پیشایندها و پسایندهای فرهنگ کارآفرینی در آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه های منتخب عراق)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی- کارآفرینیحازم عبد علی 1 , سعید شریفی 2 , انتذار احمد جاسم 3 , مهرداد صادقی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار دانشگاه المستنصریه، بغداد، عراق.
4 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: کارآفرینی, فرهنگ کارآفرینی, آموزش عالی, عراق.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف واکاوی پیشایندها و پسایندهای فرهنگ کارآفرینی در آموزش عالی عراق در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بخش اول پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی انجام گرفت. بر مبنای اصل اشباع نظری از تعداد 20 نفر از صاحبنظران مطلع حوزه موردمطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش اعتبار یابی دادهها از دو روش بازبینی دو کدگذار و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش، بازگشت به مصاحبهشوندگان استفاده گردید. روش پژوهش در قسمت کمی توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان و متخصصان موضوعی در زمینه مدیریت دولتی، آموزش عالی و کارآفرینی به تعداد برآوردی 1200 نفر بود که از این میان به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 290 نفر به عنوان حجم نمونه برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده، پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار محتوایی آن تائید شد. دادهها با استفاده از بسته نرمافزاری علوم اجتماعی و آیموس، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بخش کیفی با 190 مقوله کلی در قالب 158 خرده مولفه و 27 مولفه اصلی و 6 بعد شامل پیشایندهای شناختی، پیشایندهای عاطفی، پیشایندهای رفتاری، پیشایندهای اداری و سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و پسایندهای فرهنگ کارآفرینی بود. نتایج بخش کمی نشان داد مدل فرهنگ کارآفرینی در آموزش عالی عراق از برازش مناسب برخوردار است.
The current research was conducted with the aim of analyzing antecedents and consequences of entrepreneurial culture in Iraqi higher education in two qualitative and quantitative parts. The first part of the research was conducted using qualitative content analysis method. Based on the principle of theoretical saturation, it was done from the number of 20 knowledgeable experts in the field of study using the purposeful sampling method based on the semi-structured interview criteria. Two methods of review by two coders and review by experts who did not participate in the research, returning to the interviewees were used to measure the validity of the data. The research method in descriptive-survey quantitative part and the statistical population included all subject matter experts and specialists in the field of public administration, higher education and entrepreneurship with an estimated number of 1200 people, out of which 290 people were available as a sample size for the company. Were selected in the study. The tool used was a questionnaire created by the researcher, whose content validity was confirmed. The data was analyzed using social science software package and AIMOS. Results of the qualitative section with 190 general categories in form of 158 sub-components and 27 main components and 6 dimensions included cognitive antecedents, emotional antecedents, behavioral antecedents, administrative and organizational antecedents, entrepreneurial culture.
احمدی, فریدون, مفاخرینیا, فرانک، فرجی, بهیه. (1391). ترویج فرهنگ کارآفرینی با رویکرد اسلامی در دانشگاههای استان کردستان. مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1(3), 485-502.
إمى محمد سعد الدين. (2021). رؤية مستقبلية من منظور طريقة تنظيم المجتمع لتعزيز ثقافة ريادة الأعمال لدى الشباب الجامعى. مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 22(العدد 22 الجزء الرابع), 193-230.
سامي الأخضر الدبوسي. (2017). رؤية طلاب جامعة تبوك حول ثقافة ريادة الأعمال. مجلة العلوم الإقتصادية و الإدارية و القانونية, 1(8), 41-20.
السيد، محمد عبد الرؤوف عطية. (2021). متطلبات تنمية ثقافة ريادة الأعمال بجامعة الملک خالد من وجهة نظر القيادات الأکاديمية. المجلة العلمية لکلية التربية جامعة الوادي الجديد, 13(38), 76-106.
المحروقية, ب. ب. ح. ب. ن., بدرية بنت حمود بن ناصر, البلوشية, باسمة بنت سالم بن جمعة, الحدابي, & داوود عبدالملک يحي. (2021). واقع ثقافة ريادة الأعمال ومعوقاتها لدى طلبة الصفين العاشر والحادي عشر بسلطنة عمان. المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية, 5(22), 133-164.
محمود باسنت فتحى. (2021). واقع نشر ثقافة ريادة الأعمال بجامعة السويس ومقترحات تفعيلها من وجهة نظر الطلبة: دراسة ميدانية. مجلة البحث العلمى فى التربية, 22(1), 56-115.
مرادیان, پریسا, سلیمی, مهتاب, جهانیان, رمضان. (1399). شناسایی عوامل توسعه کارآفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی. آموزش علوم دریایی, 7(2), 151-162.
معتمدی نیا, زهره, موحد محمدی, سید حمید، مهدیزاده, حسین. (1401). تبیین مدل اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی در ایران. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی, 9(2), 19-36.
Adeel, S., Daniel, A. D., & Botelho, A. (2023). The effect of entrepreneurship education on the determinants of entrepreneurial behaviour among higher education students: A multi-group analysis. Journal of Innovation & Knowledge, 8(1), 100324.
Al-Lawati, E. H., Abdul Kohar, U. H., & Shahrin Suleiman, E. (2022). Entrepreneurial culture in educational institutions: A scoping review. Cogent Business & Management, 9(1), 1997237.
