تأثیر حس رقابت و همکاری بر انگیزش شغلی با میانجیگری رضایت شغلی بین معلمان رسمی خانم در مقطع ابتدایی منطقه تبادکان سال 1402-1403
محورهای موضوعی :
رضوان حسن زاده
1
,
منیره صالحی
2
,
فاطمه زهرا هاشم آبادی
3
1 - دانشگاه فرهنگیان
2 - دانشگاه فرهنگیان
3 - دانشجو مقطع کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
کلید واژه: حس رقابت و همکاری, رضایت شغلی, انگیزش شغلی, معلمان,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش آزمون الگوی حس رقابت و همکاری بر انگیزش شغلی با میانجیگری رضایت شغلی در معلمان رسمی خانم مقطع ابتدایی منطقه تبادکان بوده است. تحقیق مورد بررسی از نظر هدف، کاربردی است و در دسته تحقیقات توصیفی و همبستگی و از نوع معادلات ساختاری قرار دارد؛ دادهها کمّی هستند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه شامل پرسشنامه انگیزش شغلی هکمن و اولدهام، پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا و پرسشنامه روحیه رقابت و همکاری گنجی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان رسمی خانم مشغول به کار در مقطع ابتدایی منطقه ی تبادکان شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1403 بوده که نزدیک به 2550 نفر گزارش شده است. نتیجه نهایی از تحلیل و تفسیر دادهها 188 پرسشنامه که به صورت نمونه گیری در دسترس به درستی تکمیل شده بودند، انجام شد. داده های حاصل از اجرا با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. وضعیت توزیع داده ها نرمال به دست آمد. یافته ها نشان داد که الگوی رابطه بین حس رقابت و همکاری بر انگیزش شغلی با نقش میانجیگری رضایت شغلی در معلمان رسمی خانم مقطع ابتدایی منطقه تبادکان از برازش خوبی برخوردار است. ارتباط مستقیم متغیر رقابت و همکاری و رضایت شغلی و همچنین رضایت شغلی و انگیزش شغلی با توجه به این که آماره T آنها از 1.96 بیشتر بوده و همچنین سطح معناداریشان از 0.05 کمتر به دست آمد، تایید گشتند و ارتباط مستقیم متغیر رقابت و همکاری و انگیزش شغلی به دلیل نبود این شرط، رد شد.
The aim of this study was to examine the pattern of competition and cooperation in relation to job motivation with job satisfaction as a mediator among female elementary school teachers in the Tabadkan region. The research is of an applied nature, classified as descriptive and correlational research, and it employs structural equation modeling; the data are quantitative. . The research tools included three questionnaires: Hackman and Oldham's Job Motivation Questionnaire, Minnesota Satisfaction Questionnaire, and Ganji's Competition and Cooperation Spirit Questionnaire. The statistical population consisted of all female elementary school teachers working in the Tabadkan region of Mashhad in the academic year 1402-1403, totaling approximately 2550 individuals. The final results were based on the analysis and interpretation of 188 questionnaires that were accurately completed through accessible sampling. The obtained data were examined using descriptive statistics as well as inferential statistics. The distribution of the data was found to be normal. The findings indicated that the model of the relationship between the sense of competition and cooperation on job motivation with job satisfaction as a mediating role among female elementary school teachers in the Tabadkan region fits well. The direct relationship between the competition and cooperation variable and job satisfaction, as well as between job satisfaction and job motivation, was confirmed due to their T statistics being greater than 1.96 and their level of significance being less than 0.05. However, the direct relationship between the competition and cooperation variable and job motivation was rejected due to not meeting these conditions.
. احمدی اقدم، جواد، قاسم زاده علیشاهی، ابوالفضل، و مهدیون، روح اله. (1400). نقش انگیزش یادگیری و یادگیری حرفه ای بر اجتماع یادگیری حرفه ای معلمان. مدیریت بر آموزش سازمان ها، 10(2 )، 131-158.
2. آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول و قنواتی، مهدی. (1391). مدلسازی مسیری - ساختاری در مدیریت: کاربرد نرمافزار SmartPLS. تهران: نگاه دانش.
3. جعفری، داریوش. (1400) با عنوان بررسی رابطه میان رضایت شغلی و انگیزش شغلی با تخلف کارکنان (مورد مطالعه: بانک توسعه تعاون، شعب استان تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهریار.
4. حمیدی، نگار. (1396). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نگرش های ناکارآمد و روحیه رقابت- همکاری در دانشجویان ورزشکار زن دانشگاه های شهر کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی.
5. دانایی فرد، حسن و مظفری، زینب. (1387). ارتقاء روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تاملی بر استراتژیهای ممیزی پژوهشی. پژوهش های مدیریت. شماره ۱.
6. دلال نصیری، سمانه؛ احمدی، عبداله و برزگر، مجید. (1391). رابطه خلاقیت و نوآوری با رضایت شغلی در شاغلان صنایع دستی شیراز. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2 (3)، 170-204.
7. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1393). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگاه.
