تاثیر قابلیت های پویا بر نوآوری دیجیتال با تاکید بر نقش تعدیلگری بکارگیری رسانه های اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کار
مریم علی پور
1
,
سهیلا شمس الدینی نگاری
2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت کسبوکار، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: قابلیت تولید دانش, نوآوری دیجیتال, قابلیت های کسب دانش, قابلیت های سنجش بازار, رسانه های اجتماعی,
چکیده مقاله :
دیجیتالیسازی یک پدیده چالشبرانگیز است که شیوه کسبوکار شرکتها و همچنین نحوه توسعه و تولید محصولات و مدیریت روابط با سهامداران را بهطور بنیادی تغییر داده است. امروزه با در نظر گرفتن اهمیت روزافزون دیجیتالی شدن جهت کشف مزیتهای رقابتی، شرکتها تمایل بیشتری به پژوهش درزمینهی تحول دیجیتال پیداکردهاند؛ لذا هدف این تحقیق هم بررسی تأثیر قابلیتهای پویا بر نوآوری دیجیتال با تأکید بر نقش تعدیل گری بهکارگیری رسانههای اجتماعی (موردمطالعه: پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی) بوده است. روش تحقیق پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع علی است. جامعه آماری پژوهش مدیران شرکتهای دانش بینان پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 187 نفر که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران جامعه محدود 126 نفر محاسبه و با پرسشنامه استاندار که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته و پرسشنامه به روش نمونهگیری خوشهای در دسترس در بین نمونه پژوهش توزیعشده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS3 Smart استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که قابلیت تولید دانش، کسب دانش و سنجش بازار بر نوآوری دیجیتال تأثیر مثبت معنیداری دارد. تأثیر قابليت سنجش بازار با نقش تعدیل گری استفاده از رسانههاي اجتماعي برنوآوري ديجيتال تائید نشده است. این تحقیق به درک بهتر اثر دیجیتالی شدن در زمینه متمایز شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی کمک میکند و بینش مفیدی برای بازنگری مدلهای نوآوری شرکتها ارائه میکند.
Digitalization is a challenging phenomenon that has fundamentally changed the way companies do business, as well as the way they develop and produce products and manage relationships with shareholders. Today, considering the increasing importance of digitalization in discovering competitive advantages, companies have become more inclined to research in the field of digital transformation; therefore, the purpose of this research was to examine the impact of dynamic capabilities on digital innovation with an emphasis on the moderating role of using social media (case study: Shahid Beheshti University Science and Technology Park). Research Methodology The present study is a descriptive-survey study of causal type in terms of its applied purpose and in terms of its data collection method. The statistical population of the study was managers of knowledge-oriented companies in Shahid Beheshti University Science and Technology Park, numbering 187 people, with a sample size calculated through the Cochran formula for a limited population of 126 people and measured with a standard questionnaire whose validity and reliability were confirmed, and the questionnaire was distributed among the research sample using the available cluster sampling method. Descriptive statistics and SPSS 24 software were used to analyze demographic data and extract central indicators, and structural equation modeling and PLS3 Smart software were used to analyze inferential statistics. The results show that knowledge production, knowledge acquisition, and market sensing capabilities have a significant positive effect on digital innovation. The effect of market sensing capabilities with the moderating role of social media use on digital innovation has not been confirmed. This study contributes to a better understanding of the impact of digitalization on the distinctive context of knowledge-based companies in Shahid Beheshti University Science and Technology Park and provides useful insights for reviewing companies' innovation models.
منابع 1) بلوچي حسين، ملکي مين باش رزگاه مرتضي، فيض داوود و حسن قلي پور طهمورث(1400). "بررسي تأثير قابليت هاي پويا بر عملکرد سازماني با ميانجي گري قابليت هاي بازاريابي و فني و بررسي نقش تعديل گر تغييرات محيطي" راهبردهاي بازرگاني، دوره 26 (دوره جديد) ، شماره 13 ; از صفحه 99 تا صفحه102
2) شوال پور، سعید، رحیم شیخی، و مهرداد حسینی شکیب.(1402) "ارائه الگوي توسعه قابلیت هاي نوآورانه با تمركز بر نوآوري سبز" پژوهشنامه مدیریت اجرایی دوره .15 شماره .29 بهار و تابستان 1402. صفحات 323 تا .362
3) صادقی، احمد، محمد خدابخشی، و زینب میرقاسمی.(1402)"تاثیر جهت گیری فناوری بر عملکرد صادراتی با تاکید بر نقش میانجی نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیت اجتماعی" نشریه مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی سال دوم پاییز
4) نوروزی، حسین، فاطمه درویش، رضا نصری(1398). "تاثیر قابلیت های بازاریابی در حوزه صادرات و نوآوری بر ابعاد عملکرد صادرات با تعدیل گری رقابت ناکارآمد (مورد مطالعه: شرکت های صنایع دستی و هنری)" نشریه مدیریت کسب و کارهای بین المللی نشریه مدیریت کسب و کارهای بین المللی سال دوم شماره 4 پیاپی 7 (1398)
1) Abrell, T., Pihlajamaa, M., Kanto, L., Vom Brocke, J., & Uebernickel, F. (2016). The role of users and customers in digital innovation: Insights from B2B manufacturing firms. Information & Management, 53(3), 324–335.
