بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان زنجان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیفریبا دمرچیلی 1 , عبدالحسین رسولی نژاد 2
1 - عضوهیات علمی
2 - دانشجو
کلید واژه: اعضای هیأت علمی, واژههای کلیدی: ذهنیت فلسفی, جامعیت, تعمق, انعطاف پذیری, خلاقیت,
چکیده مقاله :
چکیده: مسأله مورد بررسی در این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان زنجان است. شاخصهای بهکار رفته برای اندازهگیری ذهنیت فلسفی عبارتست از: جامعیت، تعمق و انعطافپذیری که ارتباط این شاخصها با میزان خلاقیت استادان مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش، استادان دانشگاههای آزاد استان زنجان (440=N) نفر بوده ، نمونه مورد نظر از طریق نمونهگیری تصادفی - طبقهای انتخاب گردیده است (210=N) . در پژوهش مورد نظر برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامهی؛ خلاقیت، ذهنیت فلسفی، استفاده شده است که هر دو استاندارد بوده و ضریب روایی آنها به ترتیب 81% و 80% برآورده گردیده است . برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش آمار توصیفی از مشخصههای آماری نظیر فراوانی ، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی بهمنظور بررسی رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی و برای مقایسه میانگینها در متغیرهای گروهبندی نظیر جنس و رشته تحصیلی از آزمون T مستقل استفاده گردیده است . نتایج پژوهش نشان میدهد؛ - با توجه به سطح معناداری (01/0 < p) میتوان با اطمینان 99/0 پذیرفت که بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت استادان رابطه معناداری وجود دارد. - بین سه شاخص ذهنیت فلسفی یعنی جامعیت، تعمق، انعطاف پذیری، با خلاقیت رابطه آماری معناداری وجود دارد. - مقایسه انجام گرفته بهوسیله آزمون T مستقل نشان میدهد در رشته علوم انسانی و علوم پایه بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت استادان تفاوت معناداری وجود ندارد. - مقایسههای انجام گرفته بهوسیله آزمون T مستقل با 05/0 > p نشان میدهد بین میزان خلاقیت استادان زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد. اما با 01/0 > p ذهنیت فلسفی در مردان بیشتر از زنان است. - در بین شاخصهای ذهنیت فلسفی نیز تنها عاملی که باعث ایجاد تفاوت شده شاخص تعمق است، بهطوریکه مردان بهشکل معناداری تعمق بیشتری از زنان داشتند، اما انعطافپذیری و جامعیت زنان و مردان تفاوت معناداری با یکدیگر نداشته است.
Abstract This study aimed at investigating the relationship between philosophic-mindedness (measured as comprehensiveness, penetration, and flexibility) and degree of creativity among faculty members of Islamic Azad University (IAU), Zanjan Branch. The population of the study was comprised of 440, out of which 210 were selected using stratified random sampling. Data were collected administering creativity and philosophic-mindedness questionnaire with validity indices of 0.81 and 0.80 respectively. Both descriptive and inferential statistics indices were applied to analyze the data. The findings of the study indicate that there is a significant relationship between philosophic-mindedness and the degree of creativity of the faculty members (p< 0.01). Also, there exist significant relationships between three indices of comprehensiveness, penetration, flexibility and degree of creativity. Applying t test, no significant relationship is found between philosophic-mindedness and the degree of creativity of the faculty members in humanities and basic sciences. Moreover, there is no significant relationship between male and female professors regarding their creativity (p< 0.05), whereas regarding their level of philosophic-mindedness, male exceeded female. Taking the indices of philosophic-mindedness into account, penetration shows a gender difference. That is, male professors present a more significant level of penetration than female while both were similar regarding other indices of comprehensiveness and flexibility.
منابع فارسی
منابع انگلیسی