8. شهریاری، پرویز و رسولی، بهروز.(1399). هیچ پژوهشی بی عیب نیست: کاوش محدودیت های پژوهش در پایان نامه ها و رساله های دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی ایران. پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 1(۳6).صص125-٩5.
9. صالحی، محمد؛ حاجی¬زاده، محمد؛ فلاح، علی و سلیم بهرامی، سیده حمیده. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه¬ی تحصیلی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه¬های آزاد اسلامی استان مازندران. علوم اجتماعی، 4 (9)، 73-86.
10. فقیه عبدالهی، مریم؛ محمدی نژاد، علیرضا و عبدالهی، مژگان. (1401). رابطه اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با رضایت شغلی معلمان با تأکید بر تفاوت های دموگرافیک معلمان. فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش دانشگاه آزاد اسلامی، 1 (2)، 114-138.
11. قناعت پیشه، عترت الزهرا. (1385). بررسی رابطه مولفه های مدارس یادگیرنده با نوآوری شغلی معلمان و کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی. مدیریت و برنامه¬ریزی در نظام های آموزشی، 9 (16)، 9-30.
12. گنجی، حمزه. (1391). ارزشیابی شخصیت، ویرایش دوم، نشر ساولان.
13. گنجی، حمزه. (1394). ارزشیابی شخصیت. تهران: ساوالان.
14. محمدی، مهدی؛ حاجی پور، بهمن و حیدری زاده، محمدرضا. (1391). طراحی و تبیین الگوی همکاری- رقابت: مورد مطالعه گروه سایپا. نشریه علمی- پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، 10 (20)، 353-377.
15. موسوی، فرانک، خداداده، ندا، و اسمعیلی، محسن. (1396). تاثیر آموزش تلفیقی تربیت بدنی و علوم تجربی برمبنای بازی های گروهی بر یادگیری, روحیه ی رقابت و همکاری و نگرش های صمیمانه دانش آموزان. آموزش پژوهی، 3(9 )، 87-109.
16. مؤمنی، منصور و عادل، آذر. (1380). آمار و کاربرد آن در مدیریت. چاپ ششم. تهران: سمت.
17. الوانی، سیدمهدی (1399). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
18. یوسفی، سمیه. (1386). بررسی رابطه بین رضایت شغلی و رضایت زناشویی زنان متأهل 25 تا 55 ساله در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
منابع لاتین
1- Badubi RM. (2017). Theories of motivation and their application in organizations: A risk analysis. International Journal of Innovation and Economic Development; 3 (3): 44-51.
2- Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-33.
3- Gefen, D., Karahanna, E. & Straub, D. W. (2005). Trust and TAM in Online
4- Shopping: An Integrated Model. MIS Quarterly, 27(1): 51-90.
5- Hair Jr, J. F., Matthews, L. M., Matthews, R. L., & Sars tedt, M. (2017). PLS-SEM or CB-SEM: updated guidelines on which method to use. International Journal of Multivariate Data Analysis, 1(2), 107-123.
6- Harlianto, J. (2021). Correlation Analysis Between Core Competency And Employee Performance (case study: XYZ Fondation). PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(1), 379-393
7- Henseler, J. Ringle, CM. Sinkovics,R.R .(2009 (The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing20..٣١٩–.٢٧7
8- Krishna Mishra, SH., yadav, B. (2013). »Job anxiety and personality adjustment of secondary school teachers in relation of gender and types of teacher«, Educational Research International, 1, 126-105.
9- Liou, Y. H., & Canrinus, E. T. (2021). A capital framework for professional learning and practice. International Journal of Educational Research, 100, 101- 115.
10- MacDonald, P., Kelly, S., & Christen, S. (2019). A path model of workplace solidarity, satisfaction, burnout, and motivation. International Journal of Business Communication, 56(1), 31-49.
11- Manalo, R. A., de Castro, B., & Uy, C. (2020). The Mediating Role of Job Satisfaction on the Effect of Motivation to Organizational Commitment and Work Engagement of Private Secondary High School Teachers in Metro-Manila. Review of Integrative Business and Economics Research, 9, 133-159.
12- Oberle, E., & Schonert-Reichl, K. A. (2016). Stress contagion in the classroom? The link between classroom teacher burnout and morning cortisol in elementary school students. Social Science & Medicine, 159, 30-37.
13- Rivaldo, Y. (2021). Leadership and motivation to performance through job satisfaction of hotel employees at D'Merlion Batam. The Winners, 22 (1), 25-30.
14- Shrestha M. Contrinution of School related attributes on jib satisfaction: A cross-sectional study on school teachers in nepal. MOJEM: Malaysian Online Journal of Educational Management, 2019;7[4], 23-44.
15- Tenenhaus, M., Vinzi, V., Chatelin, Y. & Lauro, C., 2005. PLS path modeling. Computational Statistics and Data Analysis, 48(1), p. 159–205.
16- Yoon, D. (2020). The job satisfaction level analysis for the research environment and the research production. Cogent Business & Management, 7(1), 1818364