بررسی تاثير اثربخشی آموزشی مبتنی بر الگوي بایبی بر توانمندسازي دانشجويان مديريت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
الموضوعات :فاطمه مصلی نژاد 1 , مختار رنجبر 2
1 - گروه علوم تربیتی،واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی ، لامرد، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد لامرد، دانشگاه ازاد اسلامی، لامرد، ایران
الکلمات المفتاحية: اثربخشی آموزش, الگوی تدریس بایبی, توانمندسازی, دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی تأثیر اثربخشی آموزشی مبتنی بر الگوی تدریس بایبی بر توانمندسازی دانشجویان رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت انجام می باشد. پژوهش از بعد هدف کاریردی و از بعد روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد مرودشت در سال تحصیلی 1399-1398 بوده که تعداد آنها 84 نفر برآورد شد. بر اساس جدول مورگان، 70 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر و میشرا (1992) و پرسشنامه روش تدریس بایبی(2007) بود. روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی صوری و با نظر خبرگان و پایایی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد که به ترتیب مقادیر 82/0 و 84/0محاسبه گردید. یافتهها نشان داد که میانگین کل توانمندسازی و خردهمقیاسهای آن (خوداثربخشی، خودمختاری، تأثیرگذاری، معناداری و اعتماد) کمتر از میانگین استاندارد است. همچنین، الگوی تدریس بایبی رابطهای معنادار با توانمندسازی کلی و ابعاد آن دارد. این نتایج حاکی از اثربخشی این روش آموزشی در ارتقای توانمندسازی دانشجویان است و بر اهمیت استفاده از الگوهای نوین تدریس در برنامههای آموزشی تأکید میکند.
الف: منابع فارسی
• حاجی حسینی نژاد، غلامرضا ؛ بالغی زاده، سوسن ( 1393). تاثیر آموزش مبتنی بر « تدریس برای فهمیدن» بر برنامه درسی تجربه شده ی درس تاریخ هنر.فصلنامه ی مطالعات برنامه درسی ایران ، 17 ، ص 39-55
• رضایی دیزگاه، مراد و فرحبد، فرزین. ( 1389 ). تأثیر راهبردهاي مدیریتی در توانمندسازي روان شناختی کارکنان امور
• رضایی منش، بهروز؛ بارانی، صمد (1392). بررسی عوامل موثر در توانمندی روان شناختی منابع انسانی. فرايند مديريت و توسعه، دوره 26، شماره 4، 101-118.
• رضایي، اكبر و سیف، علي اكبر (1385 ).تأثیر ارزشیابي توصیفي بر ویژگيهاي شناختي، عاطفي و رواني حركتي دانش آموزان. فصل نامه علمی پژوهشی نوآوری های آموزشی؛ ویژه نامه نوآوری در سنجش و ارزشیابی آموزشی، 5 ( 18 ): 11-40
• سیف، علي اكبر (1389). روان شناسی پرورشی، (روانشناسی یادگیری و آموزش ) تهران: انتشارات آگاه
• سیف، علی اکبر (1388). نظریه ساتزندگی یادگیری و کاربردهای آموزشی آن ). فصلنامه تعلیم و تربیت ، ویژه نامه ی روشهای تدریس ، شماره 65
• عبداللهی، بیژن و نو ه ابراهیم، عبدالرحیم. ( 1392 ). توانمندسازي کارکنان. تهران: ویرایش.فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال دوم، شماره 6، پاییز 1394
• فردانش، هاشم و شیخی فینی، علی اکبر (1389). در آمدی بر سازنده گرایی در روانشناسی و علوم تربیتی. فصلنامه علمی – پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س )، 12 (42 )، 125-145
• فردانش، هاشم (1388). نقد و بررسی دو دیدگاه سیستمی و ساختگرایی در طراحی آموزش.3 (3) :ص 150-139
• فردانش، هاشم و كرمي، مرتضی (1391( شناسایي الگوي طراحي آموزشي مطلوب برای آموزش های صنعتی فصلنامه ی مطالعات برنامه ی درسی. 2 (8 )؛ 131-106
• کرمی، مرتضی (1390). تغییر پارادایم آموزش ، ضرورتی فروگذارده در برنامه درسی آموزش عالی. مجموعه مقالات برنامه درسی آموزش عالی در ایران : چالش ها و چشم اندازها ، تبریز : انتشارات دانشگاه تبریز
• مهرمحمدي، محمود (1389). ديدگاهها و رويكردها و نظريه ها. مشهد: انتشارات به نشر.
