication and processes, human resources conditions, and organizational conditions. The background conditions of the model of managers' professional ethics include managers' beliefs, beliefs and attitudes, managers' behavioral skills, managers' communication skills, and human resources characteristics. Intervening conditions of professional ethics model of managers include cultural factors, economic factors, managerial factors and organizational atmosphere. The central phenomenon of the professional ethics model of managers includes factors related to the individual, factors related to the organization, and social factors. The strategies for implementing the model of professional ethics of managers include ethical charter, organizat
جزینی، شیوا؛ جزینی، شیما؛ و یوسفی، زهرا. (1399). بررسی تأثیر هوش اخلاقی بر اخلاق حرفه¬ای مدیران با تأکید بر نقش تعدیل¬گری جنسیت در بین مدیران. مجله مدیریت فراگیر، 6(1)، 39-30.
جعفری راد، سعیده؛ قربانحسینی، مسعود؛ و امینی، زین¬العابدین. (1399). الگوی اخلاق حرفه¬ای مدیران با محوریت منابع دینی در سازمان تامین اجتماعی ایران. فصلنامه قرآن و طب. 5، 149-139.
حاجی محمدی، محمد؛ پورشافعی، هادی؛ زیرک، مهدی؛ و مومنی مهموئی، حسین. (1400). مولفه¬های اخلاق حرفه-ای مدیران مدارس: سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس. مجله اخلاق زیستی، 11(36)، 18-1.
حق¬گو، مهرانگیز؛ دانش فرد، کرم الله؛ طبیبی، سید جمال¬الدین. (1396). بررسی ابعاد و الزامات اصول اخلاق حرفه-ای در بخش سلامت: یک مطالعه تطبیقی. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، 11(5)، 559-549.
خیاط مقدم، سعید؛ و طباطبایی¬نسب، سیده مهدیه. (1395). مولفه¬های اخلاق حرفه¬ای در مدیریت. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 11(1)، 136-127.
ذاکری حکمی، معصومه. (1394). عوامل موثر بر اخلاق حرفه¬ای مدیران مدارس ابتدایی. دومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شادگان.
ربیعی، آمنه؛ مسعودی ندوشن، عصمت؛ و احمدی، امینه. (1400). تاثیر الگوی اخلاق حرفه¬ای مدیران آموزش عالی بر ارتقاء کارایی آنها. نشریه مدیریت فردا، 20(67)، 166-157.
رحمانی حلیمه؛ و رجب¬دری، حسین. (1395). بررسی تاثیر اخلاق حرفه¬ای بر عملکرد سازمانی در مدیران صنعتی استان فارس. دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 1(1)، 76-53.
رحمدل، ناصر؛ کامکار، مهدی؛ و یزدانیان، حمید. (1399). ویژگی¬های دفاع دانش بنیان از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی). فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 4(13)، 297-230.
رضالو، مهدی؛ فضل¬الهی، سیف¬اله؛ و بختیاری، ابوالفضل. (1400). ارائه مدل اخلاق حرفه¬ای مدیران مدارس دوره متوسطه براساس آموزه¬های دینی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، 16(68)، 98-83.
شفیقی، فاطمه؛ کلانتری، مهدی؛ و ذوالفقاری زعفرانی، رشید. (1397). تاثیر اخلاق حرفه¬ای بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی دین¬داری در کار (مورد مطالعه: معلمان آموزش و پرورش استان همدان). پژوهش در نظام¬های آموزشی، ویژه¬نامه، 1008-985.
شیرازیان، بهاره؛ عبدالهی، زهرا؛ و ورشافعی، هادی. (1396). اهمیت و ضرورت اخلاق حرفه¬ای در سازمان و نقش مدیران. کنفرانس پژوهش¬های نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی، مرکز کنفرانس-های دانشگاه شیراز.
عابدی، احمد؛ مهدوی راد، محمدعلی؛ و خنیفر، فاطمه. (1400). ارائه چارچوب ادراکی از اخلاق حرفه¬ای براساس نص وحیانی برای منابع انسانی سازمانی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 19(3)، 454-423.
