مفهومسازی حکمرانی خوب در آموزشوپرورش عمومی ایران با رویکرد پدیدارشناسی
محورهای موضوعی :
آموزش و پرورش
علی خلخالی
1
,
جعفر نصیر ناتری
2
,
زهره شکیبایی
3
,
جواد سلیمانپور
4
,
اسماعیل کاظم پور
5
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحدتنکابن، دانشگاه آزاداسلامی، تنکابن، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
4 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
5 - هیات علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
تاریخ دریافت : 1397/07/14
تاریخ پذیرش : 1399/02/30
تاریخ انتشار : 1399/02/01
کلید واژه:
پدیدارشناسی,
حکمرانی خوب,
آموزش عمومی,
بسترهای مفهومی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی بسترهای مفهومی تحقق حکمرانی خوب در آموزشوپرورش عمومی ایران بود. این مطالعه به روش کیفی، با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. در این پژوهش تعداد 30 تن از صاحبنظران و خبرگان نظام آموزش عمومی که دارای تالیفهای معتبر در حوزه حکمرانی خوب بودند، از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی تا مرز اشباع نظری، انتخاب شدند و در معرض مصاحبه نیمه ساختاریافته قرارگرفتند. همچنین دادههای حاصل از بازخوانی مصاحبهها، با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل و کدگذاری شدند. همچنین جهت استحکام پایایی تحقیق از قابلیت وابستگی، باور پذیری و تایید پذیری استفاده شد. برمبنای کدگذاری باز مصاحبهها، در مرحله مقدماتی 87 مولفه بازشناسی شدند. لیکن در نهایت 35 سازه در قالب 3 تم اصلی (مقدمات و پیدایش 14 مورد، فرایند و اجرا 12 مورد و پیامد و نتیجه 9 مورد) به عنوان بخشی از ساختارهای مفهومی جهت تحقق حکمرانی خوب در جوامع آموزشی تم یابی شدند. تحلیلهای ارائه شده در این پژوهش نشان میدهد که این مفاهیم استخراجی در شرایط تغییرات گسترده درونی و بیرونی از ظرفیت لازم برای استقرار حاکمیت خوب در آموزش عمومی ایران برخوردارند. همچنین تحقق حکمرانی خوب در نظام آموزش عمومی کشور در قالب سازههای ششگانه نتیجهگرایی، اثربخشی نقشها و وظائف، ارتقای ارزشها، شفافسازی، ظرفیتسازی و پاسخگویی قابل مفهومسازی است.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was to examine the conceptual framework for the realization of good governance in Iran's general education and education. This qualitative study was conducted with a phenomenological approach. In this research, 30 experts in the field of public education, which had good authoritative papers in the field of good governance, were selected through targeted snowball sampling to theoretical saturation boundary and were subjected to semi-structured interviews. The data from interviews were also analyzed and coded using the analysis method. The dependability, reliability and verifiability were also used to determine the reliability of the research. Based on the open coding of the interviews, 87 component were identified in the preliminary stage. Finally, 35 concepts in the form of 3 main themes (pre-emergence 14 cases, process and implementation of 12 cases, and the outcome and 9 results) were identified as part of conceptual structures for achieving good governance in educational societies. The analysis presented in this study shows that these extractive concepts are in the conditions of extensive internal and external changes of the capacity to establish good governance in Iran's general education. Also, the realization of good governance in the public education system of the country is conceptualizing based on the six constructs as, the effectiveness of roles and tasks; promotion of values, transparency, capacity building and responsiveness.
