ارزیابی راهبردهای مدیریت کسبوکار الکترونیکی بر اساس مدلسازی ساختاری تفسیری
الموضوعات :یوسف رمضانی 1 , ندا زرین نگار 2 , محسن نجفی 3 , علی خیابانی تنها 4
1 - استادیار گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی گناباد، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی بینالود، مشهد، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت کسبوکار الکترونیک, ساعتهای هوشمند, مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) , روش دلفی فازی.,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارزیابی راهبردهای مدیریت کسبوکار الکترونیکی در صنعت فروش ساعتهای هوشمند انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر روش، از نوع تحقیقات کمی میباشد و از حیث هدف، کاربردی است.
جامعه آماری در این پژوهش را، خبرگان و افراد متخصص حوزه کسب وکارهای الکترونیکی و صنعت ساعتهای هوشمند تشکیل میدهند. همچنین روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع غیراحتمالی است. بر این اساس 10 نفر از متخصصین که در زمینه فروش و مونتاژ ساعتهای هوشمند فعالیت داشتند به عنوان نمونه انتخاب شدند.
بمنظور جمعآوری دادهها از دو نوع پرسشنامه غربالگری عوامل با روش دلفی فازی و پرسشنامه مقایسه تاثیرگذاری معیارها استفاده شد.
نتایج نشان داد که مدل نهایی شامل 7 سطح است که در آن تفکر سیستمی به عنوان تأثیرگذارترین راهبرد در پایینترین سطح قرار دارد. این مؤلفه به طور مستقیم بر راهبردهای سطح بالاتر مانند استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها برای درک ترجیحات و رفتار مشتری، بهبود مدیریت موجودی با استفاده از فناوری IOT و AI و تقویت شبکههای لجستیک و توزیع برای تحویل سریعتر تأثیر میگذارد. تحلیل MICMAC نیز نشان داد که اکثر راهبردها از نوع رابط هستند که دارای تأثیرگذاری و تأثیرپذیری بالایی میباشند. این بدان معناست که هر تغییر کوچکی در این راهبردها میتواند تغییرات اساسی در کل سیستم ایجاد کند.
• احمدیان، ایوب؛ جعفری نیا، سعید. (1398). شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت برنامهریزی استراتژیک در کسب وکارهای الکترونیکی ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 10(38)، 47-68
• روحانی، امیررضا؛ رضوانی، حمیدرضا. ( 1392). رابطه مدل کسب و کار و راهبرد محصول در کسب و کارهای الکترونیکی کوچک و متوسط ایران. فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی. (2)7. 73-45.
• شهریاری، سلطانعلی؛ جعفری نیا، سعید؛ کاربخش، احمد. (1398). مدل راهبردی عملکرد کسبوکارهای الکترونیک. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 10(40)، 69-90
• کریم، مهسا؛ سالارزهی، حبیب الله؛ پورانجنار، گلبهار. (1400). تحلیل راهبردی توسعه ظرفیت های کسب و کارهای الکترونیکی نوپا در استان سیستان و بلوچستان. فصلنامه زیست بوم نوآوری، 1(1)، 101-117.
• موحدی، رضا. (1400). تحلیل راهکارهای توسعه کسب و کارهای الکترونیک در تعاونیهای زنان روستایی. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 259(10)، 1-28
• نبی زاده، امین؛ رضا، و نوبری. (1399). مدیریت کسب و کار و عملکرد مالی. پیاورد سلامت، 14(5)، 435-442.
• نوروزی، حسین؛ خامه چی، حامد؛ نریمانی، فاطمه. (1402). تدوین مدل کسبوکار الکترونیکی در صنعت فناوری اطلاعات در ایران. فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 9(2)، 59-84
• هادوی، علی؛ بختیاری، حسین؛ ترابی، علی. (1401). طراحی نقشه استراتژیک شناختی فازی برای عوامل اصلی موفقیت مدیریت تداوم کسب و کار (مورد مطالعه: صنعت پتروشیمی). فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 16(1)، 37-78
• Alaarj, S., Abidin-Mohamed, Z. and Bustamam, U.S.B.A. (2016), “Mediating role of trust on the effects of knowledge management capabilities on organizational performance”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 235, pp. 729-738.
• Alatailat, M., Elrehail, H. and Emeagwali, O.L. (2019), “High performance work practices, organizational performance and strategic thinking”, International Journal of Organizational Analysis, Vol. 27 No. 3, pp. 370-395.
