طراحی و اعتبار یابی مدل شکل گیری انگیزش تحصیلی پایین در دانش آموزان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشخدیجه نوروزی 1 , مه سیما پورشهریاری 2 , رویا رسولی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
3 - دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
کلید واژه: انگیزه, تحصیل, انگیزش پایین, آموزش فعال, یادگیری.,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار یابی مدل شکل گیری انگیزش تحصیلی پایین در دانش آموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از جهت روش جمع آوری داده ها آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد (مرحله کیفی) و پیمایشی مقطعی (مرحله کمی) است. جامعه آماری مورد پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه اساتید دانشگاه، کارشناسان و متخصصان تا اشباع نظری 12 نفر بود. جامعه آماري فاز كمي تحقيق شامل معلمان، مدیران و کارشناسان آموزشی و دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود. برای نمونه گیری در بخش کمی از روش نمونه گيري در دسترس استفاده شد. برای محاسبه حجم نمونه در این فاز از فرمول کوکران استفاده گردید. با جای گذاری پارامترها در فرمول مذکور حجم نمونه 385 نفر مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته برمبنای طیف پنج گزینه ای لیکرت بود.
یافته ها: یافته های پژوهش در بخش کیفی حاصل از فرآیند سندکاوی و مصاحبه ها با یکدیگر ترکیب شدند و فرآیند یکسان سازی، حذف و ادغام مفاهیم کلیدی (مصادیق و شواهد) بدست آمده انجام شد، که نتیجه آن منجر به شناسایی 129 مفهوم کلیدی (شاخص)، 31 مقوله و 5 بعد (عوامل علی، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها)، گردید. در ادامه بخش کمی بر اساس مدل معادلات ساختاری تمامی روابط بخش کیفی را مورد تأیید قرار داد.
نتیجه گیری: بر اساس برازش مطلوب مدل طراحی شده از این مدل میتوان در مقابله با انگیزش پایین فراگیران استفاده کرد.
Purpose: The current research was conducted with the aim of design and validation of a model for the formation of low academic motivation in students.
Method: The current research is applied in terms of purpose, and in terms of the data collection method, it is mixed exploratory (qualitative-quantitative), and in terms of the research implementation method, it is of the type of foundation data (qualitative phase) and cross-sectional survey (quantitative phase).The statistical population of the study in the qualitative section included all university professors, experts and specialists up to theoretical saturation of 12 people. The statistical population of the quantitative phase of the research included teachers, administrators and educational experts and students of the second secondary level in Tehran. Available sampling method was used for sampling in the quantitative part. Cochran's formula was used to calculate the sample size in this phase. By placing the parameters in the mentioned formula, the size of 385 people became the basis of the analysis. The data collection tool was a semi-structured in-depth interview in the qualitative part, a researcher-made questionnaire based on a five-point Likert scale in the quantitative part.
findings:Based on the findings of the research in the qualitative part, the findings from the document analysis process and the interviews were combined with each other and the process of assimilation, elimination and integration of the obtained key concepts (examples and evidence) was carried out, which resulted in the identification of 129 key concepts (index), 31 categories and and 5 dimensions (causal factors, contextual factors, intervening factors, strategies and consequences). In the following, the quantitative part confirmed all the relationships of the qualitative part based on the structural equation model.
Conclusion: Based on the optimal fit of the designed model, this model can be used to deal with the low motivation of learners.
