تأثیر فرهنگ استفاده از رسانههای اجتماعی بر رضایت جنسی و طلاق عاطفی با نقش میانجی تصویر بدن و انتظارات جنسیتی در زنان متأهل
محورهای موضوعی : تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، علوم ورزشی
1 - دانشجوی دکترای جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر فرهنگ استفاده از رسانههای اجتماعی بر رضایت جنسی و طلاق عاطفی با نقش میانجی تصویر بدن و انتظارات جنسیتی در زنان متأهل شهر تهران بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان متأهل ساکن مناطق مختلف تهران بود که از میان آنها ۳50 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری (PLS-SEM) بود. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد مقیاس یکپارجه استفاده از رسانههای اجتماعی(جنکینس-گوارنیر، رایت و جانسون 2013)، مقیاس ادراک بدن( تایلکا و وود- بارکالو 2015)، پرسشنامه انتظارات جنسیتی بم (1974)، شاخص رضایت جنسی هودسون (1992) و مقیاس طلاق عاطفی گاتمن (1994) بود. نتایج تحلیل مسیر و آزمون سوبل نشان داد که فرهنگ استفاده از رسانههای اجتماعی بر رضایت جنسی و طلاق عاطفی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم معنادار دارد. همچنین، استفاده بیشتر از رسانههای اجتماعی با افزایش تصویر بدنی منفی و تقویت انتظارات جنسیتی کلیشهای همراه بود که به ترتیب با کاهش رضایت جنسی و افزایش طلاق عاطفی رابطه معنادار بود. یافتهها حاکی از آن است که فرهنگ رسانهای میتواند از طریق درونیسازی الگوهای غیرواقعگرایانه، کیفیت روابط زناشویی را تضعیف کند. مدل نهایی از شاخصهای برازندگی مطلوبی برخوردار بود.
The present study aimed to investigate the impact of social media use culture on sexual satisfaction and emotional divorce, with the mediating role of body image and gender role expectations among married women in Tehran. The statistical population comprised all married women living in various districts of Tehran, from whom 384 participants were selected through convenient sampling procedure. This research was a descriptive-correlational design based on structural equation modeling (PLS-SEM). Data were collected using standardized questionnaires including Social Media Use Integration Scale (Jenkins-(Guarnieri, Wright, & Johnson, 2013), Body Appreciation Scale-2 (Tylka & Wood-Barcalow, 2015), Gender Role Expectations Questionnaire (Bem, 1974), Index of Sexual Satisfaction (Hudson, 1992), and Emotional Divorce Scale (Gottman, 1994. Path analysis and Sobel test results indicated that the cultural use of social media had significant direct and indirect impacts on sexual satisfaction and emotional divorce. Furthermore, higher engagement with social media was associated with a more negative body image and reinforced stereotypical gender expectations, which in turn were significantly related to lower sexual satisfaction and higher emotional divorce. These findings suggested that media culture could weaken marital relationship quality through the internalization of unrealistic ideals. The final model demonstrated acceptable goodness-of-fit indices.
