The Evolution of Science in Iran and the West (With emphasis on social and human sciences)
Subject Areas :
1 -
Keywords: The Tradition of Analysis, Continental Tradition, Paradigm, Context, Positizm, Scientific Theory, The Objectivity of Science, Phenomenology, Religious Science.,
Abstract :
Philosophy of science has a special look at science. The history of science studies the ups and downs and the philosophers of science philosophizing about it. From the early days of philosophy until Newton and to these days, many were gathered around inductivism, and in the twentieth century falsi ficationism was noticed. However, the history of science shows that the pause over inductionism and falsificationism has not solved the problem. In fact, the positivism that stood on Newton's shoulder was a serious challenge. On the other hand, some philosophies of modern science tell us that the process of theorizing depends on the "paradigm" (in the four meanings of "ontology ", "epistemology ", "methodology" and axiology).It also tells us that we cannot study human and social sciences with the model of physical science, in other words, theories of the humanities and social sciences are value-laden. In this paper, we try to consider the meaning of science in post-Islamic of Iran.The present study shows that the golden era (Islamic first centuries), Muslim philosophers, has had widespread effects on Western thought, but has been degenerating for nearly 800 years after wards. Although there has been some decline in degradation over the past 200 years, there is still no dialogue between the Iranian and Western scholars (due to the lack of language and level of philosophizing ).In addition, there is a delay in science studies in relation to Western ideas in Iran, and therefore, change is necessary. At the end of the article, lessons have been drawn from the developments in the history of science in Iran.
منابع
ابوزید، نصرحامد(1383)، نقد گفتمان دینی،ترجمه: حسن یوسفی اشکوری و محمد جواهر کلام، تهران، دیدآورد، چاپ اول
احمدی حاجیکلایی، حمید،(1389) جریانشناسی چپ در ایران، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
احمدی روحانی، حسین: سازمان مجاهدین خلق، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1384.
اسپنسر، لوید و اندرژ کروز، 1382، روشنگری، ترجمه مهدی شکیبانیا، شیرازه
آرتوربرت، ادوین، 1374، مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین، ترجمه عبدالکریم سروش، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی
برزین، سعید،(1374)، زندگی نامه سیاسی مهندس مهدی بازرگان، تهران، نشر مرکز
بیدهندی، محمد، درآمدی بر فلسفه علم وجودی ملاصدرا ، راهبرد، تابستان 1393 (شماره 71).
پازوکی، شهرام، (1391)، عملگرایی مدرن در دین، مجموعه مقالات همایش بینالمللی بزرگداشت روز جهانی فلسفه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
پوپر، کارل ریموند، (1379) اسطوره چارچوب، ترجمه علی پایا، تهران، طرح نو
توفیق، ابراهیم (1387)، مبانی معرفتشناختی و روششناختی علوم فرهنگی در سنت آلمانی: بررسی کوششهای تأسیس دیلتای و ریکرت، همایش «روششناسی مطالعات فرهنگی»
توفیق، ایراهیم (1368)، بحران علوم اجتماعی و گفتمان پسااستعمار، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری.
جزنی بیژن: تاریخ سیساله ایران، تهران، انتشارات رحمن، 1357.
حائری،عبدالهادی (1372)، نخستین رویاروییهای اندیشهگران ایران: با دو رویه تمدن بورژوازی غرب،تهران، امیرکبیر
حائری یزدی، مهدی (1361). کاوشهای عقل عملی (فلسفه اخلاق). تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
حسینی بهشتی، علیرضا (1377) روششناسی در حوزه اندیشه سیاسی، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 9
خاتمی، محمود (1395)، مدخل فلسفه ارزش، تهران، نشر علم
خسروپناه، عبدالحسین، (1388) نظام معرفتشناسی صدرایی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
درخشه، جلال،(1393)، گفتمان سیاسی شیعه در ایران معاصر، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)
دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال، (1387)، نظریه انتقادی: چارچوبی برای تحلیل سیاست خارجی، پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره دوم، بهار 1387، 161- 125.
رستگار، کریم، تصویر نظم در فیزیک جدید و جهانبینی دیالکتیکی، تهران، اته واحده، بیتا.
سایر، آندرو، (1388)، روش در علوم اجتماعی: رویکرد رئالیستی، ترجمه عماد افروغ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سروش، عبدالکریم (1374)، درسهایی در فلسفه علم اجتماع؛ روش تفسیر در علوم اجتماعی، تهران، نشر نی.
شعبانیورکی، بختیار، 1386، رئالیسم استعلایی و ثنویت کاذب در پژوهش تربیتی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 20، سال ششم
صادقی، رضا، (1389)، نقدهای پوپر و مشکلات ابطالپذیری، معرفت فلسفی، سال 8، شماره 2، 150- 125.
