ارائه الگوی درگیری تحصیلی بر اساس خود تنظیمی و انگیزش پیشرفت با میانجی گری اخلاق تحصیلی: نقش تعدیلگر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان شهر اهواز
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
فروزان کمانگر
1
,
بهنام مکوندی
2
,
رضوان همائی
3
,
سعید بختیارپور
4
,
مرجان علی زاده
5
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. fkaman50@gmail.com
2 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.(نویسنده مسئول) b.makvandi@iauahvaz.ac.ir
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز. ایران. homaei@iauahvaz.ac.ir
4 - استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز. ایران. Saeedbakhtiarpoor@iauahvaz.ac.ir
5 - استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز. ایران. M.alizadeh@iau.ac.ir
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی درگیری تحصیلی بر اساس خود تنظیمی و انگیزش پیشرفت با میانجی گری اخلاق تحصیلی: نقش تعدیلگر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانش¬آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز در سال 1401-1400 بود که 358 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده¬ها با استفاده از پرسشنامه های (خودتنظیمی بوفارد،1995)، (انگیزه پیشرفت هرمنس،1970)، (درگیری تحصیلی ریو ،2013) و (اخلاق تحصیلی گل پرور،1389)، انجام شدند. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 26 و آموس نسخه 26 تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که تمام مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم، خود تنظیمی و انگیزش پیشرفت به درگیری تحصیلی (05/0>P)، معنادار بودند. همچنین یافته ها نشان داد، نقش تعدیلگری متوسط پیشرفت تحصیلی در خودتنظیمی و انگیزش پیشرفت به درگیری تحصیلی (05/0>P)، معنادار نبود ولی اخلاق تحصیلی به درگیری تحصیلی (05/0>P)، معنادار بود. با توجّه به نتایج یافته ها، اخلاق تحصیلی می تواند نقش میانجی در همبستگی بین خودتنظیمی و انگیزش پیشرفت با درگیری تحصیلی و متوسط پیشرفت تحصیلی، نقش تعدیلگری در اخلاق تحصیلی به درگیری تحصیلی داشته باشد.
The present study aims to provide a model of academic engagement based on self-regulation and achievement motivation with the mediation of academic ethics: the role of modulating academic achievement in students. The research method was a description of correlation and structural equations. The statistical population consisted of female students of the second year of secondary school in Ahvaz city in 2021-2022, 358 of whom were selected by stratified random sampling method. Data collection tools using questionnaires (Boufard's self-regulation, 1995), (Hermans' achievement motivation , 1970), (Rio's academic engagement , 2013) and Gol Paror's (2019) academic ethics. , done. Data were analyzed in SPSS version 26 and AMOS software. The findings showed that all the direct and indirect paths of self-regulation and achievement motivation to academic engagement (P<0.05) were significant. Also, the findings showed that the moderate moderating role of academic achivement in self-regulation and achievement motivation was not significant to academic engagement (P<0.05), but academic ethics was significant to academic engagement (P<0.05). Was. According to the results of the findings, academic ethics can play a mediating role in the correlation between self-regulation and achievement motivation with academic engagement and average academic achievement, a moderating role in academic ethics to academic engagement.
