بررسی تأثیر هویت فرهنگی و شخصیت بر رفتار استفاده از هوش مصنوعی برای کیفیت حسابرسی با تمرکز بر مدل برنامهریزی شده
محورهای موضوعی : اخلاق و حسابداری
بهاره اعظمی
1
,
حمزه محمدی خشوئئ
2
,
رحمان ساعدی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - استادیار، گروه حسابداری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هویت فرهنگی و شخصیت بر رفتار استفاده از هوش مصنوعی برای کیفیت حسابرسی با تمرکز بر مدل برنامهریزی شده است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری، حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و مؤسسات حسابرسی در سال 1402 میباشند. حجم نمونه براساس فرمول کوهن (1988) محاسبه گردید و تعداد 350 پرسشنامه جمعآوری شد. مدل مورد نظر، معادلات ساختاری است. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه شخصیت کاستا مک کری (1992)؛ پرسشنامه هنجار ذهنی وانگ (2022)، پرسشنامه هویت فرهنگی طاهری (1392)، پرسشنامه قصد رفتاری داوتانس و دیماتولوس (2017)، پرسشنامه نگرش تیگگن و همکاران (2023)، پرسشنامه رفتار در جهت استفاده از هوش مصنوعی برای کیفیت حسابرسی چن و همکاران (2022) و پرسشنامه کنترل رفتار ادراک شده حسابرسی جنسن و همکاران (2020) بودند.
یافتهها: هویت فرهنگی و شخصیت که در روانشناسی رفتاری هستند، به صورت دیدگاه جمعی و فردی بر رفتار هر شخص مؤثر میباشند، این در حالی است که مدل برنامهریزی شده با دیدگاه فردی به این مهم توجه میکند و در نهایت تعامل هویت فرهنگی و شخصیت و نگرش و هنجار ذهنی و رفتار ادراک شده حسابرسی بر رفتار استفاده از هوش مصنوعی برای کیفیت حسابرسی با متغیر میانجی قصد رفتاری قابل پیشبینی است.
نتیجهگیری: ارتقای هوش عاطفی در بحث روانشناسی برای هر فرد از نظر شخصیت و هویت فرهنگی مهم است و مدل جهانی فردی را به مدل جمعی تبدیل میکند که یک مبحث مهم در امر رفتار استفاده از هوش مصنوعی در کیفیت حسابرسی میباشد.
Objective: This study aims to investigate the effect of cultural identity and personality on the use of artificial intelligence in enhancing audit quality, with a particular emphasis on the proposed model.
Method: This is an applied study that utilized a questionnaire to collect data. The statistical population consists of auditors employed in audit organizations and firms in 2023. The sample size was determined using Cohen's formula (1988), resulting in the collection of 350 questionnaires. The model under consideration is based on structural equation modeling. The questionnaires utilized in this study include the Costa-McCreary Personality Questionnaire (1992), Wang's Mental Norm Questionnaire (2022), Taheri's Cultural Identity Questionnaire (2013), Dautans and Dematolos' Behavioral Intention Questionnaire (2017), Tieggen et al.'s Attitude Questionnaire (2023), Chen et al.'s Behavioral Use of Artificial Intelligence for Audit Quality Questionnaire (2022), and Jensen's Perceived Audit Behavior Control Questionnaire (2020).
Findings: Cultural identity and personality, as explored in behavioral psychology, significantly influence an individual's behavior from both collective and individual perspectives. The proposed model, which focuses on the individual perspective, addresses this issue. Ultimately, it predicts the interaction of cultural identity, personality, attitude, mental norms, and perceived audit behavior on the use of artificial intelligence for enhancing audit quality, with behavioral intention serving as a mediating variable.
Conclusion: The conclusion emphasizes that enhancing emotional intelligence in psychology is crucial for individuals regarding their personality and cultural identity. This improvement transforms the individual global model into a collective model, which is a significant factor in the behavior associated with the use of artificial intelligence in ensuring audit quality.
