طراحی و اعتباریابی الگوی بهره گیری از فناوریهای نوین در ارتقاء یادگیری دانش آموزان ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
زهرا افسر
1
,
فاطمه احمدبیگی
2
,
محبوبه سلیمان پور عمران
3
1 - گروه علوم تربیتی،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - گروه علوم تربیتی،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی،بجنورد، ایران
کلید واژه: فناوری های نوین آموزشی, ارتقاء یادگیری, دانش آموزان ابتدایی, بهره گیری از فناوری, الگوی بهره گیری از فناوری, آموزش مجازی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی در ارتقاء یادگیری دانش آموزان ابتدایی بود.روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، آمیخته (کمی، کیفی) با رویکرد اکتشافی بود.ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه بود.جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیئت علمی دانشگاههای مختلف در رشته برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی و همچنین خبرگان آموزش ابتدایی حوزه آموزش و پرورش و در بخش کمی شامل کلیه معلمان ابتدایی، در استان تهران در سال تحصیلی 1402-1403 بود.روش نمونه گیری در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد که تا رسیدن به حد اشباع ادامه یافت و تعداد 20 نفر انتخاب شدند.در بخش کمی از روش تصادفی خوشه ای با تعداد 347 نمونه استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی و از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.مقولهها و عوامل اصلی و فرعی و گویه ها، الگوی بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی درارتقاء یادگیری دانش آموزان ابتدایی را در4بعد 1-انسانی 2- مدیریتی 3- برنامه درسی 4-فنی و تجهیزاتی و 8 زیرمقوله را نشان دادند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی، از طریق این الگو می توان به ارتقاء یادگیری و بهبود عملکرد دانش اموزان کمک کرد.
The aim of this study was to design and validate a model for utilizing modern educational technologies to enhance elementary students’ learning. The research method was applied in terms of purpose and employed a mixed-methods design (qualitative and quantitative) with an exploratory approach. Data collection tools included semi-structured interviews in the qualitative phase and a questionnaire in the quantitative phase. The statistical population in the qualitative section consisted of faculty members from various universities specializing in curriculum planning and educational technology, as well as experts in elementary education within the Ministry of Education. In the quantitative section, the population included all elementary school teachers in Tehran Province during the 2023–2024 academic year. In the qualitative phase, purposive sampling was applied and continued until data saturation was reached, resulting in 20 participants. In the quantitative phase, a cluster random sampling method was employed, with a total of 347 participants. For data analysis, thematic analysis was conducted in the qualitative phase, while exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and structural equation modeling were applied in the quantitative phase. The categories, main and sub-factors, and indicators identified demonstrated that the model of utilizing modern educational technologies to enhance elementary students’ learning comprises four dimensions: (1) human, (2) managerial, (3) curricular, and (4) technical and equipment, along with eight subcategories. Conclusion: Based on the results, this model can contribute to improving learning and enhancing the academic performance of elementary students
منابع فارسی اکبری،طیبه،حیدری،مریم و محمدی،فاطمه.(1402).بررسی تاثیر فناوری آموزشی بر بهره وری و بازدهی کار معلمان و توسعه یادگیری دانش آموزان دختر و پسر.دهمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت،بندرعباس. https://civilica.com/doc/2011221
افشاری،عباس،افشاری،طاهره و افشاری،فاطمه(1402).بررسی مشکلات و موانع بر سر راه هوشمند سازی مدارس،اولین همایش بین المللی جامعه شناسی، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش،بوشهر https://civilica.com/doc/1782463
پاشایی کندلجی،زهرا(1401).رابطه بین آموزش مجازی و میزان اثر بخشی یادگیری در دانش آموزان ابتدایی،کنفرانس ملی یافته های نوین در مدیریت و روانشناسی و حسابداری،تهران.https://sid.ir/paper/1035187/fa
حقیقت،سمیه،معتمد،حمیدرضا و قاسمی زاد،علیرضا.(1403).موانع اجرای برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده برای آموزش ابتدایی.فصلنامه آموزش و پرورش متعالی،4(1)،43-28.https://civilica.com/doc/2104019
خورسندی طاسکوه،علی،جامه بزرگ،زهرا و عسکری،امیر.(1402).روند تکنولوژیهای نوین در آموزش:با تاکید بر چالشها و سیاست های مورد نیاز در عصر پسا کرونا.فناوریهای آموزشی در یادگیری،5(1)،106-128. doi: 10.22054/jti.2023.72262.1364
دوجی، بی بی حلیفه،مقیمی،زهرا و حاجیلو،وحید.(1400).تاثیر برنامه آموزش مجازی شبکه شاد برکارآمدی معلمان و ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان.نشریه مديريت بر آموزش سازمانها،10(۳)،۵۱-۷۸. http://journalieaa.ir/article-1-273-fa.html
زین العابدینی،سارا،روستا،ملیکا،دهقانیان،محمد و پناهی،آرام.(1402).بررسی موانع و چالشهای استفاده از فناوری اطلاعات و اطلاعات در مدارس.اولین همایش بین المللی معلمان برتر و مدارس پیشرو در هزاره سوم،بوشهر. https://civilica.com/doc/1944355
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390).دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی،شورای عالی آموزش.