عبدی نژادی، زهرا؛ مجیدی، مریم؛ امینی سابق، زین العابدین؛ ساده، احسان. (1400). ارائه مدل اخلاق حرفه¬ای مبتنی بر ارزش¬های اسلامی در صنعت نفت. فصلنامه حقوق اداری، 9(28)، 189-163.
غریب¬زاده، رامین؛ معینی¬کیا، مهدی؛ و مکلف سربند، خلیل. (1398). بررسی میزان تاثیرپذیری تصمیم¬گیری اخلاقی معلمان از اخلاق حرفه¬ای مدیران بر اساس نقش میانجی سواد اطلاعاتی: مطالعه موردی. تعامل انسان و اطلاعات، 6(4)، 87-78.
کبیری، زهرا؛ صابونچی، رضا؛ و آقایی، نجف. (1399). تعیین نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تاثیر علی اخلاق حرفه¬ای مدیران بر اخلاق مدنی شهروندی هواداران باشگاه¬های فوتبال لیگ دسته یک ایران. پژوهش¬های کاربردی در مدیریت ورزشی، 8(4)، 124-113.
محمدی مهر، مژگان؛ خانی، حامد؛ و هاشمی، ماجد. (1392). بررسی اخلاق حرفه¬ای- سازمانی از دیدگاه معلمان در مدارس متوسطه شهر سنندج. نشریه مطالعات آموزشی، 2(2)، 9-1.
محمدی، آیت؛ کیهان، جواد؛ و اسکندری، کریم. (1400). روایت نهج¬البلاغه از اخلاق حرفه¬ای مدیران. دوفصلنامه علمی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 9(17)، 389-359.
موسوی، فرانک؛ وشنی، امیر؛ حیدری، فرهاد؛ محمدی، نوشین؛ سلیمانی، فرشاد؛ و قیصرزاده، محمد. (1395). اخلاق حرفه¬ای مدیران آموزشی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 11(4)، 8-1.
نامی، ارسلان؛ نایب¬زاده، شهناز؛ حاتمی¬نسب، سیدحسن؛ و هنری، محمدتقی. (1401). تاملی بر شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در دانشگاه فنی و حرفه¬ای. مطالعات مدیریت و توسعه پایدار، 2(2)، 27-1.
نیکومرام، هاشم؛ رهنمای رودپشتی، فریدون؛ طلوعی اشلقی، عباس؛ و تقی پوریان، یوسف. (1393). ارزیابی تاثیر اخلاق حرفه¬ای حسابداران مدیریت بر ویژگی¬های کیفی اطلاعات حسابداری مدیریت (با استفاده از تکنیک آنتروپی- فازی). فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، 7(20)، 66-49.
وطن¬دوست، رضا. (1393). نقش اخلاق حرفه¬ای کارگزاران در بهبود روابط اجتماعی. پژوهش¬های اجتماعی اسلامی، 19(1)، 140-115.
Charkhab, M., Hosseinpour, M., & Nassiri, M. (2020). Provide a framework for developing the professional ethics of managers with a future research approach. Journal of Educational Scinces, 27(2), 201-224.
Khayatmoghadam, S. (2021). Study of the Effects of Managers’ Professional Ethics on the Decision-Making Strategies: Moderator Role of Information Management Systems Capacity. International Journal of Ethics and Society, 3(3), 19-27.
Taheri, A., Azari, H., & Lesani, M. (2023). Investigating The Relationship Between the Professional Ethics of Managers and The Participation and Work Motivation of Elementary School Teachers. Journal of Exploratory Studies in Law and Management, 10(1), 33-38.
Zakizadeh, A., Dehghan Dehnavi, H., Rabbani, M., & Sadeghian, A. (2023). A Review of Research on the Professional Ethics of Managers. International Journal of Ethics and Society, 5(1), 4-12.