تحولات علمشناسی در ایران و غرب (با تأکید بر علوم اجتماعی و انسانی)
محورهای موضوعی : غرب پژوهی
1 - استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
کلید واژه: سنت تحلیلی, سنت قارهای, پارادایم, زمینهگرایی, پوزیتیویسم, نظریه علمی, عینیت باوری علم, پدیدارشناسی, علم دینی.,
چکیده مقاله :
مطالعات علم نگاهی ویژه به تاریخ علم دارد. به مدد تاریخ علم، فراز و نشیبهای آن را رصد میکنیم و در فلسفهورزی از آن بهره میبریم. از اوایل شکلگیری فلسفه تا زمان نیوتن و تا امروز، علمشناسان بسیاری در اطراف استقراءگرایی، گرد آمدند و در قرن بیستم این ابطال گرایان بودند که برگرمی کار خود افزودند. با این حال تاریخ علم نشان از آن دارد که توقف بر استقراءگرایی و ابطالگرایی، رافع مشکل نبوده است. در واقع پوزیتویسم که بر شانه نیوتن استوار بود، مواجه با چالشهای جدی گردید. از سوی دیگر فلسفههای علم متأخر به ما میگویند که فرایند نظریهپردازی متکی به «پارادایم» (در معنای چهارگانۀ «هستیشناسی »، «معرفت شناسی »، «روششناسی » و «ارزش شناسی ») معطوف به موضوعی است که آن نظریهپردازی پیرامون آن انجام میگیرد. همچنین به ما میگوید که نمی توانیم رفتارهای انسانی و اجتماعی را با الگوی علم فیزیک مطالعه کنیم و به عبارت دیگر نظریههای علوم انسانی و اجتماعی ارزش باره هستند. در مقاله حاضر کوشیدهایم معنای علم را در ایران پس از اسلام مورد توجه قرار داده و اوج و حضیض آنرا نشان دهیم و متناظر با احوالات سانحه در ایران، احوالات غرب را نیز مورد توجه قرار دهیم. مطالعه حاضر نشان میدهد که در دوران زرین علم (قرون نخست اسلامی) علمشناسی فیلسوفان مسلمان ایرانی اثرات وسیعی بر اندیشه غربیان داشته، لکن برای مدت قریب به 800 سال پس از آن، مواجه با انحطاط گردیده است. اگرچه در این 200 سال اخیر از آن انحطاط قدری کاسته شده، اما هنوز گفتگو و هم پرسگی میان فیلسوفان علم مسلمان ایرانی و غربی (بدلیل نا هم زبانی و اختلاف سطح) وجود ندارد. مضافاً تأخیر فاز علمشناسی نسبت به اندیشههای غربی در ایران وجود دارد و از این منظر ضرورت تحول، احساس میشود. در پایان مقاله، درسهایی از تحولات تاریخ علمشناسی در ایران گرفته شده و زیر عنوان رهیافت ارائه گردیده است.
Philosophy of science has a special look at science. The history of science studies the ups and downs and the philosophers of science philosophizing about it. From the early days of philosophy until Newton and to these days, many were gathered around inductivism, and in the twentieth century falsi ficationism was noticed. However, the history of science shows that the pause over inductionism and falsificationism has not solved the problem. In fact, the positivism that stood on Newton's shoulder was a serious challenge. On the other hand, some philosophies of modern science tell us that the process of theorizing depends on the "paradigm" (in the four meanings of "ontology ", "epistemology ", "methodology" and axiology).It also tells us that we cannot study human and social sciences with the model of physical science, in other words, theories of the humanities and social sciences are value-laden. In this paper, we try to consider the meaning of science in post-Islamic of Iran.The present study shows that the golden era (Islamic first centuries), Muslim philosophers, has had widespread effects on Western thought, but has been degenerating for nearly 800 years after wards. Although there has been some decline in degradation over the past 200 years, there is still no dialogue between the Iranian and Western scholars (due to the lack of language and level of philosophizing ).In addition, there is a delay in science studies in relation to Western ideas in Iran, and therefore, change is necessary. At the end of the article, lessons have been drawn from the developments in the history of science in Iran.