صفا،ذبیحالله، 1374، تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی، چاپ پنجم، تهران، دانشگاه تهران
عنایت، حمید(1389)، سیری در اندیشه سیاسی عرب، تهران، امیرکبیر
فی، برایان، (1389) فلسفه امروزین علوم اجتماعی، تهران، طرح نو.
کاسیرر، ارنست، (1370)، فلسفه روشنگری، ترجمه یداله موقن، نیلوفر
کوهن، تامس، (1369)، ساختار انقلابهای علمی، ترجمه احمد آرام، تهران، انتشارات سروش.
گلشنی، مهدی، دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر، تهران، نشر امیر کبیر، 1369
لازی، جان، درآمدی تاریخی به فلسفه علم، ترجمه: علی پایا، تهران، سمت.
مطهری، مرتضی (b1373) تعلیم و تربیت در اسلام، قم، انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (b1373)، اسلام و مقتضیات زمان، قم، انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (b1373)، انسان کامل، قم، انتشارات صدرا.
معصومی همدانی، حسین(1397)، تاریخ و فلسفه علم: مقالات از رشدی راشد و درباره او، تهران، هرمس و پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران
معینی علمداری، جهانگیر، (پاییز 1388)، نظریه انتقادی جدید، فصلنامهپژوهش سیاستنظری، شماره 6.
ملایری، محمدحسین، (1389)، «فلسفه علم پدیدارشنای هرمنوتیک و پژوهش کیفی»، فصلنامه راهبرد، شماره 54.
ملایری، محمد حسین،(1394) محلهای نزاع در بحث علم دینی، تهران، پنگان
ملایری، محمدحسین، (1396)، فلسفه علم پدیدارشناسی هرمنوتیک، چاپ دوم، تهران، ققنوس
هاف،توبی.ای،(1384)، خاستگاه نخست علم جدید، اسلام، چین و غرب، تهران، انتشارات مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی
نشریه ویژه بحث بین دو سازمان- چریکهای فدایی خلق ایران، اردیبهشت، 1356.
سایت کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت(ایتپرا) www.ipta.ir
سایت ایکنا. www.ikna.ir
سایت اندیشه و پیکار www.peykar.info
سایت آرشیو دکتر ابراهیم توفیق www.towfigh.blogfa.com
Al Khalili, (2009) Science and Islam, BBC
Avari, B., (2007) India: the Ancient Past, Rowtledge.
Babich, Babette, (2003a), Continental Philosophy of Science: Mach, Duhem and Bachelard, Routledge philosophy of Science.
Babich, Babette, (2003b), "From Flecks Denkstil to Kuhns parakiam", International Studies in the philosophy of Science, Routledge, Vol. 17, No. 1.
Babich, Babette, (2007), "Philosophy of Science", The Edinburgh Companion to the Twenteeth Century philosophy. Edinburgh: University of Edinburg press.
Baron, Margaret. E,( 1969) the Origins of the I nfenistimal Calculus, pergamon Press.
Glock, H.J. (2008). what is Analytic Philosophy, Cambridge University Press.
Grant, Edward (2007). A History of Natural philosophy: From the Ancient world to the Nineteenth Century. Cambridge Universty Press.
Groth, Hans, ed. (2012), population Dynamics in Muslim Counties: Assembling the Jigsaw Springer ,Science & Business Media.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994), "Comparing Paradigms in qualitative research", in N. K. Denzin and Y. S. Lincoln (eds.), Handbook of Qualitative Research, Thousand, CA: Sage, pp. 105-117.
Hag, seyde, (2009), Scieche and Islam, Oxford Dictionary of the Meddle Ages.
Heelan, P. A. (1967), "Horizon. Objectivity and Reality in the Physical Sciences”, International Philosophical Quarterly, 7, 375-412.
Heelan, patrick (1998), "Scope of Hermeneutics in the philosophy of Natural Science", studies in the History and philosophy of science.
Heelan, Patrick ,& Schulkin, J., (1998), "Hermeneucal philosophy and pragmatism: A philosophy of Science", Synthese, (153).
Prioreschi, P., (1996), A History of Medicine, Horatius Press
Rabin, Sheila (2004), "Nicolaus Copernicus" (http:// setis. Library. Usydu. edu. au/ stanford / entries/ copernicus/ index. Html).Stanford Encyclopedia of philosophy, Metaphysics Research Lab, CSLI, Stanford University. Retreved 24 June 2012 .
Rafiabadi, Hamid Naseem, ed. (2007), challenges to Religions and Islam: A Study of Muslim Movements, personalities, Issues and Trends, Part I sarup & Sons.
Ricoeur, Paul, (1981), Hermeneutics and the Human Sciences, Trans by J. B. Thompson, Cambridge: Cambridge University Press.
???Rorty
Robinson, Francis, ed. (1996) The Cambridge lllustrated History of the Islamic world. Cambridge University press.
Turner, J. H. (1989), Theory Building in Sociology: Assessing Theoretical Accumulation, NewBury, (CA: Sage).