شعبانیآقاملکی،زهرا،شعبانیآقاملکی،زینب و صفری رودبار،محدثه.(1403).تاثیر فناوریهای نوین در ارتقاءکیفیت آموزش ابتدایی، همایش پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران،16(156)، 1380-1387. https://civilica.com/doc/2028206
غزنوی، محمدرضا،نجاری، مجتبی و رحیمی،امیرمحمد.( 1397). بررسی نقش تکنولوژی های نوین آموزشی در کارایی تدریس معلمان.کنفرانس ملی تازه های روانشناسی با تاکید بر کاربردهای آن در کار و زندگی، اصفهان. https://sid.ir/paper/899112/fa
قلتاش،عباس،برومند،احساناله و راهپيما،حمزه.(1399).کاربرد فناوری های نوین در آموزش.مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی (موسسه آموزش عالی نگاره)،50(4)، 49-58. https://civilica.com/doc/2028616
کلبعلی،مرضیه.(1397).کاربرد فناوری های نوین در آموزش.اولین کنفرانس ملی یافته های نوین در حوزه یاددهی یادگیری.دانشگاه فرهنگیان،هرمزگان. https://civilica.com/doc/865141
مستاننواز،علیرضا،راستی، منصور،راستی،محمد و ابراهیمی، آمنه.(1402).بررسی اثرات فناوری و تکنولوژی آموزشی بر روشهای تدریس معلمان در دوره ابتدایی.مطالعات علوم اجتماعی،33(9)، 95-104. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/2031633
معینی کیا،مهدی و رزم طلب، ناصر.(1402).بررسی موانع به کارگیری تکنولوژی آموزشی در فرایند آموزش از دیدگاه معلمان شهرستان سرعین در طول سال تحصیلی 1399-1400.مطالعات رهبری آموزشی کاربردی ،1(5)، 21-30. https://www.magiran.com/p2372661
وکیلیان، آرمین.(1403).نقش تکنولوژی و فناوریهای نوین در فرایند تربیتی دانش آموزان.همایش پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران،16(16)، 2041-2051. https://civilica.com/doc/2028271
وزارت اموزش و پرورش ایران،(1402)،گزارش عملکرد طرح هوشمند سازی مدارس، بازیابی شده از https://www.medu.ir
Aidarbekova,K.A.,Abildina,S.K.,Odintsova,S.A.,Mukhametzhanova,A.O.,&Toibazarova,N. A.(2021).Preparing Future Teachers To Use Digital Educational Resources In Primary School.World Journal On Educational Technology Current Issues, 13(2), 188-200. DOI:10.18844/wjet.v13i2.5653
Bauerlein,M.(2011).The Digital Divide:Arguments For And Againt Facebook,Google,Texting And The Age Of Social Networking.New York :Jeremy P.Tarcher/Penguin.
Creswell,J.W.,&Plano Clark,V.L.(2011).Designing and conducting mixed methods research (2nd ed.). SAGE Publications.
Djalilova,Z.(2023).Pedagogical Educational Technology:Essence,Characteristics And Efficiency,Академические исследования в современной науке,2(23),29-38. DOI 10.5281/zenodo.10006434
Donohue,C.(2014).Technology And Digital Media In The Early Years: Tools For Teaching And learning.Routledge.
Elmahdi,I.,Al-Hattami,A.,&Fawzi,H.(2018).Using Technology for Formative Assessment To Improve Students' Learning. Turkish Online Journal Of Educational Technology,17(2),182-188
Hamilton,B.(2018).Integrating Technology In Intrnational Society For Technology The Classroom:Tools To Meet The Needs Of Every Student. International Society for Tech in Ed.
Hatzigianni,M.,Margetts,K.(2022).The Role of Educational Technology In primary Schools:A Systematic Review.Early Childhood Education Journal,50(5),789-801. DOI:10.55549/epess.799
Hwang,R.H.,Lin,H.T.,Sun,J.C.Y.,&Wu,J.J.(2019).Improving learning Achievement In Science Education For Elementary School Students Via Blended learning.International Journal of Online Pedagogy and Course Design,9(2),44-62.DOI:10.4018/IJOPCD.2019040104
Hutchison,A.,Woodward,L.(2014)A Planning Cycle for Integrating Digital Technology into Literacy Instruction. The Reading Teacher, 67,455-464. http://dx.doi.org/10.1002/trtr.1225
Jalla,A.,Sturges,J.,Less,J.(2021).Integration of Educational Technology.Surgical Clinics of North American,101(4):693-701.doi:10.1016/j.suc.2021.05,014.
Judijanto,L.,Atsani,M.R.,&Chadijah,S.(2024).Trends In The Development Of Artificial Intelligence-Based Technology In Education. International Journal of Teaching and Learning, 2(6), 1722-1723.
Kazu,İ.Y.(2011).An Investigation of Factors Affecting the Use of Educational Technology in Turkish Primary Schools. Education, 131(3):45-60
McKnight,K.,O'Malley,K.,Ruzic,R.,Horsley,M.K.,Franey,J.J.,&Bassett,K.(2016).Teaching in a digital age:How educators use technology to improve student learning. Journal of Research on Technology in Education, 48(3),194-211.https://doi.org/10.1080/15391523.2016.1175856
Ondes,R.N.(2021).Research trends in dynamic geometry software: A content analysis from 2005 to 2021.World Journal on Educational Technology:Current Issues,13(2),236–260. https://doi.org/10.18844/wjet.v13i2.5695
Siminto,S.,Afendi, A. R., &Widodo,S.F.A.(2024).The Transformation Of Madrasah Through The Use Of Education Technology. International Journal of Teaching and learning,2(3),36-52.
Strauss A.,&Corbin,J.(1998).Basics of qualitative research:Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.).Sage Publications.
UNESCO.(2023).Global education monitoring report 2023:Technology in education – A tool onwhose terms?UNESCODigital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385723
Voogt,J.,McKenney,S.(2023).Integrating SAMR and TPACK:A Framework for Effective Technology-Enhanced Learning Design. Computers & Education,194,104715. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104715