رابطه بین حمایت سازمانی و خودکارآمدی شغلی با رفتار شهروند سازمانی کارکنان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمرضیه طهماسبی 1 , مسلم صالحی 2 , عباس قلتاش 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - ستادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران .
کلید واژه: خودکارآمدی, دانشگاه, کارکنان, حمایت سازمانی, رفتارشهروندسازمانی,
چکیده مقاله :
هدف از این مقاله، بررسی رابطه بین حمایت سازمانی و خودکارآمدی شغلی با رفتار شهروند سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت میباشد. روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت میباشند که تعداد آنها در زمان پژوهش برابر با190 نفر بود، نمونه مورد مطالعه شامل90 نفر از کارکنان بود که از طریق شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات سه پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی پودساکف و همکاران (1990) پرسشنامه خودکارآمدی شغلی شرر و همکارانش (1982) و حمایت سازمانی آیزنبرگر (1986) بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چند گانه انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که بین حمایت سازمانی و خودکارآمدی شغلی با رفتار شهروند سازمانی رابطه مستقیم معنادار وجود دارد و از ابعاد خودکار آمدی شغلی، ابعاد پافشاری بر انجام کار و میل به ادامه انجام کار با رفتار شهروند سازمانی رابطه مستقیم معنادار دارند
The purpose of this study was to examine the relationship between self-efficiency and organizational support with organizational citizenship behavior. A descriptive and correlational research method was adopted. The study population consisted of 190 employees from which a sample of 90 members was selected through simple random sampling. The research instruments included three questionnaires: organizational citizenship behavior scale (podsakoff, 1990) self-efficiency scale (Sherrer et al, 1982) and organizational support questionnaire (Eisenberger, 1986). The data was analyzed using multivariate regression analysis and Pearson correlation coefficient. The findings revealed that there was a positive and significant relationship among self-efficiency and organizational support with organizational citizenship behavior.
Akhilendra K. S.and Sadhana S. (2013). Perceived Organizational Support and Organizational CitizenshipBehavior: The Mediating Role of Personality, Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 39(1). pp 117-125
Beauregard, T. A. (2012) Perfectionism, self-efficacy and OCB: the moderating role of gender. Personnel Review 41 (5). pp. 590-608
Eisenberger, R., Fasolo, P., Davis-LaMastro, V., (1990).Perceived organizational sup- port and employee diligence, commitment, and innovation. Journal of Applied Psychology 75 (1), pp.51–59.
Doae, H. Mortazavi, S. Noori. A. (2008). Modeling the effect of perceived organizational support on organizational citizenship behavior, journal of executive management, Vol. 38
Hasani, M. Tima, P. (2011). The transactional role of responsiveness and job self-efficiency on organizational citizenship behavior and political behavior among faculty member, pubic administration, 5 (1)
Irajinaghadi, R. Hamidi, M. (2013) The relationship between organizational support and organizational citizenship behavior, journal of sport management studies, Vol 21. Pp. 81-96
Marc, D.(2006). Techers' self-efficiency and organizational citizenship behavior. Psychological Reports: Vol 98. pp. 427-432
Marc, D.(2006). Teachers' self-efficiency and organizational citizenship behavior. Psychological Reports: Vol 98. pp. 427-432
Morrison, E.W., (1996). Organizational citizenship behavior as a critical link between HRM practices and service quality. Human Resource Management. 35 (4), 493–512
Nurse Department (2010).The Effect of the Perception of Self-efficacy and Social Support on Organizational Citizenship Behavior among Nurses in Hospital. Journal of Korean Acad Adult Nurse. 22(6)
Organ, D.W. (1990).The motivational basis of organizational citizenship behavior.Research in Organizational Behavior. Vol, 12. pp 43–72
Pitts, D.W., (2005). Leadership, empowerment, and public organizations. Review of Public Personnel Administration. 25 (1), pp 5–28
Podsakoff, P.M., MacKenzie, S.B., (1997). Impact of organizational citizenship behavior on organizational performance: a review and suggestion for future research. Human Performance 10 (2),pp. 133–151
Podsakoff, N.P., Whiting, S.W., Podsakoff, P.M., Blume, B.D., (2009). Individual- and organizational-level consequences of organizational citizenship behaviors: a meta-analysis. Journal of Applied Psychology 94 (1),pp. 122–141
Shen Y. Yuan D. Zhang H. Yang D. Zhang J. Zhang Q. (2009). the Impacts of Perceived Organizational Support and Perceived External Prestige on Organizational Citizenship Behavior: Organizational Identification as Mediator and Need for Self-esteem as Moderator 41(12)pp.1215-1227
Soltani, I. Sarihi, R. Abbasi, H.(2013). The mediating role of organizational citizenship behavior in relationship between organizational support and psychological empowerment on job performance. Journal of Transformation and development management, Vol? No?.
Toluie, M. Hamidi M. and Allahyari, M.(2009). The relationship between with organizational citizenship behavior, sport management studies, Vol 13. Pp. 81-96
Yen, R.H.J., Lin, Y.L., Tai, S.H., (2004).The impacts of service climate on service-oriented citizenship behavior – the mediating roles of psychological empowerment and role definition .Management Review 23 (1), pp.25–48