طراحی و اعتبار یابی مدل شکل گیری انگیزش تحصیلی پایین در دانش آموزان
الموضوعات :خدیجه نوروزی 1 , مه سیما پورشهریاری 2 , رویا رسولی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
3 - دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: انگیزه, تحصیل, انگیزش پایین, آموزش فعال, یادگیری.,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار یابی مدل شکل گیری انگیزش تحصیلی پایین در دانش آموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از جهت روش جمع آوری داده ها آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد (مرحله کیفی) و پیمایشی مقطعی (مرحله کمی) است. جامعه آماری مورد پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه اساتید دانشگاه، کارشناسان و متخصصان تا اشباع نظری 12 نفر بود. جامعه آماري فاز كمي تحقيق شامل معلمان، مدیران و کارشناسان آموزشی و دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود. برای نمونه گیری در بخش کمی از روش نمونه گيري در دسترس استفاده شد. برای محاسبه حجم نمونه در این فاز از فرمول کوکران استفاده گردید. با جای گذاری پارامترها در فرمول مذکور حجم نمونه 385 نفر مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته برمبنای طیف پنج گزینه ای لیکرت بود.
یافته ها: یافته های پژوهش در بخش کیفی حاصل از فرآیند سندکاوی و مصاحبه ها با یکدیگر ترکیب شدند و فرآیند یکسان سازی، حذف و ادغام مفاهیم کلیدی (مصادیق و شواهد) بدست آمده انجام شد، که نتیجه آن منجر به شناسایی 129 مفهوم کلیدی (شاخص)، 31 مقوله و 5 بعد (عوامل علی، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها)، گردید. در ادامه بخش کمی بر اساس مدل معادلات ساختاری تمامی روابط بخش کیفی را مورد تأیید قرار داد.
نتیجه گیری: بر اساس برازش مطلوب مدل طراحی شده از این مدل میتوان در مقابله با انگیزش پایین فراگیران استفاده کرد.
اشترواس، انسلم؛ کوربین، جولیت. (1391). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه زاد. ترجمه ابراهیم افشار. تهران: نشر نی.
خصالی، آزاده؛ صالحی، کیوان و بهرامی، مسعود. (1395). تحلیل ادراک و تجربه زیسته معلمان ابتدایی از دلایل ناکارآمدی برنامه ارزشیابی کیفی -توصیفی: مطالعه¬ای به روش پدیدارشناسی. مطالعات اندازه¬گیری و ارزشیابی آموزشی. 5(12): 121-125.
خیرخواه، محمدتقی؛ نیلیپور، رضا؛ نیکوگفتار، منصوره؛ مکرمی، مهران؛ علی¬زاده، مرتضی و بی¬باک، صدف. (1397). پنجمین کنگره ملی روانشناسی اجتماعی، تهران دانشگاه علامه طباطبائی.
سمیعی، بهداد. (1398). نقش اشتیاق تحصیلی بر موفقیت تحصیلی. پایان¬نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه سمنان.
صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید و شکوهی یکتا، محسن. (1394). تحلیل پدیدار شناسانه ادراک و تجربه زیسته معلمان مدارس ابتدایی از نقاط ضعف و قوت برنامه ارزشیابی توصیفی. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی، 9(31): 68-19.
عباسی، مسلم؛ درگاهی، شهریار؛ پیرانی، ذبیح و فرزانه، بنیادی. (1394). نقش تعللورزی و خود تنظیمی انگیزشی.
قره آغاجی، سعید؛ واحدی، شهرام؛ فتحی آذر، اسکندر و ادیب، یوسف. (1397). بررسی تجارب زیسته تعلل¬ورزی تحصیلی در دانشآموزان متوسطه. نشریه علوم تربیتی، 25، 144-127.
Braver, T. S., Krug, M. K., Chiew, K. S., Kool, W., Westbrook, J. A., Clement, N. J., Adcock, R. A., Barch, D. M., Botvinick, M. M., Carver, C. S., Cools, R., Custers, R., Dickinson, A., Dweck, C. S., Fishbach, A., Gollwitzer, P. M., Hess, T. M., Isaacowitz, D. M., Mather, M., Murayama, K., … MOMCAI group (2014). Mechanisms of motivation-cognition interaction: challenges and opportunities. Cognitive, affective & behavioral neuroscience, 14(2), 443–472.
Bureau, A. T., Razon, S., Saville, B. K., Tokac, U., Judge, L. W. (2017). Passion for Academics and Problematic Health Behaviors. International journal of exercise science, 10(3), 417–433.
Burrows, P. L. (2010). An examination of the relationship among affective, cognitive, behavioral, and academic factors of student engagement of 9th grade students. [dissertation]. Eugene, Oregon: University of Oregon.
Camacho, A., Correia, N., Zaccoletti, S., Daniel, J. R. (2021). Anxiety and Social Support as Predictors of Student Academic Motivation During the COVID-19. Front. Psychol, 12,644338.
Chankseliani, M., McCowan, T. (2021). Higher education and the Sustainable Development Goals. High Educ, 81, 1–8.
Codina, N., Valenzuela, R., Pestana, J. V., Gonzalez-Conde, J. (2018). Relations Between Student Procrastination and Teaching Styles: Autonomy-Supportive and Controlling. Frontiers in psychology, 9, 809.
