تاثیر حسگری بازار و پاسخگویی بازار بر ظرفیت جذب(مورد مطالعه: شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی)
الموضوعات :وحید فتاحی سرند 1 , شراره یاری خرمالو 2
1 - ;گروه آموزشی مدیریت، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی ، شبستر، ایران.
2 - گروه آموزشی مدیریت، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
الکلمات المفتاحية: ظرفیت جذب, حسگری بازار, پاسخگویی بازار,
ملخص المقالة :
شرکتها به طور قابل توجهی در ظرفیت جذب خود متفاوت هستند. بر همین اساس نیز توجه به ساختار ظرفیت جذب و بررسی تأثیر متغیرهای زمینهای مختلف موثر بر ظرفیت جذب شرکتها در جهت شناخت علت تفاوت در ظرفیت جذب مهم است، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر حسگری بازار و پاسخگویی بازار بر ظرفیت جذب در شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی انجام گردید. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و جامعه مورد بررسی در این مطالعه شامل کلیه مدیران شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی سرمایهگذاری خارجی شهر تبریز میباشد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 90 نفر تعیین شده است. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد بهره گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و از مدلسازی مسیری- ساختاری در جهت آزمون فرضیههای تحقیق بهره گرفته شده است. نتایج بررسیها نشان داد حسگری بازار بر پاسخگویی بازار و ظرفیت جذب در شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی تاثیر مثبت و معنی داری دارد. پاسخگویی بازار بر ظرفیت جذب تأثیر مثبت و معنی داری داشته است. همچنین نتایج نشان میدهد که پاسخگویی بازار به عنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین حسگری بازار و ظرفیت جذب قرار دارد.
_||_