بررسی تأثیر استراتژی کسب و کار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد سازمان در کلاس جهانی؛ مورد مطالعه شرکت گلرنگ
محورهای موضوعی : دانش نو در مدیریت بازاریابیمریم زینی فاقلو 1 , حسن فارسیجانی 2
1 -
2 - گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: عملکرد, بازاریابی, فناوری اطلاعات, کسب و کار, کلاس جهانی,
چکیده مقاله :
هدف: ﭼﺎﻟﺶﻫﺎي ﻣﺤﯿﻄﯽ امروزه از ﻧﻈﺮ اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺸﺘﺮیها، ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺳﺮﯾﻊ ﻓﻨﺎوري و ﺿﺮورت اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﯾﺮي، سازمانها را ﺑﻪ ﺟﺴﺘﺠﻮي راهکاری ﺑﺮاي ﺗﺪاوم ﺑﻘﺎ و ماندگاری ﺧﻮد وادار ﮐﺮده اﺳﺖ. تولید کلاس جهانی یک سیستم برنامه کاربردی است که بهترین شیوههای سازگار با یکدیگر را ترکیب میکند تا کسب و کارها بتوانند به طور سیستماتیک به فعالیت خود ادامه دهند. حال زماني يك سازمان به مرحله توليد در كلاس جهاني ميرسد كه توانسته باشد قابليتها و ظرفيتهاي توليد خود را براي دستيابي به يك مزيت رقابتي پيوسته و منحصر به فرد رسانده باشد. هدف از انجام این پژوهش مشخص کردن تأثیر استراتژیهای کسب و کار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد سازمان در کلاس جهانی در شرکت گلرنگ است.
روششناسی: این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع مطالعات توصیفی - پیمایشی میباشد. نوآوری این پژوهش در وهله اول از لحاظ زمانی و مکانی است و از طرف دیگر در ایران پژوهشی که بصورت یکپارچه تمامی ابعاد (استراتژیهای کسب و کار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد شرکت) را مورد بررسی قرار داده باشد وجود ندارد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارکنان شرکت گلرنگ به تعداد ۵۵۰ نفر تشکیل میدهند و تعداد اعضای نمونه از طریق فرمول کوکران ۲۲۷ نفر بهدست آمد. ابزار در این پژوهش پرسشنامه میباشد که روایی آن تأیید شد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد همچنین، پایایی ترکیبی نیز مورد تأیید واقع شد. پس از جمعآوری پرسشنامههای پژوهش با استفاده از دو نرم افزار SPSS و Smart Pls یافتههای پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی ارائه شده است.
یافتهها: نتایج فرضیههای پژوهش نشان داد که هر سه متغیر استراتژی کسب و کار، بازاریابی و فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت گلرنگ تأثیر مثبت و معناداری دارد.
نتیجهگیری: بنابراین، در بخش پایانی این پژوهش پیشنهادهای کاربردی مطرح شده است.
EXTENDED ABSTRACT
Purpose: Today's environmental challenges, from the point of view of increasing customer expectations, rapid technological progress and the need for flexibility, have forced organizations to look for a solution for their continued survival. World-class manufacturing is an application system that combines compatible best practices so that businesses can continue to operate systematically. Now an organization reaches the stage of world-class production when it has been able to reach its production capabilities and capacities to achieve a continuous and unique competitive advantage. The purpose of this research is to determine the effect of business strategies, information technology and marketing on the performance of the world-class organization in Golrang Company.
Methodology: This research has an applied purpose and is a descriptive-survey type of study. The innovation of this research is primarily in terms of time and place, and on the other hand, there is no research in Iran that has examined all dimensions (business strategies, information technology and marketing on company performance) in an integrated manner. The statistical population of this research consists of managers and employees of Golrang company, numbering 550 people, and the number of sample members was 227 people through Cochran's formula. The tool in this research is a questionnaire whose validity was confirmed and its reliability was confirmed through Cronbach's alpha test, and composite reliability was also confirmed. After collecting the research questionnaires using Spss and Smart Pls software, the research findings were presented in two descriptive and inferential sections.
Findings: The results of research hypotheses showed that all three variables of business strategy, marketing and information technology have a positive and significant effect on the performance of Golrang Company.
امامی صالح، کوروش، حسینی، مریم، عسگری، الهه، دهقان نجمآبادی، عامر (۱۳۹۶). تاثیر جهتگیری استراتژیک بر عملکرد توسعه محصول جدید. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, ۹(ویژهنامه), ۱۰۷-۱۱۶.
جامی پور، مونا، عصاریان، محمد، یزدانی، حمید رضا (۱۳۹۷). بررسی تأثیر گرایش استراتژیک کسبوکار بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش، مدیریت بازرگانی، ۱۰(۴), ۸۳۵-۸۵۴.
