طراحی و اعتباریابی الگوی بهره گیری از فناوریهای نوین در ارتقاء یادگیری دانش آموزان ابتدایی
الموضوعات :
زهرا افسر
1
,
فاطمه احمدبیگی
2
,
محبوبه سلیمان پور عمران
3
1 - گروه علوم تربیتی،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - گروه علوم تربیتی،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی،بجنورد، ایران
الکلمات المفتاحية: فناوری های نوین آموزشی, ارتقاء یادگیری, دانش آموزان ابتدایی, بهره گیری از فناوری, الگوی بهره گیری از فناوری, آموزش مجازی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی در ارتقاء یادگیری دانش آموزان ابتدایی بود.روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، آمیخته (کمی، کیفی) با رویکرد اکتشافی بود.ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه بود.جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیئت علمی دانشگاههای مختلف در رشته برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی و همچنین خبرگان آموزش ابتدایی حوزه آموزش و پرورش و در بخش کمی شامل کلیه معلمان ابتدایی، در استان تهران در سال تحصیلی 1402-1403 بود.روش نمونه گیری در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد که تا رسیدن به حد اشباع ادامه یافت و تعداد 20 نفر انتخاب شدند.در بخش کمی از روش تصادفی خوشه ای با تعداد 347 نمونه استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی و از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.مقولهها و عوامل اصلی و فرعی و گویه ها، الگوی بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی درارتقاء یادگیری دانش آموزان ابتدایی را در4بعد 1-انسانی 2- مدیریتی 3- برنامه درسی 4-فنی و تجهیزاتی و 8 زیرمقوله را نشان دادند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی، از طریق این الگو می توان به ارتقاء یادگیری و بهبود عملکرد دانش اموزان کمک کرد.
منابع فارسی اکبری،طیبه،حیدری،مریم و محمدی،فاطمه.(1402).بررسی تاثیر فناوری آموزشی بر بهره وری و بازدهی کار معلمان و توسعه یادگیری دانش آموزان دختر و پسر.دهمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت،بندرعباس. https://civilica.com/doc/2011221
افشاری،عباس،افشاری،طاهره و افشاری،فاطمه(1402).بررسی مشکلات و موانع بر سر راه هوشمند سازی مدارس،اولین همایش بین المللی جامعه شناسی، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش،بوشهر https://civilica.com/doc/1782463
پاشایی کندلجی،زهرا(1401).رابطه بین آموزش مجازی و میزان اثر بخشی یادگیری در دانش آموزان ابتدایی،کنفرانس ملی یافته های نوین در مدیریت و روانشناسی و حسابداری،تهران.https://sid.ir/paper/1035187/fa
حقیقت،سمیه،معتمد،حمیدرضا و قاسمی زاد،علیرضا.(1403).موانع اجرای برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده برای آموزش ابتدایی.فصلنامه آموزش و پرورش متعالی،4(1)،43-28.https://civilica.com/doc/2104019
خورسندی طاسکوه،علی،جامه بزرگ،زهرا و عسکری،امیر.(1402).روند تکنولوژیهای نوین در آموزش:با تاکید بر چالشها و سیاست های مورد نیاز در عصر پسا کرونا.فناوریهای آموزشی در یادگیری،5(1)،106-128. doi: 10.22054/jti.2023.72262.1364
دوجی، بی بی حلیفه،مقیمی،زهرا و حاجیلو،وحید.(1400).تاثیر برنامه آموزش مجازی شبکه شاد برکارآمدی معلمان و ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان.نشریه مديريت بر آموزش سازمانها،10(۳)،۵۱-۷۸. http://journalieaa.ir/article-1-273-fa.html
زین العابدینی،سارا،روستا،ملیکا،دهقانیان،محمد و پناهی،آرام.(1402).بررسی موانع و چالشهای استفاده از فناوری اطلاعات و اطلاعات در مدارس.اولین همایش بین المللی معلمان برتر و مدارس پیشرو در هزاره سوم،بوشهر. https://civilica.com/doc/1944355
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390).دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی،شورای عالی آموزش.
