ارائه مدل استقرار مدیریت ناب در مدارس متوسطه دوره اول شهر تهران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
سمانه قلی مسگرها
1
,
رمضان جهانیان
2
,
مهتاب سلیمی
3
1 - دانش آموخته گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.(نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
کلید واژه: آموزش و پرورش, مدیریت ناب, حذف اتلاف, بهبود مستمر,
چکیده مقاله :
چکیده مقدمه و هدف: از رویکردهای نو و موثر که امروزه در بسیاری از سازمان ها و شرکت های تولیدی ، خدماتی ، تجاری وحتی اداری مورد توجه قرار گرفته مدیریت ناب است که با شناسایی و حذف اتلاف ها از طریق نو آوری و بهبود مستمر ، موجب افزایش بهره وری در سازمان ها شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل جهت استقرار مدیریت ناب در مدارس متوسطه دوره اول است. روششناسی: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی؛ از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی؛ از نظر نوع داده ها آمیخته( کمی و کیفی ) است. در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از متخصصین حوزه مدیرت که به روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند، صورت گرفت و با استفاده از نتایج حاصل از تحلیل محتوا، پرسشنامهای مشتمل بر 7 بخش و 60 سئوال مبتنی بر مقیاس لیکرت ایجاد گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط خبرگان حوزه مدیریت آموزشی مورد تایید قرار گرفت، علاوه بر آن برای بررسی روایی سازه از دو معیار روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 98/0 برآورد گردید. در بخش کمی جامعه آماری پژوهش شامل 1059 نفر از همه مدیران متوسطه دوره اول شهر تهران بودند که از طریق نمونه گیری خوشه ای و با استفاده از فرمول کوکران 283 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL صورت گرفت و از روش های آماری توصیفی و استنباطی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و معادلات ساختاری برای تجزیه تحلیل پژوهش استفاده شد. یافتهها: در بخش یافته ها مدل مدیریت ناب برای مدارس با 7 مولفه اصلی مدیریت و رهبری، ساختار، منابع انسانی، ارتباطی، تکنولوژی، فرهنگ سازمانی و فرایند و 60 مولفه فرعی شناسایی شده، ارائه گردید
Abstract Background and Aim: The main purpose of this study is to provide a model for establishing lean management in junior high schools. Methodology: The method of the present study is applied in terms of purpose; In terms of descriptive-survey data collection method; In terms of data type, it is mixed (quantitative and qualitative). In the qualitative section, a semi-structured interview was conducted with 15 management experts who were selected by purposeful method and snowball, and using the results of content analysis, a questionnaire consisting of 7 sections and 60 questions based on the Likert scale was created. Results: finally, the lean management model for schools with 7 main components. Management and leadership, structure, human resources, communication, technology, organizational culture and process and 60 identified sub-components were presented.
- Alagheband, A. (2014). "Theoretical Foundations and Principles of Educational Management ", Tehran, Ravan Publication. [In Persian]
- Alkhoraifa, A. Rashidb, H. McLaughlina, P. (2018)." Lean implementation in small and medium enterprises: Literature review". Operations Research Perspectives. Published by Elsevier Ltd. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license. pp 1-19
- AlManei, M. Salonitis, K. Xu, Y. (2017). "Lean implementation frameworks: the challenges for SMEs. The 50th CIRP Conference on Manufacturing Systems
- Bahrami, A. Ahmadi, Gh. Saadatmand, Z. Abbasi, Z. (2013). Isfahan Powerful Evaluation Evaluations from a Perspective, System and teachers. Journal of Rayaftino Dar Modiryat-e-Amoozeshi. 4(4): (16): 141-150. [In Persian]
- Baradran, S. Darayee, M. Fatahi, D. (2015). Investigation of the level of readiness of Iran Transfo - Ray Company for implementation of lean production system. Journal of Industrial Management (University of Tehran), (7):2. pp. 243-258. [in Persian]
- Barber, Bernadette J. (2011)," Lean and its impact on employee empowerment within a higher education institution". MSc Degree: Pepperdine University.