خلیلی شورینی، سهراب، اربابی، عباس (۱۳۹۵). اندازهگیری اثر همراستایی استراتژیهای کسبوکار و استراتژیهای فناوری اطلاعات بر میزان موفقیت شرکتهای بیمه در ایران. سیاست نامه علم و فناوری، ۶(۱)، ۷۵-۸۸.
درویشی، مریم، رحیمی، رحیم (۱۳۹۴). بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری با نقش میانجی نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای ساخت و تأمین قطعات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در استان خوزستان)، تحقیقات بازاریابی نوین، ۵(۴)، ۱۳۹-۱۶۲.
رحیم نیا، فریبرز، کفاش پور، آذر، و پوررضا، ملیحه (۱۳۹۱). جهت گیری استراتژیک و قابلیت های بازاریابی. مطالعات مدیریت راهبردی، ۳(۱۲)، ۱۴۵-۱۶۶.
شاه محمدی, غلامرضا، اکباتانی، سمیه (۱۳۹۴). پیشگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات از آسیب های فضای مجازی. پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، ۸(۲۹), ۲۷-۶۴.
کریمی قهرودی، محمدرضا، فشارکی، مهدی، نظامی پور، قدیر (۱۳۹۲). تدوین چشم انداز و بلوغ توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان. بهبود مدیریت، ۷(۱)، ۱۳۷-۱۶۱.
فارسیجانی ، حسن ، (۱۳۹۲)، اصول مدیریت کلاس جهانی ، تهران، انتشارات برایند پویش.
گنجو، مازیار، خلیلی شورینی، سهراب، البرزی، محمود، زرگر، سید محمد (۱۴۰۱). همسویی استراتژی بازاریابی و کسب و کار با عملکرد مالی سازمان. کاوشهای مدیریت بازرگانی ، ۱۴(۲۸): ۱۳۹-۱۶۹.
فارسیجانی، حسن. (۱۳۹۵). تبیین راهبرد ارتقاء کیفیت خدمات بر اساس کلاس جهانی. مطالعات مدیریت راهبردی، ۷(۲۶)، ۱۲۷-۱۴۶.
لعل کاظمیان, الیاس، جعفری تیتکانلو, سعید (۱۴۰۱). تأثیر تغییر استراتژیک با یادگیری سازمانی و پویایی محیطی بر عملکرد سازمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی, ۱۳(۵۰), ۱۷۵-۱۹۹.
نوع پسنداصیل، سید محمد، رمضان پور، اسماعیل، عطاری اصل، پیمان (۱۳۹۵). تأثیر قابلیت بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد سازمان «مطالعه موردی:پتروشیمی تبریز»، مدیریت بهرهوری، ۱۰(۱)، ۹۵-۱۲۴.
Al-Surmi, A., Cao, G., & Duan, Y. (2020). The impact of aligning business, IT, and marketing strategies on firm performance.
Industrial Marketing Management, 84, 39–49. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.04.002 Chege, S. M., Wang, D., & Suntu, S. L. (2020). Impact of information technology innovation on firm performance in Kenya.
Information Technology for Development, 26(2), 316–345. https://doi.org/10.1080/02681102.2019.1573717 Eniola, A. A., & Olorunleke, G. K. (2020). Marketing strategies impact on organizational performance. International Journal of
Scientific and Technology Research, 9(1), 1758–1762. George, B., Walker, R. M., & Monster, J. (2019). Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta-
Analysis. Public Administration Review, 79(6), 810–819. https://doi.org/10.1111/puar.13104 Haug, A., Wickstrøm, K. A., Stentoft, J., & Philipsen, K. (2023). The impact of information technology on product innovation in SMEs: The role of technological orientation. Journal of Small Business Management, 61(2), 384-410.
https://doi.org/10.1080/00472778.2020.1793550 Obeidat, B. Y. (2016). The effect of strategic orientation on organizational performance: The mediating role of innovation.
International Journal of Communications, Network and System Sciences, 9(11), 478-505. Ogohi Daniel, C. (2018). Effects of Marketing Strategies on Organizational Performance. www.ijbmm.com International
Journal of Business Marketing and Management, 3(9), 2456–4559. Retrieved از www.ijbmm.com Theodosiou, M., Kehagias, J., & Katsikea, E. (2012). Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations. Industrial marketing management, 41(7),
1058-1070. Yunis, M., Tarhini, A., & Kassar, A. (2018). The role of ICT and innovation in enhancing organizational performance: The
catalysing effect of corporate entrepreneurship. Journal of Business Research, 88, 344-356.