تأثیر حس رقابت و همکاری بر انگیزش شغلی با میانجیگری رضایت شغلی بین معلمان رسمی خانم در مقطع ابتدایی منطقه تبادکان سال 1402-1403
الموضوعات :
رضوان حسن زاده
1
,
منیره صالحی
2
,
فاطمه زهرا هاشم آبادی
3
1 - دانشگاه فرهنگیان
2 - دانشگاه فرهنگیان
3 - دانشجو مقطع کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
الکلمات المفتاحية: حس رقابت و همکاری, رضایت شغلی, انگیزش شغلی, معلمان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش آزمون الگوی حس رقابت و همکاری بر انگیزش شغلی با میانجیگری رضایت شغلی در معلمان رسمی خانم مقطع ابتدایی منطقه تبادکان بوده است. تحقیق مورد بررسی از نظر هدف، کاربردی است و در دسته تحقیقات توصیفی و همبستگی و از نوع معادلات ساختاری قرار دارد؛ دادهها کمّی هستند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه شامل پرسشنامه انگیزش شغلی هکمن و اولدهام، پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا و پرسشنامه روحیه رقابت و همکاری گنجی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان رسمی خانم مشغول به کار در مقطع ابتدایی منطقه ی تبادکان شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1403 بوده که نزدیک به 2550 نفر گزارش شده است. نتیجه نهایی از تحلیل و تفسیر دادهها 188 پرسشنامه که به صورت نمونه گیری در دسترس به درستی تکمیل شده بودند، انجام شد. داده های حاصل از اجرا با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. وضعیت توزیع داده ها نرمال به دست آمد. یافته ها نشان داد که الگوی رابطه بین حس رقابت و همکاری بر انگیزش شغلی با نقش میانجیگری رضایت شغلی در معلمان رسمی خانم مقطع ابتدایی منطقه تبادکان از برازش خوبی برخوردار است. ارتباط مستقیم متغیر رقابت و همکاری و رضایت شغلی و همچنین رضایت شغلی و انگیزش شغلی با توجه به این که آماره T آنها از 1.96 بیشتر بوده و همچنین سطح معناداریشان از 0.05 کمتر به دست آمد، تایید گشتند و ارتباط مستقیم متغیر رقابت و همکاری و انگیزش شغلی به دلیل نبود این شرط، رد شد.
. احمدی اقدم، جواد، قاسم زاده علیشاهی، ابوالفضل، و مهدیون، روح اله. (1400). نقش انگیزش یادگیری و یادگیری حرفه ای بر اجتماع یادگیری حرفه ای معلمان. مدیریت بر آموزش سازمان ها، 10(2 )، 131-158.
2. آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول و قنواتی، مهدی. (1391). مدلسازی مسیری - ساختاری در مدیریت: کاربرد نرمافزار SmartPLS. تهران: نگاه دانش.
3. جعفری، داریوش. (1400) با عنوان بررسی رابطه میان رضایت شغلی و انگیزش شغلی با تخلف کارکنان (مورد مطالعه: بانک توسعه تعاون، شعب استان تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهریار.
4. حمیدی، نگار. (1396). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نگرش های ناکارآمد و روحیه رقابت- همکاری در دانشجویان ورزشکار زن دانشگاه های شهر کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی.
5. دانایی فرد، حسن و مظفری، زینب. (1387). ارتقاء روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تاملی بر استراتژیهای ممیزی پژوهشی. پژوهش های مدیریت. شماره ۱.
6. دلال نصیری، سمانه؛ احمدی، عبداله و برزگر، مجید. (1391). رابطه خلاقیت و نوآوری با رضایت شغلی در شاغلان صنایع دستی شیراز. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2 (3)، 170-204.
7. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1393). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگاه.
8. شهریاری، پرویز و رسولی، بهروز.(1399). هیچ پژوهشی بی عیب نیست: کاوش محدودیت های پژوهش در پایان نامه ها و رساله های دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی ایران. پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 1(۳6).صص125-٩5.
9. صالحی، محمد؛ حاجی¬زاده، محمد؛ فلاح، علی و سلیم بهرامی، سیده حمیده. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه¬ی تحصیلی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه¬های آزاد اسلامی استان مازندران. علوم اجتماعی، 4 (9)، 73-86.
