رابطه باورهای دینی و شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، واحد ازاد شهر دانشگاه آزاد اسلامی ،آزاد شهر، ایران
2 - استادیار ، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر ،ایران
کلید واژه: باورهای دینی, شفقت به خود, بهزیستی تحصیلی , دانش آموزان ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورهای دینی و شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله بود، روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف ،کاربردی بود. جامعه آماري اين پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله به تعداد 2600 نفر بود. تعداد نمونه بر مبنای جدول کرچسی و مورگان، 335 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه باورهای دینی خدایاری فرد و همکاران (1388) ، پرسشنامه خودشفقتی (نف، 2003) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین-سوینی و همکاران (2012)بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین باورهای دینی با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان کلاله رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله رابطه معنادار وجود دارد و نتایج نشان داد که باورهای دینی و شفقت به خود می تواند بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان را پیش بینی کند.
The main purpose of the present study was to examine the relationship between religious beliefs and self-compassion with the academic well-being of sixth grade students in Kalaleh city. The statistical population of this research was all 6th grade students of Kalale city, numbering 2600 people. The number of samples based on Kerchsi and Morgan's table was 335 people who were selected by random cluster sampling method. The data collection tools included the Religious Beliefs Questionnaire of Khodayari-Fred et al. (2018), the Self-Compassion Questionnaire (NAF, 2003) and the Academic Well-Being Questionnaire of Tominin-Swini et al. (2012). The results of data analysis showed that there is a significant relationship between religious beliefs and the academic well-being of sixth grade students in Kalaleh. Also, there is a significant relationship between self-compassion and academic well-being of sixth grade students in Kalaleh city, and the results showed that religious beliefs and self-compassion can predict academic well-being in students.
مرادی، مرتضی؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی؛ شهاب¬زاده، صدیقه؛ صباغیان بغدادآباد، حمید و دهقانی¬زاده، محمدحسین (1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخهی ایرانی پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی. فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی، 7 (26): 148-123.
مطهري،مرتضی (1371)، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: انتشارات صدرا.
منادی، فاطمه و مرعشی حسینی، لیلا و ناصری، حسنا و بهاروند احمدی، فاطمه (1399)، نقش باورهای دینی در سلامت روان و دوری از اضطراب و افسردگی، کنفرانس ملی سلامت اجتماعی در شرایط بحران، اهواز.
نجیبی، سمیه (1395)، بررسی رابطه باورهای مذهبی با سلامت روان و پرخاشگری در دختران نوجوان، کنگره بینالمللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی، تهران.
نعمتی، شهروز؛ بدری گرگری، رحیم و عرفانی، سجاد( 1400).شفقت به خود و بهزیستیتحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه وعادی، فصلنامه ناتوانی¬های یادگیری، 11(1):79-64.
نوربالا، فاطمه و برجعلی، احمد( 1391). اثر بخشی ذهن شفقت ورز بر میزان اضطراب و خود انتقادی بیماران افسرده، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علاممه طباطبایی
ورمزیاری، زهره و گل¬پور، رضا( 1401). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر خودانتقادی و خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب امتحان، فصلنامه ایده¬های نوین روانشناسی، 12(16): 13-1
یعقوبی، ابوالقاسم؛ ذوقی¬پایدار، محمدرضا؛ فرهادی، مهران و یوسفی، بهنوش (1399). پیش¬بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس احساس تعلق به مدرسه و نشاط ذهنی با میانجی¬گری جهت¬گیری هدف در دانش¬آموزان. مجله روان¬شناسی مدرسه، 9 (2): 189-169.
Alkharusi, Hussain (2010). A multilevel linear model of teachers assessment practices and student perceptions of the classroom assessment, Procedia Social and Behavioral Sciences, 5.5-11.
Alkharusi, Hussain (2011). Development and datametric properties of a scale measuring students perception of the classroom assessment environment. International Journal of Instruction .Vol 4, No 1,106-120.
Altunsoy, S., Çimen, O., Ekici, G., Atik, A. D., & Gökmen, A. (2010). An assessment of the factors that influence biology teacher candidates’ levels of academic self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2377-2382.
Bardeen, J. R., & Fergus, T. A. (2020). Emotion regulation self-efficacy mediates the relation between happiness emotion goals and depressive symptoms: a cross-lagged panel design, emotion, 20 (5), 910.
Basedau ,Matthias. Gobien. Simone & Hoffmann. Lisa(2021). Identity threats and ideas of superiority as drivers of religious violence? Evidence from a survey experiment in Dar es Salaam, Tanzania. Journal of Peace Research1–14
Belfi, B., Goos, M., De Fraine, B., & Van Damme, J. (2012). The effect of class composition by gender and ability on secondary school students’ school well-being and academic self-concept: A literature review. Educational research review, 7(1), 62-74.
Cheng, Y.-C., Chuang, H.-C. and Chen, C.-C. (2021), "Exploring the treatment effect of religious belief toward mental health with propensity score matching", Kybernetes, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/K-11-2020-0745
Deci, Edvard L.Vallerand, Robert J. Pelletier, Luc G& Ryan. Richard M(1991). Motivation and Education: The self- determination perspective .Educational Psychologist, volume 26,325-346.
Dorman, Jeffrey P, Fisher, Darrell L. Waldrip, Bruce G (2005). Classroom environment, students’ perceptions of assessment , academic , efficacy and attitude to science: a lisrel analysis, contemporary approaches to research on learning environments.
Espíndula, J. A., Valle, E. R. M. D., & Bello, A. A. (2010). Religion and spirituality: the perspective of health professionals. Revista latino-americana de enfermagem, 18(6), 1229-1236.