شعبانیآقاملکی،زهرا،شعبانیآقاملکی،زینب و صفری رودبار،محدثه.(1403).تاثیر فناوریهای نوین در ارتقاءکیفیت آموزش ابتدایی، همایش پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران،16(156)، 1380-1387. https://civilica.com/doc/2028206
غزنوی، محمدرضا،نجاری، مجتبی و رحیمی،امیرمحمد.( 1397). بررسی نقش تکنولوژی های نوین آموزشی در کارایی تدریس معلمان.کنفرانس ملی تازه های روانشناسی با تاکید بر کاربردهای آن در کار و زندگی، اصفهان. https://sid.ir/paper/899112/fa
قلتاش،عباس،برومند،احساناله و راهپيما،حمزه.(1399).کاربرد فناوری های نوین در آموزش.مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی (موسسه آموزش عالی نگاره)،50(4)، 49-58. https://civilica.com/doc/2028616
کلبعلی،مرضیه.(1397).کاربرد فناوری های نوین در آموزش.اولین کنفرانس ملی یافته های نوین در حوزه یاددهی یادگیری.دانشگاه فرهنگیان،هرمزگان. https://civilica.com/doc/865141
مستاننواز،علیرضا،راستی، منصور،راستی،محمد و ابراهیمی، آمنه.(1402).بررسی اثرات فناوری و تکنولوژی آموزشی بر روشهای تدریس معلمان در دوره ابتدایی.مطالعات علوم اجتماعی،33(9)، 95-104. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/2031633
معینی کیا،مهدی و رزم طلب، ناصر.(1402).بررسی موانع به کارگیری تکنولوژی آموزشی در فرایند آموزش از دیدگاه معلمان شهرستان سرعین در طول سال تحصیلی 1399-1400.مطالعات رهبری آموزشی کاربردی ،1(5)، 21-30. https://www.magiran.com/p2372661
وکیلیان، آرمین.(1403).نقش تکنولوژی و فناوریهای نوین در فرایند تربیتی دانش آموزان.همایش پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران،16(16)، 2041-2051. https://civilica.com/doc/2028271
وزارت اموزش و پرورش ایران،(1402)،گزارش عملکرد طرح هوشمند سازی مدارس، بازیابی شده از https://www.medu.ir
Aidarbekova,K.A.,Abildina,S.K.,Odintsova,S.A.,Mukhametzhanova,A.O.,&Toibazarova,N. A.(2021).Preparing Future Teachers To Use Digital Educational Resources In Primary School.World Journal On Educational Technology Current Issues, 13(2), 188-200. DOI:10.18844/wjet.v13i2.5653
Bauerlein,M.(2011).The Digital Divide:Arguments For And Againt Facebook,Google,Texting And The Age Of Social Networking.New York :Jeremy P.Tarcher/Penguin.
Creswell,J.W.,&Plano Clark,V.L.(2011).Designing and conducting mixed methods research (2nd ed.). SAGE Publications.
Djalilova,Z.(2023).Pedagogical Educational Technology:Essence,Characteristics And Efficiency,Академические исследования в современной науке,2(23),29-38. DOI 10.5281/zenodo.10006434
Donohue,C.(2014).Technology And Digital Media In The Early Years: Tools For Teaching And learning.Routledge.
Elmahdi,I.,Al-Hattami,A.,&Fawzi,H.(2018).Using Technology for Formative Assessment To Improve Students' Learning. Turkish Online Journal Of Educational Technology,17(2),182-188
Hamilton,B.(2018).Integrating Technology In Intrnational Society For Technology The Classroom:Tools To Meet The Needs Of Every Student. International Society for Tech in Ed.
Hatzigianni,M.,Margetts,K.(2022).The Role of Educational Technology In primary Schools:A Systematic Review.Early Childhood Education Journal,50(5),789-801. DOI:10.55549/epess.799
Hwang,R.H.,Lin,H.T.,Sun,J.C.Y.,&Wu,J.J.(2019).Improving learning Achievement In Science Education For Elementary School Students Via Blended learning.International Journal of Online Pedagogy and Course Design,9(2),44-62.DOI:10.4018/IJOPCD.2019040104
Hutchison,A.,Woodward,L.(2014)A Planning Cycle for Integrating Digital Technology into Literacy Instruction. The Reading Teacher, 67,455-464. http://dx.doi.org/10.1002/trtr.1225
Jalla,A.,Sturges,J.,Less,J.(2021).Integration of Educational Technology.Surgical Clinics of North American,101(4):693-701.doi:10.1016/j.suc.2021.05,014.
Judijanto,L.,Atsani,M.R.,&Chadijah,S.(2024).Trends In The Development Of Artificial Intelligence-Based Technology In Education. International Journal of Teaching and Learning, 2(6), 1722-1723.
Kazu,İ.Y.(2011).An Investigation of Factors Affecting the Use of Educational Technology in Turkish Primary Schools. Education, 131(3):45-60
McKnight,K.,O'Malley,K.,Ruzic,R.,Horsley,M.K.,Franey,J.J.,&Bassett,K.(2016).Teaching in a digital age:How educators use technology to improve student learning. Journal of Research on Technology in Education, 48(3),194-211.https://doi.org/10.1080/15391523.2016.1175856
Ondes,R.N.(2021).Research trends in dynamic geometry software: A content analysis from 2005 to 2021.World Journal on Educational Technology:Current Issues,13(2),236–260. https://doi.org/10.18844/wjet.v13i2.5695
Siminto,S.,Afendi, A. R., &Widodo,S.F.A.(2024).The Transformation Of Madrasah Through The Use Of Education Technology. International Journal of Teaching and learning,2(3),36-52.
Strauss A.,&Corbin,J.(1998).Basics of qualitative research:Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.).Sage Publications.
UNESCO.(2023).Global education monitoring report 2023:Technology in education – A tool onwhose terms?UNESCODigital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385723
Voogt,J.,McKenney,S.(2023).Integrating SAMR and TPACK:A Framework for Effective Technology-Enhanced Learning Design. Computers & Education,194,104715. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104715