• Altuntaş, B., Akyüz, A. (2019). Attitude and Purchase Intention Towards Smartwatches: An Empirical Research on the Innovative Wearable Technology Field. In Handbook of Research on Managerial Thinking in Global Business Economics (pp. 41-57). IGI Global.
• Baker, J., Holden, R. (2020). User interface design for smart watches: Challenges and best practices. International Journal of Human-Computer Interaction, 36(11), 1036-1045.
• Bölen, M. C. (2020). From traditional wristwatch to smartwatch: Understanding the relationship between innovation attributes, switching costs and consumers' switching intention. Technology in Society, 63, 101439.
• Cao, C., Ye, H. Q., Yuan, X. M. (2016, August). e-Business strategies for software focused supply chain management. In 2006 4th IEEE International Conference on Industrial Informatics (pp. 765-769). IEEE.
• Chen, I. J., و Popovich, K. (2003). Understanding customer relationship management (CRM): People, process and technology. Business Process Management Journal, 9(5), 672-688.
• Choshin, M., Ghaffari, A. (2017). An investigation of the impact of effective factors on the success of e-commerce in small-and medium-sized companies. Computers in Human Behavior, 66, 67-74.
• Gao, J., Siddik, A. B., Khawar Abbas, S., Hamayun, M., Masukujjaman, M., و Alam, S. S. (2023). Impact of E-commerce and digital marketing adoption on the financial and sustainability performance of MSMEs during the COVID-19 pandemic: An empirical study. Sustainability, 15(2), 1594.
• Gowda, M., et al. (2020). Privacy and security challenges in wearable health devices. IEEE Internet of Things Journal, 7(10), 10428-10435.
• Gunasekaran, A., Subramanian, N., و Papadopoulos, T. (2017). Information technology for competitive advantage within logistics and supply chains: A review. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 99, 14-33.
• Hendricks, S., Mwapwele, S. D. (2023). A systematic literature review on the factors influencing e-commerce adoption in developing countries. Data and Information Management, 100045.
• Hernández, B., Jiménez, J., و Martín, M. J. (2009). Key website factors in e-business strategy. International Journal of information management, 29(5), 362-371.
• Isaías, P., Carvalho, L. C., Cassundé Junior, N., و Cassundé, F. R. (2020). e-Business management assessment: framework proposal through case study analysis. Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 18(2), 237-254.
• Jelassi, T., Martínez-López, F.J. (2020). Overview of the e-Business Strategy Framework. In: Strategies for e-Business. Classroom Companion: Business. Springer, Cham.
• Jones, P., (2021). Health monitoring capabilities and regulatory challenges in smart watches. Medical Device Regulatory Affairs, 28(4), 223-234.
• Kim, J., Lee, H. (2021). Competitive dynamics and innovation in the smart watch industry. Journal of Business Research, 134, 567-578.
• Melović, B., Šehović, D., Karadžić, V., Dabić, M., و Ćirović, D. (2021). Determinants of Millennials' behavior in online shopping–Implications on consumers’ satisfaction and e-business development. Technology in society, 65, 101561.
• Sahay, A. (2019), “Strategic thinking: my encounter”, IBA Journal of Management and Leadership, Vol. 10 No. 2, pp. 7-14.
• Shah, S. A., et al. (2019). Power management in wearable devices: Trends, challenges, and future directions. Journal of Low Power Electronics and Applications, 9(1), 12-24.
• Sinnaiah, T., Adam, S., و Mahadi, B. (2023). A strategic management process: the role of decision-making style and organisational performance. Journal of Work-Applied Management, 15(1), 37-50.
• Svobodová, Z., و Rajchlová, J. (2020). Strategic behavior of e-commerce businesses in online industry of electronics from a customer perspective. Administrative Sciences, 10(4), 78.
• Thompson, A., و Johnson, M. (2021). Cost and pricing strategies in the wearable tech market. Journal of Marketing Strategy, 29(3), 215-228.
• Ukko, J., Saunila, M., Sore, S., Rantala, T., و Nasiri, M. (2023). Exploring the Effect of E-Business Operations on E-Business Performance: Moderating Effect of Responsiveness to the Supplier. SAGE Open, 13(3), 21582440231191793.
• Yang, W., Wang, L., و Zhang, X. (2023). Online or not online: the impact of business owner’s risk preference on the adoption of e-business. Electronic Commerce Research, 1-20.
• Wang, Y., و Li, M. (2020). Integration and compatibility issues in wearable technology. Journal of Systems and Software, 162, 110526.