شناسایی الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدعلی جنترانی 1 , مسعود براتی 2 , مرتضی قباخلو 3 , آرش شاهین 4 , محمد طالاری 5
1 - گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - 1. گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - دپارتمان مدیریت و اقتصاد، دانشگاه فنی KTU، کاناس، لیتوانی
4 - گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
5 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه (س) ، قم، ایران
کلید واژه: نظریه داده بنیاد, صنعت خودرو, زنجیره تامین, الزامات, اینترنت اشیاء صنعتی,
چکیده مقاله :
به دلیل وجود پیچیدگی در زنجیره تأمین و بهمنظور مدیریت بهتر آن، شرکتها فناوریهای نوین را عامل بالقوهای برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین خود در نظر میگیرند. یکی از این فناوریهای نوظهور اینترنت اشیا است. اینترنت اشیاء با تاثیرگذاری در بخشهای گوناگون مدیریت زنجیره تأمین باعث افزایش کارایی و بهبود عملکرد آنها در یک سازمان میشود. در این دوره زمانی، صنعت خودرو برای رسیدن به بهره وری مطلوب و تولید در سطح جهانی، ناچار به ورود به نسل چهارم صنعت است و دروازه صنعت 4، اینترنت اشیاء میباشد. هدف از این پژوهش، شناسایی الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو میباشد. در این راستا پژوهش حاضر با روش کیفی و با استفاده از رویکرد ظاهرشونده (گلیزری) نظریه داده بنیاد کلاسیک و مصاحبه با متخصصان و خبرگان صنعت خودرو و خبرگان دانشگاهی درسال1400 به جمعآوری و تحلیل داده ها پرداخته است. عوامل سازمانی، اجتماعی(محیطی)، مدیریتی، صنعتی و اقتصادی(مالی) بعنوان الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو شناسایی شدند. مدل مفهومی الزامات اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو با 5 مقوله و 20 مولفه ترسیم گردید.
Due to the Complication in the supply chain and in order to manage it better, companies consider new technologies as a potential factor to improve the performance of their supply chain. One of these emerging technologies is the Internet of Things. The Internet of Things, by affecting various parts of the supply chain management, increases efficiency and improves the performance of an organization. In this period of time, the automobile industry is forced to enter the fourth generation of the industry in order to achieve optimal productivity and production at the global level, and the gateway to Industry 4.0 is the Internet of Things. The purpose of this research is to identify the requirements of using the industrial Internet of Things in the supply chain of the automotive industry. In this regard, the current research has collected and analyzed data using a qualitative method and using the appearing approach (glazier) of classical Grounded Theory and interviews with automotive industry experts and academic experts in the years 2021-2022. Organizational, social (environmental), managerial, industrial, and economic (financial) factors were identified as requirements for using the Industrial Internet of Things in the supply chain of the automotive industry. The conceptual model of Industrial Internet of Things requirements in the supply chain of the automotive industry was drawn with 5 categories and 20 components.
_||_