• نوری، ع(1393). « ساختن گرایی در کلاس من «. رشد آموزش راهنمایی تحصیلی، 3، 1387، 7-6
• Acish, S.,(2013) An Evaluation of Activites Designed in Accordance with the 5E Model by Would-Bee Science Teachers.Social and BehavoiralScience .2011;15(1):708-711.
• Alsup, J., (2004). A comparison of constructivist and traditional instruction in mathematics, Educational Research Quarterly, 28 (4), 3-17 and Learning.http://www.thirteen.org/edonline/concept2 class.
• Aviram .M (2009). Beyond constructivism: Autonomy-oriented education, Studies in Philosophy and Education.19: 465–489.
• Boddy, N., Watson K. and Aubusson P. (2009). A trial of the five e’s: a referent model for constructivist teaching and learning. Research in Science Education, 33, 27-42
• Boddy, N.; Watson, K. & Aubusson, P. (2010). A trial of the five e’s: a referent model for constructivist teaching and learning. Research in Science Education, 33: 27-42.
• Brodie , K .(2010). Teaching Mathematics Reasoning in Secondary school Classrooms , New York : Springer .
• Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development Burns, M., Heath, M., & Dimock, V. (1998). Constructivism and Technology. TAP into Learning. 4(1): 1–8.
• Bybee, R. W. (2006). The BSCS 5E instruction model: Origins, Effectiveness, and Applications. Colorado springs: BSCS. International Journal of Man-Machine studies, 29, 407-427.
• Bybee, R., & Landes, N. M. (1990). Science for life and living: An elementary school science program from Biological Sciences Improvement Study (BSCS). The American Biology Teacher, 52(2), 92-98.
• Bybee, R.W., Taylor, J.A., Gardner, A., Scotter, P. V., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006) The BSCS 5E instructional model: Origins, effectiveness, and applications. Retrieved October 27, 2017 from http://www.bscs.org/pdf/bscs5eexecsummary
• Bybee, W. Rodger. (2009). The bscs 5E instructional model and v2st century skills. Available online at www.Sciencedirect.Com.
• Bybee, W. Rodger. (2009). The bscs 5E instructional model and v2st century skills. Available online at www.Sciencedirect.Com.
• Bybee, W. Rodger.(2009). THE BSCS 5E INSTRUCTIONAL MODEL AND 72ST CENTURY SKILLS . Available online at www. Sciencedirect.
• Dangel, R. J, Guyton. E. (2004). An Emerging Picture of Constructivist Teacher Education.The Constructivist. 15(1). Available at: http://www.odu.edu/educ/act/journal /dangel01.pdf.
• DeKock., A. Sleepers,P and J. M. Voeten(2011) New Learning and the Classification of Learning Environments in Secondary Education. Review of Educational Research. 74(2): 141–170
• Driscoll , M . P. (1999 ). Psychology of Learning for instruction , Boston : Allyn and Boston .
• Eckstain, D (2009). Consructivist Theory. http:// www. pespmc1. vub.edu/ constructivism/socilt/html.Education. 16: 649–657.
• English, L. And Halford, G. S. (2008). Mathematics Education: Models and Processes. Lawrence Erlbaum Associates , Inc. UK
• Herrington. J & Oliver. R (2009). An Instructional Design Framework for Authentic learning Environments, Educational Technology Research and Development. 48(3): 23-48