2) Alshanty, A. M., & Emeagwali, O. L. (2019). Market-sensing capability, knowledge creation and innovation: The moderating role of entrepreneurial-orientation. Journal of Innovation & Knowledge, 4(3), 171–178.
3) Bocken, N. M., & Geradts, T. H. (2020). Barriers and drivers to sustainable business model innovation: Organization design and dynamic capabilities. Long Range Planning, 53(4), 101950.
4) Bouncken, R. B., Kraus, S., & Roig-Tierno, N. (2022). Knowledge-and innovation-based business models for future growth: Digitalized business models and portfolio considerations. Review of Managerial Science, 1–14
5) Hayter, C.S.(2018). Conceptualizing knowledge-based entrepreneurship networks:Perspectives from the literature. Small Business Economics, 41(4), 899–911.
6) Henfridsson, O., Nandhakumar, J., Scarbrough, H., & Panourgias, N. (2018). Recombination in the open-ended value landscape of digital innovation. Information and Organization, 28(2), 89–100.
10) Inigo, E. A., & Albareda, L. (2019). Sustainability oriented innovation dynamics: Levels of dynamic capabilities and their path-dependent and self-reinforcing logics.Technological Forecasting and Social Change, 139, 334–351.
11) Inigo, E. A., Albareda, L., & Ritala, P. (2017). Business model innovation for sustainability: Exploring evolutionary and radical approaches through dynamic capabilities. Industry and Innovation, 24(5), 515–542.
12) Dezi, L., Ferraris, A., Papa, A., & Vrontis, D. (2019). The role of external embeddedness and knowledge management as antecedents of ambidexterity and performances in Italian SMEs. IEEE Transactions on Engineering Management.
13) de Zubielqui, G. C., Fryges, H., & Jones, J. (2019). Social media, open innovation & HRM: Implications for performance. Technological Forecasting and Social Change, 144, 334–347.
14) Eisenhardt, K. M., & Martin, J. A. (2020). Dynamic capabilities: What are they? Strategic Management Journal, 21(10–11), 1105–1121.
15) Ellonen, H. K.,Wikstrom, P., & Jantunen, A. (2019). Linking dynamic-capability portfolios and innovation outcomes. Technovation, 29(11), 753–762.
Ferraris, A., Mazzoleni, A., Devalle, A., & Couturier, J. (2019). Big data analytics capabilities and knowledge management: Impact on firm performance. Management Decision, 57(8), 1923–1936.
17) Ferraris, A., Santoro, G., & Dezi, L. (2017). How MNCs’ subsidiaries may improve their innovative performance? The role of external sources and knowledge management capabilities. Journal of Knowledge Management, 21(3), 540–552.
18) Grant, R. M. (2019). Prospering in dynamically-competitive environments: Organizational capability as knowledge integration. Organization Science, 7(4),375–387.
19) Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2010). Multivariate data analysis. Prentice-Hall.
20) Helfat, C. E., & Peteraf, M. A. (2023). The dynamic resource-based view: Capability lifecycles. Strategic Management Journal, 24(10), 997–1010.
21) Helfat, C. E., & Winter, S. G. (2011). Untangling dynamic and operational capabilities: Strategy for the (n)ever-changing world. Strategic Management Journal, 32(11),1243–1250.
22) Inigo, E. A., Albareda, L., & Ritala, P. (2022). Business model innovation for sustainability: Exploring evolutionary and radical approaches through dynamic capabilities. Industry and Innovation, 24(5), 515–542.
23) Tortora, D., R. Chierici., M.F. Bramante., and R. Tiscini.(2023). I digitize so I exist’. Searching for critical capabilities affecting firms. Journal of Business Research,129(13)-193-204
24) Kuester, S., Konya-Baumbach, E., & Schuhmacher, M. C. (2022). Get the show on the road: Go-to-market strategies for e-innovations of start-ups. Journal of Business Research, 83, 65–81
25) Matarazzo, M., Penco, L., Profumo, G., & Quaglia, R. (2021). Digital transformation and customer value creation in Made in Italy SMEs: A dynamic capabilities perspective. Journal of Business Research, 123, 642–656
26) Schiliro, D. (2021). Towards digital globalization and the COVID-19 challenge. International Journal of Business Management and Economic Research, 2(11),1710–1716
27) Savi´c, D. (2020). COVID-19 and work from home: Digital transformation of the workf orce. Grey Journal (TGJ), 16(2), 101–104