Ballantine, J. H., Stuber, J., & Everitt, J. G. (2021). The sociology of education: A systematic analysis. Routledge.
Barron, G. R. (2022). How university rankings are made through globally coordinated action: a transnational institutional ethnography in the sociology of quantification. Higher Education, 1-18.
Chowdhury, F., Audretsch, D. B., & Belitski, M. (2019). Institutions and entrepreneurship quality. Entrepreneurship theory and practice, 43(1), 51-81. https://doi.org/10.1177/1042258718780431.
Clark BR (1998) Creating entrepreneurial universities, organisational pathways of transformation. Pergamon IAU Press, Oxford
Danish, R. Q., Asghar, J., Ahmad, Z., & Ali, H. F. (2019). Factors affecting “entrepreneurial culture”: the mediating role of creativity. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 8(1), 1-12. https://doi.org/10.1186/s13731-019-0108-9.
Etzkowitz, H. 2008. Triple Helix—University Industry Government Innovation in Action, New York, Routledge
Ferreira, N. C., & Dinis, A. R. (2024). Linking national culture and entrepreneurship: a systematic literature review. Management Decision.
Fragoso, R., Rocha-Junior, W., & Xavier, A. (2020). Determinant factors of entrepreneurial intention among university students in Brazil and Portugal. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 32(1), 33-57.
Hasan, K. K. (2021). The relationship between intellectual capital and organizational trust and its impact on achieving the requirements of entrepreneurship strategy (The case of Korek Telecom Company, Iraq). International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 8(2), 130-146.
Hayton, J. C., & Cacciotti, G. (2013). Is there an entrepreneurial culture? A review of empirical research. Entrepreneurship & Regional Development, 25(9-10), 708-731. https://doi.org/10.1080/08985626.2013.862962.
Karlsson C, Friis C, Paulsson T (2004) Relating entrepreneurship to economic growth, CESIS/JIBS Electronic Working Paper Series.
Kioupi, V., & Voulvoulis, N. (2022). The Contribution of Higher Education to Sustainability: The Development and Assessment of Sustainability Competences in a University Case Bula (2012) Performance of women Entrepreneurs in Small Scale Enterprises (SSEs): Marital and Family Characteristics.iiste publication Vol. 4 No. 7 of 2012.
Klofsten, M., Fayolle, A., Guerrero, M., Mian, S., Urbano, D., & Wright, M. (2019). The entrepreneurial university as driver for economic growth and social change-Key strategic challenges. Technological Forecasting and Social Change, 141, 149-158.
Kukharska, L. (2022). QUALITY OF EDUCATIONAL SERVICE IN UKRAINIAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: CHALLENGE-RESULT PARADIGM. Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ», (August 12, 2022; Zurich, Switzerland), 142-146.
Mustafa, M., Gavin, F., & Hughes, M. (2018). Contextual determinants of employee entrepreneurial behavior in support of corporate entrepreneurship: a systematic review and research agenda. Journal of Enterprising Culture, 26(03), 285-326. https://doi.org/10.1142/s0218495818500115.
North, D. C. (1990). Institutions, institutional change and economic performance (Vol. 4). Cambridge university press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511808678
Ogunsanya, O. F. (2021). Monitoring and evaluation mechanisms of community engagement initiatives in Universities of Technology in South Africa (Doctoral dissertation).
Otache, I., Edopkolor, J. E., Sani, I. A., & Umar, K. (2024). Entrepreneurship education and entrepreneurial intentions: Do entrepreneurial self-efficacy, alertness and opportunity recognition matter?. The International Journal of Management Education, 22(1), 100917.
Panda NM (2000). What Brings Entrepreneurial Success in a Developing Region? J. Entrep., 9(2): 199-212
Pechter, K. (2022). A Retrospective on the University–Industry Innovation Nexus in Japan: Empirical Assessment of Coauthorship in the Light of New Data. In Systems Research II (pp. 21-51). Springer, Singapore.
Rhoades, G., & Smart, D. (2018). The political economy of entrepreneurial culture in higher education: Policies toward foreign students in Australia and the United States. In The Social Role of Higher Education (pp. 125-160). Routledge.
Rigtering, J. C., Eggers, F., Kraus, S., & Chang, M. L. (2017). Entrepreneurial orientation, strategic planning and firm performance: The impact of national cultures. European Journal of International Management, 11(3), 301-324. https://doi.org/10.1504/ejim.2017.10004231.
Semrau, T., Ambos, T., & Kraus, S. (2016). Entrepreneurial orientation and SME performance across societal cultures: An international study. Journal of Business Research, 69(5), 1928-1932. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.082.
Shattock, M. (Ed) (2008). Entrepreneurialism in Universities and the Knowledge Economy. Diversification and Organisational Change in European Higher Education. University of London.
Study. Education Sciences, 12(6), 406.
Subotzky, G. (1999). Alternatives to the Entrepreneurial University: New Modes of Knowledge Production in Community Service Programs. Higher Education, 38(4), 401-440.
Zhai, Q., Su, J., Ye, M., & Xu, Y. (2019). How do institutions relate to entrepreneurship: An integrative model. Entrepreneurship Research Journal, 9(2), 20170001. https://doi.org/10.1515/erj-2017-0001.