ارزیابی تناسب برنامه درسی درس"کار و فناوری" در دوره اول متوسطه از دیدگاه مدیران، دبیران، دانش آموختگان و برنامه ریزان درسی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمریم امیدوار 1 , عزت اله نادری 2 , مریم سیف نراقی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, درس کار و فناوری, اول متوسطه ,
ملخص المقالة :
یکی از مهمترین مسائل مربوط به محتوا، کیفیت و نحوه پرداختن به محتوا و تدریس آن است. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تناسب اهداف راهنمای برنامه درسی درس «کار و فناوری» در دوره اول متوسطه از منظر مدیران، دبیران، دانش آموختگان و برنامه ریزان درسی بود. تحقیق با روش تحلیل مطالعات و تکنیک دلفی با هدف کاربردی انجام شد. جامعه شامل متخصصان دارای سابقه کار در برنامه ریزی درسی، مدیران و دبیران درس کار و فناوری و دانش آموختگان مقطع اول متوسطه شهر تهران و نمونه تحقیق شامل 10 نفر از متخصصان برنامهدرسی، 10 نفر مدیران و 24 نفر از دبیران درس کار و فناوری و تعداد380 نفر دانش آموخته دوره اول متوسطه بود که انتخاب نمونهها بطور هدفمند انجام شد. پرسشنامه محقق ساخته برای تمامی افراد به روش دسترس ارسال و جمع آوری شد. میزان خیدو کلی حاصل از مقایسه فراوانیهای چهار گروه مدیران، دبیران، متخصصان برنامه درسی و دانشآموختگان برحسب اهداف برنامه درسی درس «کار و فناوری» 285/28بوده که از نظر آماری معنادار است (005/0p=)؛ لذا می توان اذعان داشت که اهداف برنامه درسی درس «کار و فناوری» در دوره اول متوسطه از منظر دانشآموختگان، دبیران، مدیران و متخصصان برنامه درسی مناسب است. با توجه به مناسب بودن اهداف برنامه درسی درس «کار و فناوری» در دوره اول متوسطه، ضروری است به پایش دوره ای اهداف برنامه درسی و استمرار تناسب مفاد آن در راستای ارتقاء وضعیت موجود، توجه مستمر گردد.
1. شاهواری، معصومه؛ کیان مرجان و نیکنام، زهرا (1395). کاروفناوری: تجربه زیسته معلمان دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، ۴(۸): 180-159.
2. آزاد، ابراهیم (1396). ویژه نامه رشد آموزش فنی و حرفهای و کار دانش، تهران: نشر دانش.
3. حسینی، سید محمد حسین (1403). ارزشیابی بستههای آموزشی پایه دهم چهار رشته منتخب شاخه فنی و حرفهای، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
4. فتحی واجارگاه، کوروش و آقازاده، محرم (1402). راهنمای کتابهای درسی، تهران: انتشارات آییژ.
5. کیامنش، علیرضا (1401). روشهای ارزیابی آموزشی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
6. ابراهیم¬کافوری، کیمیا؛ ملکی، حسن و خسروی¬بابادی، علی¬اکبر (۱۳۹۴). بررسی نقش عناصر برنامه¬درسی کلاین در افت-تحصیلی ریاضی سال اول دوره متوسطه از دیدگاه شرکای برنامه درسی، مجله پژوهش در برنامه¬ریزی¬درسی، 44(12): 50-62.
7. کریمی، زهره (1400). تحلیل محتوای کتاب درسی کار و فناوری پایه هفتم، تهران: نشر نیما.
8. جاوید پرور، لیلا؛ محمدی نایینی، مژگان و فقیهی، علیرضا (1401). ارزیابی مولفه های کار آفرینی در برنامه درسی تجربه شده درس کارآفرینی و تولید مقطع دوم دبیرستان شهر اصفهان از دیدگاه دانش آموزان. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، 5(12): 1919-1908.
9. اسماعیلیکیا، غریبه و ملانظری، مهناز (1394). چارچوبی برای تحول در نظام پاسخگویی مالی و عملیاتی دانشگاههای دولتی ایران از دیدگاه خبرگان. حسابداری سلامت، 4(4): 1-25.
10. مهر محمدی، محمود (1403). تحلیل محتوای کتب ریاضی متوسطه اول بر اساس تفکر خالق، تهران: انتشارات سمت.
11. امینی مهر، اکبر؛ حجازی، رضوان و شهیم پرمهر، ضیاالدین. (1394). بررسی سودمندی مبنای حسابداری تعهدی بر شفافیت گزارشگری و مسئولیت پاسخگویی در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فنآوری (مطالعه موردی دانشگاه خوارزمی تهران. حسابداری دولتی، 1(2): 55-66.
12. ملکی، حسن (1394). مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه، تهران: انتشارات سمت.
13. یاوری، علی؛ احمدی، ایرج و روضه ای، منصور (1392). ضرورت بر به کارگیری حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم انتظامی امین. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی, 1392(28): 129-148.
14. نادری، عزتالله و سیف نراقی، مریم (1397). غفلتها و کاستیها در تحقیقات و مصادیق آنها، تهران: نشر ارسباران.
15. باغدارنیا، مجتبی؛ احقر، اقدسی و احمدی، امینه (1397). طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) برای کارکنان. فناوری آموزش, 12(3): 203-218.
16. نوروززاده، مجید و فتحی واجارگاه، کوروش (1403). درآمدی بر برنامه ریزیدرسی دانشگاهی، تهران: انتشارات موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
17. Mousa Chamani, A., Ghaffari, S., Ziaee, S., & Mousavi Chelek, A. (2022). Analysis of Knowledge Management Components in Higher Education Resources and Curricula (Using Meta-Synthesis Method). Library and Information Sciences, 24(4): 178-204.
18. Taghizadeh M, Nistani M R, Sharifian F. (2022). Elements and components of practice -based curriculum model in higher education (Case study of educational sciences). Journal of theory and practice in the curriculum, 10(19): 119-162.
19. Shafiei, S., Ayati, M., Akbari Borang, M., Pourshafei, H., & Shokouhi Fard, H. (2022). The Role of Hidden Curriculum in Thinking Style and Communication Styles of Secondary School Students in Mehran. Research in Curriculum Planning, 19(2): 195-206.
20. Mohammadi, M., Naseri Jahromi, R., Mirghafari, F., Khademi, S., Taheri, F., & Seidi, M (2021). Designing a Framework of Recognizing the Medical Students Professional Identity based on the Hidden Curriculum: Synthesis Approach. Research in Curriculum Planning, 18(43): 21-34.
21. Kosiret, A., Indiyah, F. H., & Wijayanti, D. A. (2021). The Use of Generative Learning Model in Improving Students' Understanding of Mathematical Concepts of Al-Azhar 19 Islamic High School. International Journal of Progressive Mathematics Education, 1(1): 16-26.
22. Lee, J., & Song, J. H. (2022). Developing a Conceptual Integrated Model for the Employee's Learning Agility. Performance Improvement Quarterly. 34(4): 367-394.
23. Mohajernia, K. (2021). Model of learning agility of elementary school students, 10th International Conference on Psychology, Counseling and Educational Sciences.