ارزیابی راهبردهای مدیریت کسبوکار الکترونیکی بر اساس مدلسازی ساختاری تفسیری
محورهای موضوعی : بازاریابییوسف رمضانی 1 , ندا زرین نگار 2 , محسن نجفی 3 , علی خیابانی تنها 4
1 - استادیار گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی گناباد، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی بینالود، مشهد، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران
کلید واژه: مدیریت کسبوکار الکترونیک, ساعتهای هوشمند, مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) , روش دلفی فازی.,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارزیابی راهبردهای مدیریت کسبوکار الکترونیکی در صنعت فروش ساعتهای هوشمند انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر روش، از نوع تحقیقات کمی میباشد و از حیث هدف، کاربردی است.
جامعه آماری در این پژوهش را، خبرگان و افراد متخصص حوزه کسب وکارهای الکترونیکی و صنعت ساعتهای هوشمند تشکیل میدهند. همچنین روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع غیراحتمالی است. بر این اساس 10 نفر از متخصصین که در زمینه فروش و مونتاژ ساعتهای هوشمند فعالیت داشتند به عنوان نمونه انتخاب شدند.
بمنظور جمعآوری دادهها از دو نوع پرسشنامه غربالگری عوامل با روش دلفی فازی و پرسشنامه مقایسه تاثیرگذاری معیارها استفاده شد.
نتایج نشان داد که مدل نهایی شامل 7 سطح است که در آن تفکر سیستمی به عنوان تأثیرگذارترین راهبرد در پایینترین سطح قرار دارد. این مؤلفه به طور مستقیم بر راهبردهای سطح بالاتر مانند استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها برای درک ترجیحات و رفتار مشتری، بهبود مدیریت موجودی با استفاده از فناوری IOT و AI و تقویت شبکههای لجستیک و توزیع برای تحویل سریعتر تأثیر میگذارد. تحلیل MICMAC نیز نشان داد که اکثر راهبردها از نوع رابط هستند که دارای تأثیرگذاری و تأثیرپذیری بالایی میباشند. این بدان معناست که هر تغییر کوچکی در این راهبردها میتواند تغییرات اساسی در کل سیستم ایجاد کند.
This research has been conducted with the aim of evaluating electronic business management strategies in the smart watch sales industry. The present study is a quantitative research in terms of method and practical in terms of purpose.
The statistical population in this research consists of experts and specialists in the field of electronic businesses and smart watches industry. Also, the sampling method in this research is non-probability. Based on this, 10 experts who were active in the field of selling and assembling smart watches were selected as samples.
In order to collect data, two types of factor screening questionnaires were used using the fuzzy Delphi method and criteria comparison questionnaires. The results showed that the final model consists of 7 levels, where system thinking as the most effective strategy is at the lowest level. This component directly affects higher-level strategies such as using data analytics to understand customer preferences and behavior, improving inventory management using IOT and AI technology, and strengthening logistics and distribution networks for faster delivery. MICMAC analysis also showed that most of the strategies are of the interface type, which have a high impact and effectiveness. This means that any small change in these strategies can cause major changes in the entire system.
• احمدیان، ایوب؛ جعفری نیا، سعید. (1398). شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت برنامهریزی استراتژیک در کسب وکارهای الکترونیکی ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 10(38)، 47-68
• روحانی، امیررضا؛ رضوانی، حمیدرضا. ( 1392). رابطه مدل کسب و کار و راهبرد محصول در کسب و کارهای الکترونیکی کوچک و متوسط ایران. فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی. (2)7. 73-45.
• شهریاری، سلطانعلی؛ جعفری نیا، سعید؛ کاربخش، احمد. (1398). مدل راهبردی عملکرد کسبوکارهای الکترونیک. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 10(40)، 69-90
• کریم، مهسا؛ سالارزهی، حبیب الله؛ پورانجنار، گلبهار. (1400). تحلیل راهبردی توسعه ظرفیت های کسب و کارهای الکترونیکی نوپا در استان سیستان و بلوچستان. فصلنامه زیست بوم نوآوری، 1(1)، 101-117.
• موحدی، رضا. (1400). تحلیل راهکارهای توسعه کسب و کارهای الکترونیک در تعاونیهای زنان روستایی. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 259(10)، 1-28
• نبی زاده، امین؛ رضا، و نوبری. (1399). مدیریت کسب و کار و عملکرد مالی. پیاورد سلامت، 14(5)، 435-442.
• نوروزی، حسین؛ خامه چی، حامد؛ نریمانی، فاطمه. (1402). تدوین مدل کسبوکار الکترونیکی در صنعت فناوری اطلاعات در ایران. فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 9(2)، 59-84
• هادوی، علی؛ بختیاری، حسین؛ ترابی، علی. (1401). طراحی نقشه استراتژیک شناختی فازی برای عوامل اصلی موفقیت مدیریت تداوم کسب و کار (مورد مطالعه: صنعت پتروشیمی). فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 16(1)، 37-78
• Alaarj, S., Abidin-Mohamed, Z. and Bustamam, U.S.B.A. (2016), “Mediating role of trust on the effects of knowledge management capabilities on organizational performance”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 235, pp. 729-738.
