رابطه باورهای دینی و شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
الموضوعات : Journal of Educational Psychology
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد آزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامی ،آزاد شهر، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی، آزادشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: باورهای دینی, شفقت به خود, بهزیستی تحصیلی, دانش آموزان ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورهای دینی و شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف ،کاربردی بود. جامعه آماري اين پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله به تعداد 2600 نفر بود. تعداد نمونه بر مبنای جدول کرچسی و مورگان، 335 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه باورهای دینی خدایاری فرد و همکاران (1388) ، پرسشنامه خودشفقتی (نف، 2003) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین سوینی و همکاران (2012)بود. نتایج نشان داد که بین باورهای دینی با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان کلاله رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله رابطه معنادار وجود دارد و نتایج نشان داد که باورهای دینی و شفقت به خود می تواند بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان را پیش بینی کند.
