بررسی تاثير اثربخشی آموزشی مبتنی بر الگوي بایبی بر توانمندسازي دانشجويان مديريت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
محورهای موضوعی : مدیریت رفتار سازمانیفاطمه مصلی نژاد 1 , مختار رنجبر 2
1 - گروه علوم تربیتی،واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی ، لامرد، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد لامرد، دانشگاه ازاد اسلامی، لامرد، ایران
کلید واژه: اثربخشی آموزش, الگوی تدریس بایبی, توانمندسازی, دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش بررسی تأثیر اثربخشی آموزشی مبتنی بر الگوی تدریس بایبی بر توانمندسازی دانشجویان رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت انجام می باشد. پژوهش از بعد هدف کاریردی و از بعد روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد مرودشت در سال تحصیلی 1399-1398 بوده که تعداد آنها 84 نفر برآورد شد. بر اساس جدول مورگان، 70 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر و میشرا (1992) و پرسشنامه روش تدریس بایبی(2007) بود. روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی صوری و با نظر خبرگان و پایایی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد که به ترتیب مقادیر 82/0 و 84/0محاسبه گردید. یافتهها نشان داد که میانگین کل توانمندسازی و خردهمقیاسهای آن (خوداثربخشی، خودمختاری، تأثیرگذاری، معناداری و اعتماد) کمتر از میانگین استاندارد است. همچنین، الگوی تدریس بایبی رابطهای معنادار با توانمندسازی کلی و ابعاد آن دارد. این نتایج حاکی از اثربخشی این روش آموزشی در ارتقای توانمندسازی دانشجویان است و بر اهمیت استفاده از الگوهای نوین تدریس در برنامههای آموزشی تأکید میکند.
The aim of the study was to investigate the educational effectiveness of the Bybee teaching model on the empowerment of students in the field of educational management at Islamic Azad University, Marvdasht Branch. The study is a descriptive correlational study in terms of its objective and method. The statistical population included all undergraduate and graduate students in the field of educational management at Marvdasht Azad University in the academic year 2019-2020, with an estimated number of 84 people. Based on the Morgan table, 70 people were selected using simple random sampling. The research tools included the Spreitzer and Mishra Empowerment Questionnaire (1992) and the Bybee Teaching Method Questionnaire (2007). The validity was assessed based on face validity and expert opinion, and reliability was assessed based on Cronbach's alpha coefficient, which was calculated to be 0.82 and 0.84. The findings showed that total empowerment and its subscales (self-efficacy, autonomy, impact, meaningfulness, and trust) are below the standard level. Also, the Baybee presentation model has a significant relationship with overall empowerment and its concept. This indicates the effectiveness of this educational method in promoting student empowerment and, as a result, it uses new teaching models in educational programs.
