تحلیل ساختار دانشی مطالعات «زن و رسانههای اجتماعی»: یک مطالعه علمسنجی
محورهای موضوعی : زن و جامعه
اسماعیل مصطفوی
1
,
مرضیه یاری زنگنه
2
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش¬شناسی، دانشگاه یزد، یزد. ایران
2 - گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: تحلیل هم رخدادی واژگان, تحلیل شبکه اجتماعی, علمسنجی, زن و رسانههای اجتماعی , پایگاه استنادی وب آو ساینس, ترسیم نقشه علم,
چکیده مقاله :
|
هدف: هدف از انجام پژوهش، تحلیل علمسنجی مطالعات علمی در زمینه زنان و رسانههای اجتماعی در پایگاه استنادی وب آوساینس و ترسیم نقشه موضوعی در بازه زمانی ۲۰۲۴-۲۰۰۸ در این پایگاه بوده است. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی انجامشده است. بازه زمانی موردمطالعه شامل متون منتشرشده در پایگاه استنادی وب آو ساینس از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۴ میباشد. برای تحلیل دادهها و ترسیم نقشههای علمی از نرمافزارهای اکسل، وسویوور، و بیبلیومتریکس استفادهشده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد روند رشد سالانه تولیدات علمی در حوزه موضوعی زنان و رسانههای اجتماعی در پایگاه استنادی وب آو ساینس نشاندهنده تغییرات قابلتوجه و رشد چشمگیر و مستمر در این حوزه بخصوص در سالهای اخیر است آمریکا علاوه بر تولید بیشترین آثار در تمامی شاخصها ("پتانسیل ارجاع استاندارد" ،"پتانسیل متوسط استناد" و "کل استنادها" نیز نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده مقالات حوزه زنان و رسانه در پایگاه استنادی وب آو ساینس برتری دارد. مقالاتی که به موضوعات روز و مهمی مانند کووید-۱۹ پرداختهاند، بهطور قابل توجهی بیشتر از سایر مقالات ارجاع دادهشدهاند. نتیجهگیری: تحلیل شبکه کلمات کلیدی نشان میدهد که "زنان" و "رسانههای اجتماعی" دو مفهوم محوری در مطالعات مربوط به حوزه موضوعی زنان و رسانههای اجتماعی هستند. سایر واژگان «جنسیت»، «رسانهها»، «ارتباطات»، «اینترنت»، «توییتر» «اینستاگرام»، «فیس بوک»، «سلامت و مراقبتهای دوران بارداری» و «کووید-۱۹» بیشترین بسامد را در مدارک مرتبط با این حوزه پژوهشی به خود اختصاص دادهاند. |
|
Introduction: Women's studies and media is one of the areas of interest in all sciences, especially in social communication studies, which can be studied from different perspectives The purpose of the research was to conduct a scientometric analysis of scientific studies in the field of women and social media in the Web of Science citation database and to create a subject map for the period 2008-2024 in this database. Methods: The present research is a descriptive-analytical study of the applied type, conducted with a scientometric approach. The studied time period includes texts published in the Web of Science citation database from 2008 to 2024. Excel, VOSviewer, and Bibliometrix software were used to analyze the data and create scientific maps.. Findings: The research findings revealed that the annual growth rate of scientific production in the field of women and social media within the Web of Science citation database indicates significant changes and remarkable, sustained growth in this domain, especially in recent years. The United States not only produces the highest number of publications but also surpasses other countries in all indicators, including "normalized citation potential," "average citation potential," and "total citations," for articles in the field of women and social media within Web of Science. Furthermore, articles addressing current and critical topics, such as COVID-19, have been cited significantly more than other papers. Conclusion: The keyword network analysis indicates that "women" and "social media" are two central concepts in studies related to the thematic area of women and social media. Other frequently occurring terms in documents within this research domain include "gender," "media," "communication," "internet," "Twitter," "Instagram," "Facebook," "health and prenatal care," and "COVID-19." |
