تأثیر فرهنگ استفاده از رسانههای اجتماعی بر رضایت جنسی و طلاق عاطفی با نقش میانجی تصویر بدن و انتظارات جنسیتی در زنان متأهل
الموضوعات : Sport Management
1 - دانشجوی دکترای جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر فرهنگ استفاده از رسانههای اجتماعی بر رضایت جنسی و طلاق عاطفی با نقش میانجی تصویر بدن و انتظارات جنسیتی در زنان متأهل شهر تهران بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان متأهل ساکن مناطق مختلف تهران بود که از میان آنها ۳50 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری (PLS-SEM) بود. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد مقیاس یکپارجه استفاده از رسانههای اجتماعی(جنکینس-گوارنیر، رایت و جانسون 2013)، مقیاس ادراک بدن( تایلکا و وود- بارکالو 2015)، پرسشنامه انتظارات جنسیتی بم (1974)، شاخص رضایت جنسی هودسون (1992) و مقیاس طلاق عاطفی گاتمن (1994) بود. نتایج تحلیل مسیر و آزمون سوبل نشان داد که فرهنگ استفاده از رسانههای اجتماعی بر رضایت جنسی و طلاق عاطفی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم معنادار دارد. همچنین، استفاده بیشتر از رسانههای اجتماعی با افزایش تصویر بدنی منفی و تقویت انتظارات جنسیتی کلیشهای همراه بود که به ترتیب با کاهش رضایت جنسی و افزایش طلاق عاطفی رابطه معنادار بود. یافتهها حاکی از آن است که فرهنگ رسانهای میتواند از طریق درونیسازی الگوهای غیرواقعگرایانه، کیفیت روابط زناشویی را تضعیف کند. مدل نهایی از شاخصهای برازندگی مطلوبی برخوردار بود.
