ارزیابی تناسب برنامه درسی درس"کار و فناوری" در دوره اول متوسطه از دیدگاه مدیران، دبیران، دانش آموختگان و برنامه ریزان درسی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمریم امیدوار 1 , عزت اله نادری 2 , مریم سیف نراقی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: برنامه درسی, درس کار و فناوری, اول متوسطه ,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین مسائل مربوط به محتوا، کیفیت و نحوه پرداختن به محتوا و تدریس آن است. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تناسب اهداف راهنمای برنامه درسی درس «کار و فناوری» در دوره اول متوسطه از منظر مدیران، دبیران، دانش آموختگان و برنامه ریزان درسی بود. تحقیق با روش تحلیل مطالعات و تکنیک دلفی با هدف کاربردی انجام شد. جامعه شامل متخصصان دارای سابقه کار در برنامه ریزی درسی، مدیران و دبیران درس کار و فناوری و دانش آموختگان مقطع اول متوسطه شهر تهران و نمونه تحقیق شامل 10 نفر از متخصصان برنامهدرسی، 10 نفر مدیران و 24 نفر از دبیران درس کار و فناوری و تعداد380 نفر دانش آموخته دوره اول متوسطه بود که انتخاب نمونهها بطور هدفمند انجام شد. پرسشنامه محقق ساخته برای تمامی افراد به روش دسترس ارسال و جمع آوری شد. میزان خیدو کلی حاصل از مقایسه فراوانیهای چهار گروه مدیران، دبیران، متخصصان برنامه درسی و دانشآموختگان برحسب اهداف برنامه درسی درس «کار و فناوری» 285/28بوده که از نظر آماری معنادار است (005/0p=)؛ لذا می توان اذعان داشت که اهداف برنامه درسی درس «کار و فناوری» در دوره اول متوسطه از منظر دانشآموختگان، دبیران، مدیران و متخصصان برنامه درسی مناسب است. با توجه به مناسب بودن اهداف برنامه درسی درس «کار و فناوری» در دوره اول متوسطه، ضروری است به پایش دوره ای اهداف برنامه درسی و استمرار تناسب مفاد آن در راستای ارتقاء وضعیت موجود، توجه مستمر گردد.
One of the most important issues related to the content is the quality and the way of dealing with the content and teaching it. The aim of the present study was to investigate the appropriateness of the goals of the "Work and Technology" curriculum guide in the first year of high school from the perspective of principals, teachers, graduates and curriculum planners. The research was carried out with the method of analysis of studies and Delphi technique with practical purpose. The statistical population includes experts with work experience in curriculum planning, managers and teachers of work and technology courses and graduates of the first level of secondary schools in Tehran and the research sample includes 10 curriculum specialists, 10 managers and 24 teachers of work and technology courses and there were 380 people who graduates of the first year of high school and the samples were selected purposefully. A researcher-made questionnaire was sent and collected to all people in an accessible way. The total chi-square result from the comparison of the frequencies of the four groups of managers, teachers, curriculum specialists and graduates according to the objectives of the "Work and Technology" course curriculum was 28.285, which is statistically significant (p=0.005); Therefore, it can be acknowledged that the objectives of the "Work and Technology" curriculum in the first year of high school are appropriate from the perspective of graduates, teachers, administrators and curriculum specialists. Considering the appropriateness of the objectives of the curriculum of the "Work and Technology" course in the first year of secondary school, it is necessary to pay continuous attention to the periodic monitoring of the objectives of the curriculum and the continuation of the appropriateness of its contents in order to improve the existing situation
1. شاهواری، معصومه؛ کیان مرجان و نیکنام، زهرا (1395). کاروفناوری: تجربه زیسته معلمان دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، ۴(۸): 180-159.
2. آزاد، ابراهیم (1396). ویژه نامه رشد آموزش فنی و حرفهای و کار دانش، تهران: نشر دانش.
3. حسینی، سید محمد حسین (1403). ارزشیابی بستههای آموزشی پایه دهم چهار رشته منتخب شاخه فنی و حرفهای، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
4. فتحی واجارگاه، کوروش و آقازاده، محرم (1402). راهنمای کتابهای درسی، تهران: انتشارات آییژ.
