فراتحلیل تعالی منابع انسانی مبتنی بر پیامدهای آموزش.
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشصادق اقبالی 1 , امین نیک پور 2 , سعید صیادی 3 , سنجر سلاجقه 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
4 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
کلید واژه: آموزش, فراتحلیل, منابع انسانی, تعالی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف اصلی این پژوهش تعالی منابع انسانی مبتنی بر آموزش با استفاده از رویکرد فراتحلیل است. تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر نوع دادهها، یک تحقیق کمی محسوب می شود.
روش شناسی پژوهش: جامعه مورد بررسی پژوهش شامل مقالات چاپ شده در نشریات علمی(علمی-پژوهشی) گروه مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه آموزش منابع انسانی در بازه زمانی_(بهار1395 تا بهار1401) که 10 مورد با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرآیند فراتحلیل شدند. یافتهها: پژوهش های برگزیده با استفاده از نرافزار CAM2 نرم افزار جامع فراتحلیل مورد سنجش و تحلیل قرار گرفتند. پایایی تحقیق شامل پایایی شناسایی از طریق داوران در انتخاب پژوهشها و طبقهبندی لازم، پایایی گدگذاری از طریق توافق داوران درباره به کارگیری مفاهیم خاص با کد گذاری متغیرها، پایایی سطح معنیداری و اندازه اثر از طریق توافق در محاسبات اندازه اثر بین دو فراتحلیلگر مورد سنجش قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که مهم ترین پیامدهای آموزش منابع انسانی به ترتیب؛ دانش(420/0)، عملکرد (419/0)، توسعه حرفهای (419/0)، توانمندسازی(416/0)، احساس خود سامانی(411/0) و ......... دارای بیشترین اندازه اثر و کارآمدی (374/0)؛ ارتقاء نظم(393/0) دارای کمترین اندازه اثر میباشند.
بحث و نتیجهگیری: با بررسی مطالعات پیشین این نتیجه حاصل شد که مهم ترین پیامدهای آموزشی شامل: عملکرد، احساس اعتماد، سرمایه اجتماعی، نگرش، ارتقاء نظم، توسعه حرفهای، تسهیم دانش، کارآمدی، عملکرد شغلی، احساس مؤثر بودن، توانمندسازی، مهارت، دانش، احساس شایستگی، خودکارآمدی شغلی، احساس خودسامانی و موفقیت شغلی گزارش و تحلیل گردید که سازمانها و جوامع آماری متعدد به منظور رشد و توسعه خود با بهره-گیری از فرآیند آموزش به برخی از این پیامدها دست یافتهاند.
Introduction: The main purpose of this research is to transcend human resources based on education using meta-analysis approach. The present study is descriptive and practical in terms of usage and in terms of data type is considered as a quantitative research.
research methodology: The study population consisted of articles published in scientific journals (scientific-research) management department of the Ministry of Science, Research and Technology in the field of human resources education during the period_(spring 2016 to spring 2022) that 10 cases were analyzed using non-random targeted sampling method as a sample.
Findings: The selected researches were analyzed using CAM2 neuroprocessor of comprehensive meta-analysis software. The reliability of the research included the reliability of identification through reviewers in selecting the necessary researches and classifications, the reliability of begging was measured through the agreement of the reviewers about the use of specific concepts by coding variables, reliability of the significance level and the size of the effect through agreement in the calculations of the effect size between the two analysts.
Conclusion: By reviewing previous studies, it was concluded that the most important educational outcomes including: performance, feeling of trust, social capital, attitude, promotion of order, professional development, knowledge sharing, efficiency, job performance, feeling of effectiveness, empowerment, skill, knowledge, sense of competence, job self-efficacy, sense of self-confidence and career success were reported and analyzed that numerous statistical organizations and communities in order to develop themselves using the training process to some of these outcomes were reported and analyzed. have been found.
_||_