بررسی ظرفیتها و محدویت ها جهت توسعه گردشگری با تاکید بر کارآفرینی (مطالعه موردی: منطقه اورامانات کرمانشاه)
طوبی باقری
1
(
دانشجوی دکتری گروه جغرافیا ،واحد یادگارامام خمینی (ر ه) شهرری،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران
)
مجید ولی شریعت پناهی
2
(
واحد یادگارامام خمینی (ر ه) شهرری
)
علیرضا استعلاجی
3
(
دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری- تهران. ایران.
)
کلید واژه: گردشگری, کارآفرینی, منطقه اورامانات, معیار های توسعه,
چکیده مقاله :
ارتقا ظرفیت کارآفرینی عاملی مهم در بهبود وضعیت اقتصادی و جلوگیری از خروج ساکنین منطقه است. یکی از مواردی که میتوان با استفاده از آن کارآفرینی را در شهر و روستا بهبود بخشید استفاده از توان و قابلیتهای هر منطقه باتوجه به صنعت گردشگری است. منطقه اورامانات باتوجه به توان محیطی بالا در خصوص جذب گردشگر می تواند بهعنوان یکی از عرصههای تنوع بخش به اقتصاد منطقه موردتوجه قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیتها و محدویت های منطقه اورامانات جهت توسعه صنعت گردشگری با تاکید بر کارآفرینی انجام شد. روش انجام پژوهش توصیفی - تحلیلی با استفاده از اسناد کتابخانهای و تحقیقات میدانی، مصاحبه و پرسشنامه در بین خبرگان و ساکنان منطقه اورامانات (312 نفر) بود. با نظر متخصصین و خبرگان حوزه جغرافیا و برنامه ریزی شش گویه از جمله بازارچه های خرید مرزی، سیستم حمل و نقل زمینی، سکونتگاه های بوم گردی، جاذبه های طبیعی، ورود گردشگران دفاع مقدس و هنرهای بومی محلی شناسایی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف–اسمیرنوف، آزمون دوجمله ای، آزمون t تک گروهی و آزمون فریدمن در نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج بدست آمده از تحلیل گویه ها نشان داد که منطقه اورامانات در حال حاضر میتواند از جاذبه های طبیعی و بازارچه های خرید مرزی در جهت توسعه کارآفرینی بهره مند شود. اما مواردی چون ناکافی بودن سکونتگاه های بوم گردی و کمبود مسیرهای دسترسی مناسب، نیاز به توجه به این معیارها را میطلبد. از طرفی با توجه به فراهم نبودن شرایط زیر ساختی و فرهنگی جهت ورود گردشگران دفاع مقدس و همچنین معرفی هنرهای بومی محلی، این دو معیار بستر کافی جهت جذب گردشگر را در شرایط فعلی ندارد. طبق نتایج حاصل از رتبه بندی متغیرهای مورد مطالعه مشخص گردید که بیشترین اولویت منطقه جهت توسعه کارآفرینی از طریق گردشگری به ترتیب شامل بازارچه های خرید مرزی (2.83)، جاذبه های طبیعی (2.70)، سیستم حمل و نقل زمینی (2.51)، سکونتگاه های بوم گردی (2.37)، هنرهای بومی محلی (2.22) و ورود گردشگران دفاع مقدس (1.94) است.
چکیده انگلیسی :
Improving the entrepreneurial capacity is an important factor in improving the economic situation and preventing the departure of the residents of the region. One of the things that can be used to improve entrepreneurship in city and countryside is to use the capabilities of each region with regard to the tourism industry. Due to its high environmental potential in attracting tourists, Oramanat region can be considered as one of the areas that diversify the region's economy. The current research was conducted with the aim of investigating the capacities and limitations of Oramanat region for the development of the tourism industry with an emphasis on entrepreneurship. The method of conducting descriptive-analytical research was using library documents and field research, interviews and questionnaires among experts and residents of Oramanat region (312 people). According to experts in the field of geography and planning, six issues were identified, including border shopping markets, land transportation system, eco-tourism settlements, natural attractions, the arrival of holy defense tourists, and local indigenous arts. Kolmogorov-Smirnov test, binomial test, one-group t test and Friedman test were used in SPSS software to analyze the data. The results obtained from the analysis of 6 items showed that Oramanat region can currently benefit from natural attractions and border shopping markets for the development of entrepreneurship. But things like the inadequacy of eco-tourism settlements and the lack of suitable access routes require attention to these criteria. On the other hand, due to the lack of infrastructural and cultural conditions for the entry of tourists to the holy defense and the introduction of local indigenous arts, these two criteria do not have a sufficient platform to attract tourists in the current situation. According to the results of the ranking of the studied variables, it was found that the highest priority of the region for the development of entrepreneurship through tourism, respectively, includes border shopping markets (2.83), natural attractions (2.70), land transportation system (2.51), settlements Ecotourism (2.37), local indigenous arts (2.22) and the arrival of holy defense tourists (1.94).