5. کیامنش، علیرضا (1401). روشهای ارزیابی آموزشی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
6. ابراهیم¬کافوری، کیمیا؛ ملکی، حسن و خسروی¬بابادی، علی¬اکبر (۱۳۹۴). بررسی نقش عناصر برنامه¬درسی کلاین در افت-تحصیلی ریاضی سال اول دوره متوسطه از دیدگاه شرکای برنامه درسی، مجله پژوهش در برنامه¬ریزی¬درسی، 44(12): 50-62.
7. کریمی، زهره (1400). تحلیل محتوای کتاب درسی کار و فناوری پایه هفتم، تهران: نشر نیما.
8. جاوید پرور، لیلا؛ محمدی نایینی، مژگان و فقیهی، علیرضا (1401). ارزیابی مولفه های کار آفرینی در برنامه درسی تجربه شده درس کارآفرینی و تولید مقطع دوم دبیرستان شهر اصفهان از دیدگاه دانش آموزان. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، 5(12): 1919-1908.
9. اسماعیلیکیا، غریبه و ملانظری، مهناز (1394). چارچوبی برای تحول در نظام پاسخگویی مالی و عملیاتی دانشگاههای دولتی ایران از دیدگاه خبرگان. حسابداری سلامت، 4(4): 1-25.
10. مهر محمدی، محمود (1403). تحلیل محتوای کتب ریاضی متوسطه اول بر اساس تفکر خالق، تهران: انتشارات سمت.
11. امینی مهر، اکبر؛ حجازی، رضوان و شهیم پرمهر، ضیاالدین. (1394). بررسی سودمندی مبنای حسابداری تعهدی بر شفافیت گزارشگری و مسئولیت پاسخگویی در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فنآوری (مطالعه موردی دانشگاه خوارزمی تهران. حسابداری دولتی، 1(2): 55-66.
12. ملکی، حسن (1394). مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه، تهران: انتشارات سمت.
13. یاوری، علی؛ احمدی، ایرج و روضه ای، منصور (1392). ضرورت بر به کارگیری حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم انتظامی امین. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی, 1392(28): 129-148.
14. نادری، عزتالله و سیف نراقی، مریم (1397). غفلتها و کاستیها در تحقیقات و مصادیق آنها، تهران: نشر ارسباران.
15. باغدارنیا، مجتبی؛ احقر، اقدسی و احمدی، امینه (1397). طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) برای کارکنان. فناوری آموزش, 12(3): 203-218.
16. نوروززاده، مجید و فتحی واجارگاه، کوروش (1403). درآمدی بر برنامه ریزیدرسی دانشگاهی، تهران: انتشارات موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
17. Mousa Chamani, A., Ghaffari, S., Ziaee, S., & Mousavi Chelek, A. (2022). Analysis of Knowledge Management Components in Higher Education Resources and Curricula (Using Meta-Synthesis Method). Library and Information Sciences, 24(4): 178-204.
18. Taghizadeh M, Nistani M R, Sharifian F. (2022). Elements and components of practice -based curriculum model in higher education (Case study of educational sciences). Journal of theory and practice in the curriculum, 10(19): 119-162.
19. Shafiei, S., Ayati, M., Akbari Borang, M., Pourshafei, H., & Shokouhi Fard, H. (2022). The Role of Hidden Curriculum in Thinking Style and Communication Styles of Secondary School Students in Mehran. Research in Curriculum Planning, 19(2): 195-206.
20. Mohammadi, M., Naseri Jahromi, R., Mirghafari, F., Khademi, S., Taheri, F., & Seidi, M (2021). Designing a Framework of Recognizing the Medical Students Professional Identity based on the Hidden Curriculum: Synthesis Approach. Research in Curriculum Planning, 18(43): 21-34.
21. Kosiret, A., Indiyah, F. H., & Wijayanti, D. A. (2021). The Use of Generative Learning Model in Improving Students' Understanding of Mathematical Concepts of Al-Azhar 19 Islamic High School. International Journal of Progressive Mathematics Education, 1(1): 16-26.
22. Lee, J., & Song, J. H. (2022). Developing a Conceptual Integrated Model for the Employee's Learning Agility. Performance Improvement Quarterly. 34(4): 367-394.
23. Mohajernia, K. (2021). Model of learning agility of elementary school students, 10th International Conference on Psychology, Counseling and Educational Sciences.