• Alatailat, M., Elrehail, H. and Emeagwali, O.L. (2019), “High performance work practices, organizational performance and strategic thinking”, International Journal of Organizational Analysis, Vol. 27 No. 3, pp. 370-395.
• Altuntaş, B., Akyüz, A. (2019). Attitude and Purchase Intention Towards Smartwatches: An Empirical Research on the Innovative Wearable Technology Field. In Handbook of Research on Managerial Thinking in Global Business Economics (pp. 41-57). IGI Global.
• Baker, J., Holden, R. (2020). User interface design for smart watches: Challenges and best practices. International Journal of Human-Computer Interaction, 36(11), 1036-1045.
• Bölen, M. C. (2020). From traditional wristwatch to smartwatch: Understanding the relationship between innovation attributes, switching costs and consumers' switching intention. Technology in Society, 63, 101439.
• Cao, C., Ye, H. Q., Yuan, X. M. (2016, August). e-Business strategies for software focused supply chain management. In 2006 4th IEEE International Conference on Industrial Informatics (pp. 765-769). IEEE.
• Chen, I. J., و Popovich, K. (2003). Understanding customer relationship management (CRM): People, process and technology. Business Process Management Journal, 9(5), 672-688.
• Choshin, M., Ghaffari, A. (2017). An investigation of the impact of effective factors on the success of e-commerce in small-and medium-sized companies. Computers in Human Behavior, 66, 67-74.
• Gao, J., Siddik, A. B., Khawar Abbas, S., Hamayun, M., Masukujjaman, M., و Alam, S. S. (2023). Impact of E-commerce and digital marketing adoption on the financial and sustainability performance of MSMEs during the COVID-19 pandemic: An empirical study. Sustainability, 15(2), 1594.
• Gowda, M., et al. (2020). Privacy and security challenges in wearable health devices. IEEE Internet of Things Journal, 7(10), 10428-10435.
• Gunasekaran, A., Subramanian, N., و Papadopoulos, T. (2017). Information technology for competitive advantage within logistics and supply chains: A review. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 99, 14-33.
• Hendricks, S., Mwapwele, S. D. (2023). A systematic literature review on the factors influencing e-commerce adoption in developing countries. Data and Information Management, 100045.
• Hernández, B., Jiménez, J., و Martín, M. J. (2009). Key website factors in e-business strategy. International Journal of information management, 29(5), 362-371.
• Isaías, P., Carvalho, L. C., Cassundé Junior, N., و Cassundé, F. R. (2020). e-Business management assessment: framework proposal through case study analysis. Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 18(2), 237-254.
• Jelassi, T., Martínez-López, F.J. (2020). Overview of the e-Business Strategy Framework. In: Strategies for e-Business. Classroom Companion: Business. Springer, Cham.
• Jones, P., (2021). Health monitoring capabilities and regulatory challenges in smart watches. Medical Device Regulatory Affairs, 28(4), 223-234.
• Kim, J., Lee, H. (2021). Competitive dynamics and innovation in the smart watch industry. Journal of Business Research, 134, 567-578.
• Melović, B., Šehović, D., Karadžić, V., Dabić, M., و Ćirović, D. (2021). Determinants of Millennials' behavior in online shopping–Implications on consumers’ satisfaction and e-business development. Technology in society, 65, 101561.
• Sahay, A. (2019), “Strategic thinking: my encounter”, IBA Journal of Management and Leadership, Vol. 10 No. 2, pp. 7-14.
• Shah, S. A., et al. (2019). Power management in wearable devices: Trends, challenges, and future directions. Journal of Low Power Electronics and Applications, 9(1), 12-24.
• Sinnaiah, T., Adam, S., و Mahadi, B. (2023). A strategic management process: the role of decision-making style and organisational performance. Journal of Work-Applied Management, 15(1), 37-50.
• Svobodová, Z., و Rajchlová, J. (2020). Strategic behavior of e-commerce businesses in online industry of electronics from a customer perspective. Administrative Sciences, 10(4), 78.
• Thompson, A., و Johnson, M. (2021). Cost and pricing strategies in the wearable tech market. Journal of Marketing Strategy, 29(3), 215-228.
• Ukko, J., Saunila, M., Sore, S., Rantala, T., و Nasiri, M. (2023). Exploring the Effect of E-Business Operations on E-Business Performance: Moderating Effect of Responsiveness to the Supplier. SAGE Open, 13(3), 21582440231191793.
• Yang, W., Wang, L., و Zhang, X. (2023). Online or not online: the impact of business owner’s risk preference on the adoption of e-business. Electronic Commerce Research, 1-20.
• Wang, Y., و Li, M. (2020). Integration and compatibility issues in wearable technology. Journal of Systems and Software, 162, 110526.