پیش بینی تعلل ورزی براساس طرحواره معیار های سرسختانه با نقش میانجی سبک های مقابله ای در دانشجویان سعید ملیحی الذاکرینی / نیلگون امامی سلوط
محورهای موضوعی : طرحواره درمانی
1 - عضو تمام وقت هیئت علمی و مدیر داخلی نشریه
کلید واژه: واژگان کلیدی: تعلل ورزی, سبک های مقابله ای, طرحواره معیارهای سرسختانه,
چکیده مقاله :
چکیده: هدف از پژوهش حاضر تدوین و بررسی پیش بینی تعلل ورزی براساس طرحواره معیار های سرسختانه با نقش میانجی سبک های مقابله ای در دانشجویان بود. نوع تحقیق توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری می باشد. جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در بهار و تابستان سال1403 که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای300 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش شامل 3 پرسشنامه ی تعلل ورزی سواری(1390)، طرحواره یانگ(1998)، راهبرد های مقابله ای لازاروس(1998) بود. برای رسیدن به اهداف پژوهش حاضر، در ابتدا به بررسی توصیفی داده های حاصل از پرسشنامه پرداخته شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، داده ها پس از گردآوری با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که همه ی فرضیه های تحقیق در مورد روابط بین متغییرهای پژوهش مورد تایید می باشد. داده های بدست آمده نشان داد که بین تعلل ورزی و طرحواره معیار های سرسختانه با نقش میانجی سبک های مقابله ای در دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.
Abstract: The aim of the present study was to develop and assess the prediction of procrastination based on the schema of unrelenting standards with the mediating role of coping styles in students. The research was descriptive-correlational, utilizing structural equation modeling (SEM). The study population consisted of students from the Islamic Azad University, Karaj Branch, in the spring and summer of 2025. A sample of 300 participants was selected using stratified random sampling. The data collection instruments included three questionnaires: the Suvari Procrastination Questionnaire (2011), the Young Schema Questionnaire (1998), and the Lazarus Coping Strategies Questionnaire (1998). To achieve the research objectives, descriptive analysis of the data obtained from the questionnaires was conducted initially. Subsequently, the collected data were analyzed using the structural equation modeling (SEM) method. The results of the data analysis indicated that all research hypotheses regarding the relationships between the study variables were confirmed. The findings showed a significant relationship between procrastination and the schema of unrelenting standards, with the mediating role of coping styles in students.
منابع
آهی، قاسم (1384) بررسی ساختار عاملی فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ پایان نامه کارشناستی ارشد روان سنجی دانشگاه علامه طباطبایی
حکمتیان فرد، صادق، گلستان، سید موسی .(1402). رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه با تعلل ورزی تحصیلی با نقش میانجی ویژگی های شخصیتی و کمال گرایی، نشریه روانشناسی، شماره،105، 42 – 5
علامه، عاطفه و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1390). روابط ساده و چندگانۀ متغیرهاي عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کمالگرایی و تعلل با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستانهاي اهواز. اولین همایش ملی روانشناسی سلامت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. اسفند 1390.
نصیری جونقابی، مهناز، اصغری، فرهاد و پور صفر، علی .(1400). بررسی رابطه ساختاری طرحواره های ناسازگار اولیه، تمایزیافتگی خود و عملکرد جنسی با تمایل به روابط فرازناشویی. مجله روانشناسی، 3 (35)، 349-329
همایونی، شقایق .(1400). بررسی رابطه ی طرحواره های ناسازگار اولیه با پرخاشگری و سبک مقابله ای هیجان مدار دانش آموزان دختر، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره مدرسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی
یانگ، جفری، کلوسکو، ژانت، ویشار، مارجوری .(2015). طرحواره درمانی: راهمای کاربردی برای متخصصان بالینی.
Bach, B., Lockwood, G., & Young, J. E. (2018). A new look at the schema therapy model: organization and role of early maladaptive schemas. Cognitive behaviour therapy, 47(4), 328-349.
Brophy, D. R. (2005). Understanding, measuring, and enhancing collective creative problem solving efforts. Creativity Research Journal, 11 (3), 199-229.
Chowdhury, S. F., & Pychyl, T. A. (2018). A critique of the construct validity of active procrastination. Personality and Individual Differences, 120, 7-12
Hawkins, A., & Stewart, P. (2021). Social anxiety and its relationship with procrastination: The mediating role of avoidance-based coping strategies. Journal of Behavioral Therapy and Experimental Psychiatry, 71, 101659. https://doi.org/10.1016/j.jbtep.2021.101659
Hong, J. C., Lee, Y. F., & Ye, J. H. (2021). Procrastination predicts online self-regulated learning and online learning ineffectiveness during the coronavirus lockdown. Personality and individual differences, 174, 110673.
Kline ,R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling, edition 4,Guilford press, New York & London
Lazarus RS. Folkman, S. (1989), Stress, appraisal and coping: From spinger publishing company. New York: USA, 234-44.
Ozer, Z., & Yetkin, R. (2018). Walking through different paths: Academic self-efficacy and academic procrastination behaviors of pre-service teachers. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(2), 89-99
Saddler, C. D,. & Sacks, L. A. (1993). Multidimensional perfectionism and academic procrastination: relationships with depression and academic performance in university students. Psychol Rep: 73(3 Pt 1):863-71.
Smith, K., & Jones, M. (2021). Problem-focused coping reduces the impact of social anxiety on procrastination behaviors. Cognitive Therapy and Research, 45(3), 551-563. https://doi.org/10.1007/s10608-020-10121-2
Meyer, B., & Chao, L. (2021). Perfectionism, social anxiety, and procrastination: A comprehensive analysis of coping mechanisms. Journal of Anxiety and Stress Management, 34(4), 215-229. https://doi.org/10.1080/10615806.2021.1893219
Williams, G., Kim, M., & Edwards, R. (2020). The relationship between emotion-focused coping and procrastination in individuals with social anxiety. PsychologicalReports,123(6),2235-2248. https://doi.org/10.1177/0033294119889574
Yang, L, Liu, Z, ShI, S, Huijun, Y, LI, T .(2023). The Mediating Role of Perceived Stress and Academic Procrastination between Physical Activity and Depressive Symptoms among Chinese College Students during the COVID-19 Pandemic, International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(1), 773