بررسی ظرفیتها و محدویت ها جهت توسعه گردشگری با تاکید بر کارآفرینی (مطالعه موردی: منطقه اورامانات کرمانشاه)
طوبی باقری
1
(
دانشجوی دکتری گروه جغرافیا ،واحد یادگارامام خمینی (ر ه) شهرری،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران
)
مجید ولی شریعت پناهی
2
(
واحد یادگارامام خمینی (ر ه) شهرری
)
علیرضا استعلاجی
3
(
دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری- تهران. ایران.
)
الکلمات المفتاحية: گردشگری, کارآفرینی, منطقه اورامانات, معیار های توسعه,
ملخص المقالة :
ارتقا ظرفیت کارآفرینی عاملی مهم در بهبود وضعیت اقتصادی و جلوگیری از خروج ساکنین منطقه است. یکی از مواردی که میتوان با استفاده از آن کارآفرینی را در شهر و روستا بهبود بخشید استفاده از توان و قابلیتهای هر منطقه باتوجه به صنعت گردشگری است. منطقه اورامانات باتوجه به توان محیطی بالا در خصوص جذب گردشگر می تواند بهعنوان یکی از عرصههای تنوع بخش به اقتصاد منطقه موردتوجه قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیتها و محدویت های منطقه اورامانات جهت توسعه صنعت گردشگری با تاکید بر کارآفرینی انجام شد. روش انجام پژوهش توصیفی - تحلیلی با استفاده از اسناد کتابخانهای و تحقیقات میدانی، مصاحبه و پرسشنامه در بین خبرگان و ساکنان منطقه اورامانات (312 نفر) بود. با نظر متخصصین و خبرگان حوزه جغرافیا و برنامه ریزی شش گویه از جمله بازارچه های خرید مرزی، سیستم حمل و نقل زمینی، سکونتگاه های بوم گردی، جاذبه های طبیعی، ورود گردشگران دفاع مقدس و هنرهای بومی محلی شناسایی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف–اسمیرنوف، آزمون دوجمله ای، آزمون t تک گروهی و آزمون فریدمن در نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج بدست آمده از تحلیل گویه ها نشان داد که منطقه اورامانات در حال حاضر میتواند از جاذبه های طبیعی و بازارچه های خرید مرزی در جهت توسعه کارآفرینی بهره مند شود. اما مواردی چون ناکافی بودن سکونتگاه های بوم گردی و کمبود مسیرهای دسترسی مناسب، نیاز به توجه به این معیارها را میطلبد. از طرفی با توجه به فراهم نبودن شرایط زیر ساختی و فرهنگی جهت ورود گردشگران دفاع مقدس و همچنین معرفی هنرهای بومی محلی، این دو معیار بستر کافی جهت جذب گردشگر را در شرایط فعلی ندارد. طبق نتایج حاصل از رتبه بندی متغیرهای مورد مطالعه مشخص گردید که بیشترین اولویت منطقه جهت توسعه کارآفرینی از طریق گردشگری به ترتیب شامل بازارچه های خرید مرزی (2.83)، جاذبه های طبیعی (2.70)، سیستم حمل و نقل زمینی (2.51)، سکونتگاه های بوم گردی (2.37)، هنرهای بومی محلی (2.22) و ورود گردشگران دفاع مقدس (1.94) است.