ابعاد مختلف چارچوب مدیریت توسعه حرفه ای دانشجو معلمان (مطالعه موردی: رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان اصفهان)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمحمد خاکی نجف آبادی 1 , شهرام عروف زاد 2 , مینا مستحفظیان 3 , مهدی نوید ادهم 4
1 - دانشجوی دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
3 - دانشیار مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تریت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
کلید واژه: دانشجو معلمان تربیتبدنی, توسعهء حرفه ای, دانشگاه فرهنگیان,
چکیده مقاله :
عوامل بسیاری در موفقیت عملکرد آموزشوپرورش دخیل هستند و در این میان نقش معلمان ازجمله شالوده اصلی آن و از مؤثرترین عوامل برشمرده میشود. از طرفی، شیوه عمل و نگرش معلم نیز از نحوه آموزش و دورههای آموزشی در مراکز تربیتمعلم (دانشگاه فرهنگیان)، تأثیر میپذیرد. بر این اساس این تحقیق باهدف طراحی چارچوب توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با استفاده از روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجامشد. در بخش کیفی، براساس نظر 15 تن از خبرگان شامل اعضای هیئتعلمی و مدرسان پیشکسوت تربیتمعلم در آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان و با استفاده از پرسشنامه باز، مدل مفهومی اولیه تحقیق طراحیشده است. در بخش کمی نیز با استفاده از نمونه آماری شامل 208 تن از دانشجو معلمان، اعتبار مدل طراحیشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری(حداقل مربعات جزئی-PLS) مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیهوتحلیل اطلاعات در بخش کمی، در دو بخش مدل اندازهگیری و ساختاری انجام شده است. بنابراین، خصوصیات فنی پرسشنامه از جمله پایایی، روایی همگرا و واگرا بررسی و اصلاحات لازم انجام شد. ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیههای تحقیق نیز در قسمت ساختاری ارزیابی گردید. نتایج حاصل از بخش کیفی با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، 103 مضمون فرعی و 23 مضمون اصلی را شامل و در بخش کمی گویای طرح چارچوب توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان از برازش و اعتبار لازم برخوردار است. بر اساس نتایج بهدستآمده، عوامل مؤثر بر توسعه حرفهای دانشجو معلمان در قالب عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها در قالب تصویری کلی از یک الگوی پیشنهادی ارائهشده است تا دید گستردهتری برای سیاستگذاران این حوزه فراهم آورد.
Many factors are involved in the success of education, and among them, the role of teachers is considered as its main foundation and one of the most effective factors. Based on this, this research was carried out with the aim of designing the professional development framework of physical education student teachers of Farhangian University with a combined approach (a combination of qualitative and quantitative methods). In the qualitative part of the research, the conceptual model of the research was designed by asking the opinions of 15 experts consisting of faculty members and veteran teachers of teacher training at the headquarters level of the Ministry of Education and Farhangian University and through a redesigned questionnaire. In the quantitative research phase, the model designed with the structural equation modeling approach (partial least squares-PLS) has been tested through a statistical sample consisting of 208 student-teachers. In the quantitative part, the analysis of information has been carried out in two parts of the measurement model and the structural model. In this regard, the technical characteristics of the questionnaire, including reliability, convergent validity and divergent validity, were examined and the necessary corrections were made. In the structural part, the structural coefficients of the model were evaluated to check the research hypotheses. The results obtained from the qualitative part, using open, central, and selective coding, include 103 sub-themes and 23 main themes, and in the quantitative part, it is indicative of the professional development framework of the student physical education teachers of Farhangian University. Based on the obtained results, the factors affecting the professional development of student teachers in the form of causal, contextual, intervening factors and consequences are presented in the form of a general picture of a proposed model to provide a broader view for policy makers in this field.
