رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در معلمان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیطاهره حسین زاده قلعه نو 1 , بهرنگ اسماعیلی شاد 2 , پریسا تجلی 3
1 - دانش آموخته گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی عمومی و استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فرسودگی شغلی, گرانباری نقش, هوش عاطفی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در بود. پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل 250 نفر معلمان ابتدایی شهر اسفراین بود که بصورت نمونه برداری تصادفی طبقه ای نسبی بر اساس فرمول کوکران 152 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های گرانباری نقش راد و همکاران (2008)، فرسودگی شغلی مسلچ (1985) و هوش عاطفی پترایدز و فارنهام (2001) بود. روایی پرسشنامه ها به تائید 10 نفر از خبرگان رسید و پایایی از طریق روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0.79، 0.80 و 0.82 بدست آمد. داده ها به وسیله نرم افزارهای Smart PLS 3/2 و SPSS 25 تحلیل شد. یافته ها نشان داد بین گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در معلمان در سطح اطمینان 95 درصد رابطه معناداری وجود دارد. ضریب مسیر استاندارد شده بین گرانباری نقش و فرسودگی شغلی برابر 0.611 شده که نشان از تاثیر مستقیم (مثبت) گرانباری نقش بر فرسودگی شغلی می باشد. همچنین ضریب مسیر استاندارد شده بین گرانباری نقش و هوش عاطفی برابر 0.390 – شده که نشان از رابطه معکوس بین این دو عامل دارد. همچنین ضریب مسیر استاندارد شده بین هوش عاطفی و فرسودگی شغلی برابر 0.589 – شد.
The purpose of this study was to explain the relationship between job overload and job burnout with the mediating role of emotional intelligence. The research is descriptive and correlational in nature. The statistical population consisted of 250 elementary teachers in Esfarayen were selected by proportional stratified random sampling based on Cochran formula. The research instruments were the Rod et al (2008), Burnout Maslach (1985) and Emotional Intelligence Questionnaires of Furnham & Petrides (2001). The validity of the questionnaires was confirmed by 10 experts and reliability by Cronbach's alpha method was 0.79, 0.80 and 0.82, respectively. Data were analyzed using Smart PLS 3/2 and SPSS 25 software. The results showed there is a significant relationship between job overload and job burnout with mediator role of emotional intelligence in teachers at 95% confidence level. The standardized path coefficient between job overload and job burnout is 0.611, indicating a direct (positive) effect of job overload on job burnout. The standardized path coefficient between job overload and emotional intelligence was -0.390, indicating an inverse relationship between these two factors. The standardized path coefficient between emotional intelligence and job burnout was -0.589.
_||_