منابع و مأخذ:
Alvani, S. M. AlizadehSani, M. (2016). Analysis of Good Governance in Iran, Management Studies and Improvement of Change, Article 14, Number 53, Page 1-24. [In Persian[
Aurangzeb, K. Asif, Kh. (2014). Good Governance in Universities, And Prospects of Employment for the Students: Evidence from Pakistan, Universal Journal of Management and Social Sciences. Vol. 2, No.11, P. 203 to 229
Bagherian, F. Fazeli, E. (2014). Higher education in developing countries: fear and hope (World Bank report), Tehran: Shahid Beheshti University Press and Publishing Center. [In Persian[
Bazargan, A. (2012). Qualitative and mixed research methods. Common Approaches to Behavioral Sciences. Tehran: Meet. [In Persian[
Cresoll, JW. (2009). Research project: qualitative, quantitative and hybrid approaches Translation by Ali Reza Kayamanesh and Maryam Danaei Tous (2012). Tehran: University of Allameh Tabataba'i Branch.
Creswell JW, Plano Clark VL. (2011). Designing and conducting mixed methods research 2ndeddition ed. Thousand Oaks, CA: Sage 2011.
Frey, S. (2015). "Leadership, governance, and organization in higher education: select books for administrators", Reference Reviews, Vol. 29 Iss 7 pp. 2 - 6
Gholipur, R. (2014). Analysis and feasibility of a good governance model in Iran with an emphasis on the role of the state ", Management Knowledge, 67, p. 85-111. [In Persian[
Hayden, M. (2016). Overview: Governance in Higher Education – Concepta and Issues. Higher Education Research and Development, vol. 26, no. 1, pp 10-11
Ka Ho, Mok. Xiao, Han. (2016)."The rise of transnational higher education and changing educational governance in China", International Journal of Comparative Education and Development, Vol. 18 Iss 1 pp. 19 - 39
Kaufmann D., Kraay, A. and Mastruzzi M. (2010); "The Worldwide Governance Indicators: Methodology and Analytical Issues", Available at: www.govindicators.org.
Kaufmann, D. (2013). “Rethinking Governance: Empirical Lessons Challenge.
Khalid Z. (2016). Quality guidelines for good governance in higher education across the globe. Pacific Science Review B: Humanities and Social Sciences
Moraru, L. (2012). The Romanian Modern University in the Frame of the Academic Profession and Governance. International Conference on Education and Educational psychology. Procedia- Social and behavioural Science 69(2012) 79- 88.
Naderi M. M. (2015). Good Governance Introduction and Glossary, Islam and Management Research, p. 1, p. 69-93. [In Persian[
Razmi, M. J. Sedighi, S. (2015). Good Governance Requirements for Achieving Human Development, Fourth National Economic Conference, Islamic Azad University, Khomeini Shahr Branch. [In Persian[
Rudra P. and Sanyal G.S. (2015); "Good Governance and Human Development: Evidence from Indian States", Journal of Social and Development Sciences, 1(1), 1-8.
Salarzehi, H. Pourhhabib, E. (2015). "A Study of the Evolution of Public Management Paradigms: From the Traditional Governmental Management Paradigm to the Good Governance Paradigm" Journal of Management, University of Tehran, Vol. 4, No. 9 Pages: 63 to 79. [In Persian[
Samti, M. Ranjbar, H. Mohseni, F. (2011). Analysis of the Effect of Good Governance on Human Development Specimen Case Study: Southeast Asia, Quarterly Journal of Economic Growth and Research, First Year, No. 4, P. 115 to 123. [In Persian[
Sharifzadeh, F. Rahmatollah, Gh. (2014). "Good Governance and the Role of the Government", Management Culture, p. 4, p. 93. [In Persian[
Soltani Sarvestani, J. Salehi M. His eagle, ah. Nadi, MA (2018). Confirmatory Factor Analysis of Spiritual Leadership Model in Higher Education. Journal of Research in New Approach in Educational Management, Eighth, No. 4, Winter 2018, pp. 42-19. [In Persian]
Soroush, M. (2015). The goals and aspirations of the government, the tribes, 20 and 21, p. 48-56. [In Persia [
Teichler, U. (2016). Germany: How Changing Governance and Management Affects the Views and Work of the Academic Profession. Springer Science. Business Media B.V.
_||_