تاثیر حسگری بازار و پاسخگویی بازار بر ظرفیت جذب(مورد مطالعه: شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی)
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدوحید فتاحی سرند 1 , شراره یاری خرمالو 2
1 - ;گروه آموزشی مدیریت، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی ، شبستر، ایران.
2 - گروه آموزشی مدیریت، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
کلید واژه: ظرفیت جذب, حسگری بازار, پاسخگویی بازار,
چکیده مقاله :
شرکتها به طور قابل توجهی در ظرفیت جذب خود متفاوت هستند. بر همین اساس نیز توجه به ساختار ظرفیت جذب و بررسی تأثیر متغیرهای زمینهای مختلف موثر بر ظرفیت جذب شرکتها در جهت شناخت علت تفاوت در ظرفیت جذب مهم است، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر حسگری بازار و پاسخگویی بازار بر ظرفیت جذب در شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی انجام گردید. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و جامعه مورد بررسی در این مطالعه شامل کلیه مدیران شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی سرمایهگذاری خارجی شهر تبریز میباشد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 90 نفر تعیین شده است. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد بهره گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و از مدلسازی مسیری- ساختاری در جهت آزمون فرضیههای تحقیق بهره گرفته شده است. نتایج بررسیها نشان داد حسگری بازار بر پاسخگویی بازار و ظرفیت جذب در شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی تاثیر مثبت و معنی داری دارد. پاسخگویی بازار بر ظرفیت جذب تأثیر مثبت و معنی داری داشته است. همچنین نتایج نشان میدهد که پاسخگویی بازار به عنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین حسگری بازار و ظرفیت جذب قرار دارد.
Companies differ significantly in their absorptive capacity. Based on this, it is important to pay attention to the structure of absorptive capacity and to investigate the effect of various contextual variables affecting the absorptive capacity of companies in order to know the cause of the difference in absorptive capacity. located in the foreign investment industrial town. The current research is of an applied type and the population investigated in this study includes all managers of companies located in the foreign investment industrial estate of Tabriz city. Based on the table of Morgan, the sample size is 90 people. In order to collect information, a standard questionnaire was used. In order to analyze the data, descriptive statistical methods and path-structural modeling have been used to test the research hypotheses. The results of the surveys showed that market sensitivity has a positive and significant effect on market responsiveness and absorption capacity in companies based in foreign investment industrial estates. The responsiveness of the market has had a positive and significant effect on the absorption capacity. Also, the results show that market responsiveness is a mediating variable in the relationship between market sensitivity and absorptive capacity.
_||_