10. فقیه عبدالهی، مریم؛ محمدی نژاد، علیرضا و عبدالهی، مژگان. (1401). رابطه اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با رضایت شغلی معلمان با تأکید بر تفاوت های دموگرافیک معلمان. فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش دانشگاه آزاد اسلامی، 1 (2)، 114-138.
11. قناعت پیشه، عترت الزهرا. (1385). بررسی رابطه مولفه های مدارس یادگیرنده با نوآوری شغلی معلمان و کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی. مدیریت و برنامه¬ریزی در نظام های آموزشی، 9 (16)، 9-30.
12. گنجی، حمزه. (1391). ارزشیابی شخصیت، ویرایش دوم، نشر ساولان.
13. گنجی، حمزه. (1394). ارزشیابی شخصیت. تهران: ساوالان.
14. محمدی، مهدی؛ حاجی پور، بهمن و حیدری زاده، محمدرضا. (1391). طراحی و تبیین الگوی همکاری- رقابت: مورد مطالعه گروه سایپا. نشریه علمی- پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، 10 (20)، 353-377.
15. موسوی، فرانک، خداداده، ندا، و اسمعیلی، محسن. (1396). تاثیر آموزش تلفیقی تربیت بدنی و علوم تجربی برمبنای بازی های گروهی بر یادگیری, روحیه ی رقابت و همکاری و نگرش های صمیمانه دانش آموزان. آموزش پژوهی، 3(9 )، 87-109.
16. مؤمنی، منصور و عادل، آذر. (1380). آمار و کاربرد آن در مدیریت. چاپ ششم. تهران: سمت.
17. الوانی، سیدمهدی (1399). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
18. یوسفی، سمیه. (1386). بررسی رابطه بین رضایت شغلی و رضایت زناشویی زنان متأهل 25 تا 55 ساله در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
منابع لاتین
1- Badubi RM. (2017). Theories of motivation and their application in organizations: A risk analysis. International Journal of Innovation and Economic Development; 3 (3): 44-51.
2- Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-33.
3- Gefen, D., Karahanna, E. & Straub, D. W. (2005). Trust and TAM in Online
4- Shopping: An Integrated Model. MIS Quarterly, 27(1): 51-90.
5- Hair Jr, J. F., Matthews, L. M., Matthews, R. L., & Sars tedt, M. (2017). PLS-SEM or CB-SEM: updated guidelines on which method to use. International Journal of Multivariate Data Analysis, 1(2), 107-123.
6- Harlianto, J. (2021). Correlation Analysis Between Core Competency And Employee Performance (case study: XYZ Fondation). PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(1), 379-393
7- Henseler, J. Ringle, CM. Sinkovics,R.R .(2009 (The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing20..٣١٩–.٢٧7
8- Krishna Mishra, SH., yadav, B. (2013). »Job anxiety and personality adjustment of secondary school teachers in relation of gender and types of teacher«, Educational Research International, 1, 126-105.
9- Liou, Y. H., & Canrinus, E. T. (2021). A capital framework for professional learning and practice. International Journal of Educational Research, 100, 101- 115.
10- MacDonald, P., Kelly, S., & Christen, S. (2019). A path model of workplace solidarity, satisfaction, burnout, and motivation. International Journal of Business Communication, 56(1), 31-49.
11- Manalo, R. A., de Castro, B., & Uy, C. (2020). The Mediating Role of Job Satisfaction on the Effect of Motivation to Organizational Commitment and Work Engagement of Private Secondary High School Teachers in Metro-Manila. Review of Integrative Business and Economics Research, 9, 133-159.
12- Oberle, E., & Schonert-Reichl, K. A. (2016). Stress contagion in the classroom? The link between classroom teacher burnout and morning cortisol in elementary school students. Social Science & Medicine, 159, 30-37.
13- Rivaldo, Y. (2021). Leadership and motivation to performance through job satisfaction of hotel employees at D'Merlion Batam. The Winners, 22 (1), 25-30.
14- Shrestha M. Contrinution of School related attributes on jib satisfaction: A cross-sectional study on school teachers in nepal. MOJEM: Malaysian Online Journal of Educational Management, 2019;7[4], 23-44.
15- Tenenhaus, M., Vinzi, V., Chatelin, Y. & Lauro, C., 2005. PLS path modeling. Computational Statistics and Data Analysis, 48(1), p. 159–205.
16- Yoon, D. (2020). The job satisfaction level analysis for the research environment and the research production. Cogent Business & Management, 7(1), 1818364