تبیین و درجه بندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیل گرا در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیجلوه امامی قره حاجلو 1 , محمد صالحی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد ساری
کلید واژه: دانشگاه, استقلال دانشگاهی, رویکرد دلیل گرا,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تبین و درجه بندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیل گرا در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران می باشد. این پژوهش با هدف کاربردی و با روش توصیفی از نوع پیمایشی صورت پذیرفت. جامعه آماری آن، شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران به تعداد 1537 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 308 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیل گرا با 36 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و روایی سازه آن نیز تایید گردید. پایایی ترکیبی و مقدار آلفای کرونباخ آن نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی در نرمافزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیل گرا دارای سه بعد استقلال علمی، استقلال فکری و استقلال در روابط ملی و فراملی بوده که بعد استقلال علمی دارای بالا ترین درجه و بعد استقلال در روابط ملی و فراملی دارای پایین ترین درجه می باشد.
Introduction: Explainingand grading ofthe dimensions of university autonomy with reason approach at Mazandaran Islamic Azad University,is the aim of the present research. This research, was an applied-descriptive survey type. Its statistical population consisted of 1537 faculties of Mazandaran Islamic Azad University, 308 of whom were selected using the random stratified sampling method according to Cochran's C test. To collect data, a researcher-made questionnaire consisting 36 questions was used for the autonomy with the reason approach. Its apparent content validity was confirmed by the experts as well as its construct validity. The combinational reliability and the amount of Cronbach's Alpha was more than 0.7 that was confirmed. To analyze the data, both exploratory and confirmatory factor analysis tests in the SPSS software v. 20 were used.The research findings showed that the university autonomy with the reason approach involves three dimensions of "scientific, intellectual, and national and transnational relationships autonomy" in which the scientific autonomy dimension has the higher grade, and the national and transnational relationships autonomy dimension has the lower grade.
_||_