Cole, J., Logan, T.K., Walker, R. (2011). Social exclusion, personal control, self-regulation, and stress among substance abuse treatment clients. Drug Alcohol Depend, 113(1), 13-20.
Cvijovic, M., Hofer, T., Hohmann, s. (2016). Strategies for structuring interdisciplinary education in Systems Biology: an European perspective. npj Systems Biology and Applications, 2, 10.
Forest, J. (2011). Work is My Passion: The Different Affective, Behavioural and Cognitive Consequences of Harmonious and Obsessive Passion toward Work. Canadian Journal of Administrative Sciences, 28, 27-40.
Günaydın, H. D. (2021). The impact of social problem skills on academic motivation by means of Covid-19 fear: A SEM Model: Social Problem Solving, Covid-19, Academic Motivation. Current psychology (New Brunswick, N.J.), 1–10. Advance online publication.
Hall, T., Connolly, C., Grádaigh, S., Burden, K., Kearney, M., Schuck, S., Bottema, J., Cazemier, G., Hustinx, W., Evens, M., Koenraad, T., Makridou, E., Kosmas, P. (2020). Education in precarious times: a comparative study across six countries to identify design priorities for mobile learning in a pandemic. Information and Learning Sciences, 121, 433-442.
Hardcastle, S. J., Hancox, J., Hattar, A., Maxwell-Smith, C., Thogersen -Ntoumani, C., Hagger, M. S. (2015). Motivating the unmotivated: how can health behavior be changed in those unwilling to change. Frontiers in psychology, 6, 835.
Hedman, E., Mortberg, E., Hesser, H., Clark, D. M., Lekander, M., Andersson, E., Ljotsson, B. (2013). Mediators in psychological treatment of social anxiety disorder: Individual cognitive therapy compared to cognitive behavioral group therapy. Behavior Research and Therapy, 51(10), 696-705.
Hu, H., Luo, H. (2021). Academic motivation among senior students majoring in rehabilitation related professions in China. BMC Med Educ, 21, 582.
Isik, U., Tahir, O. E., Meeter, M., Heymans, M. W., Jansma, E. P., Croiset, G., Kusurkar, R. A. (2018). Factors Influencing Academic Motivation of Ethnic Minority Students: A Review. SAGE Open, 8(2).
Kuppens, S., Ceulemans, E. (2019). Parenting Styles: A Closer Look at a Well-Known Concept. Journal of child and family studies, 28(1), 168–181.
Lewellen, T. (2010). The Anthropology of Globalization: Cultural Anthropology Enters the 21st Century. Jaipur: Rawat.
Lilian, M. De Menezes, Clare, Kelliher. (2016). Flexible Working, Individual Performance, and Employee Attitudes: Comparing Formal and Informal Arrangements. journal human Resource management, 55(6), 64-81.
Mak, M. H. C. (2021). Children’s Motivation to Learn at Home During the COVID-19 Pandemic: Insights from Indian Parents. Front. Educ. 6:744686.
Martin, A. J., & Liem, G. A. D. (2010). Academic personal bests (PBs), engagement, and achievement: A cross-lagged panel analysis. Learning and Individual Differences, 24, 265-270.
Maslach, C., Schaufeli, W. B., Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of psychology, 52, 397- 422.
Mesquita, A. R., Souza, W. M., Boaventura, T. C., Barros, I. M. C., Antoniolli, A. R., Silva, W. B and Lyra Júnior, D. P. (2015). The Effect of Active Learning Methodologies on the Teaching of Pharmaceutical Care in a Brazilian Pharmacy Faculty. PLoS ONE, 10(5).
Nawa, N. E., Yamagishi, N. (2021). Enhanced academic motivation in university students following a 2-week online gratitude journal intervention. BMC Psychol, 9, 71.
Onwuegbuzie, A. (2000). Academic procrastination and perfectionist tendencies among graduate students.
Safari, H., Jenaabadi, H., Salmabadi, M., Abasi, A. (2016). Prediction of Academic Aspiration based on Spiritual Intelligence and Tenacity. Educ Strategy Med Sci, 8(6), 7-12.
Schumacher, C. and Ifenthaler, D. (2018). The importance of students’ motivational dispositions for designing learning analytics. J Comput High Educ, 30, 599–619.
Steinmayr, R., Weidinger, A. F., Schwinger, M and Spinath, B. (2019). The Importance of Students’ Motivation for Their Academic Achievement –Replicating and Extending Previous Findings. Front. Psychol. 10,1730.
Vallerand, R. J. (2012). The role of passion in sustainable psychological well-being. Psych Well-Being, 2.
Wang, M. T., Degol, J. (2014). Staying Engaged: Knowledge and Research Needs in Student Engagement. Child development perspectives, 8(3), 137–143.
Wang, M. T., Willet, J. B., Eccles, J. (2011). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of School Psychology, 49(4), 465–480.
Williams, R., Leone, L., Faedda, N., Natalucci, G., Bellini, B., Salvi, E., … Guidetti, V. (2017). The role of attachment insecurity in the emergence of anxiety symptoms in children and adolescents with migraine: an empirical study. The Journal of Headache and Pain, 18(1), 62.
Worthy, D. A., Brez, C. C., Markman, A. B., Maddox, W. T. (2011). Motivational Influences on Cognitive Performance in Children: Focus Over Fit. Journal of cognition and development: official journal of the Cognitive Development Society, 12(1), 103–119.