فراتحلیل تعالی منابع انسانی مبتنی بر پیامدهای آموزش.
الموضوعات :صادق اقبالی 1 , امین نیک پور 2 , سعید صیادی 3 , سنجر سلاجقه 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
4 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش, فراتحلیل, منابع انسانی, تعالی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف اصلی این پژوهش تعالی منابع انسانی مبتنی بر آموزش با استفاده از رویکرد فراتحلیل است. تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر نوع دادهها، یک تحقیق کمی محسوب می شود.
روش شناسی پژوهش: جامعه مورد بررسی پژوهش شامل مقالات چاپ شده در نشریات علمی(علمی-پژوهشی) گروه مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه آموزش منابع انسانی در بازه زمانی_(بهار1395 تا بهار1401) که 10 مورد با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرآیند فراتحلیل شدند. یافتهها: پژوهش های برگزیده با استفاده از نرافزار CAM2 نرم افزار جامع فراتحلیل مورد سنجش و تحلیل قرار گرفتند. پایایی تحقیق شامل پایایی شناسایی از طریق داوران در انتخاب پژوهشها و طبقهبندی لازم، پایایی گدگذاری از طریق توافق داوران درباره به کارگیری مفاهیم خاص با کد گذاری متغیرها، پایایی سطح معنیداری و اندازه اثر از طریق توافق در محاسبات اندازه اثر بین دو فراتحلیلگر مورد سنجش قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که مهم ترین پیامدهای آموزش منابع انسانی به ترتیب؛ دانش(420/0)، عملکرد (419/0)، توسعه حرفهای (419/0)، توانمندسازی(416/0)، احساس خود سامانی(411/0) و ......... دارای بیشترین اندازه اثر و کارآمدی (374/0)؛ ارتقاء نظم(393/0) دارای کمترین اندازه اثر میباشند.
بحث و نتیجهگیری: با بررسی مطالعات پیشین این نتیجه حاصل شد که مهم ترین پیامدهای آموزشی شامل: عملکرد، احساس اعتماد، سرمایه اجتماعی، نگرش، ارتقاء نظم، توسعه حرفهای، تسهیم دانش، کارآمدی، عملکرد شغلی، احساس مؤثر بودن، توانمندسازی، مهارت، دانش، احساس شایستگی، خودکارآمدی شغلی، احساس خودسامانی و موفقیت شغلی گزارش و تحلیل گردید که سازمانها و جوامع آماری متعدد به منظور رشد و توسعه خود با بهره-گیری از فرآیند آموزش به برخی از این پیامدها دست یافتهاند.
_||_