- Barroso, I; Santos, S; Carravilla, (2010) M; "Beyond Calssroom Boundaries: How Higher Education Institutions Apply Lean", FEUP-Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto. pp 1-11
- Cotte, P., Farber, A., Merchant, A., Paranikas, P., Sirkin, H. L., (2008), Getting More from Lean, BCG publication,
- Doman M. S., (2011), A new lean paradigm in higher education: a case study, Quality Assurance in Education, Vol. 19 No.3, Emerald Group Publishing Limited
- Edward, D.A and Maleyeff, j. (2005). The integration of lean management and six sigma. The TQM magazine. VOL.17 NO.1
- Francis, D, E. (2014), Lean and Learning Organization in Higher Education, Canadian Journal of Educational Administration and Policy, Issue 157. pp 1-23
- Ghazanfari, M. Fatollah, M. (2003)," The Leanness of Organization and Organizational Processes", Tomorrow's Management Journal, (1)3. pp 15-30. [in Persian]
- Hines, p. Lethbridge, S. (2008). New Development: Creating a Lean University. Journal Compilation, Public Money & Management, pp 53-56
- Jafari, P. Yazdani, S. (2008)." Six Sigma and Lean Management Approaches in Education ", Journal of Educational Sciences, (1), 3. pp 7-40. [In Persian]
- Kakajouibari, A, A. Salsabili, N. Parto, N. (2003)," Iran Education System Reform Charter". The second draft, published by the Ministry of Education, Institute of Education. [In Persian]
- Langer, T. (2011)."The Application of Lean thinking for Improving Processes in Higher education Institutions: Evidence from three UK case studies”. Queen `s University Belfast. MSc Management
- Lodgaard, E. Ingvaldsen, J. A. Gamme, I. Aschehoug, S. (2016). "Barriers to lean implementation: perceptions of top managers, middle managers and workers", 49th CIRP Conference on Manufacturing Systems (CIRP-CMS 2016), Procedia CIRP 57 PP. 595 – 600
- Molla, M, Abbasi, E. Choobchian, Sh. Haji mir rahimi, S, D. (2018). "Factors Influencing the Implementation of Lean Production System in Small and Medium Enterprises in Khuzestan Province"; MSc; Tarbiat Modares University, Faculty of Agriculture. [in Persian]
- Nosrati Pour, H. Rezvani, H. Nodahi, H. (2015). "Presentation of Lean University Model, Case Study of Hakim Sabzevari University”. M.Sc., Institute of Higher Education - Virtual Mehr Alborz, Faculty of Management. [in Persian]
- Randor Z; Bucci, G; (2011), Analysis of Lean Implementation in UK Business Schools and Universities. London, UK: Association of Business School Lean Repot.
- Shakibae, Z. Khalkhali, A. Motazed Monji, M. A Model for Establishing Lean Management in Iranian Private Universities. Journal of Applied Mathematics Lahijan Branch. 8(3). PP 57- 74. [in Persian]
- Taheri, A. Goldahan, T. Seyedi, S, M. (2011). "Evaluating the Conceptual Model of Productivity Management in the General Office of Education Fars". Journal of Rayaftino Dar Modiryat-e-Amoozeshi. (2):3, pp 141-160. [in Persian]
- Tahmassebi limoni, S. Mohammad Esmail, S. (2014). "The Usefulness of Lean Management Components in Libraries of Northern Iran University of Medical Sciences", Journal of Industrial Strategic Management, 11(33). pp 37-46. [in Persian]
- Tifarioglu, F. U., (2017), "A New Method in Education: Lean, International Periodical for the Languages", Literature and History of Turkish or Turkish, Volume 12/6, pp 811-826
- Urban, W; (2015) the Lean Management Maturity Self-Assessment Tool Based on Organizational Culture Diagnosis, Procedia – Social and Behavioral Science 213, 728- 733
- Vukadinovic, S., Djapan, M., Macuzic, I., (2016), Education for lean & lean for education: A literature review, International Journal for Quality Research 11(1) PP 35–50, ISSN 1800-6450, UDC – 005.33 DOI – v
- Womack, J., and Jones, D. (2003). " Lean Thinking: Revised and Updated" New York: Simon & Schuster
- Womack, J; Jones, D; (1996). Lean thinking. London: Simon & Schuster
- Ziskovsky B; Ziskovsky, J; (2007),"Doing more with less- going lean in education", Shoreview, MN: Lean Education Enterprise, Inc