ارائه الگوی مدیریت آموزش کارآفرینانه در هنرستان های فنی و حرفه ای با تاکید بر برنامه درسی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیفاطمه گنجی 1 , سید رسول حسینی 2 , معصومه اولادیان 3
1 - دانشجوی دکترای، گروه مدیریت آموزشی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان شهید چمران، تهران، ایران
3 - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.
کلید واژه: آموزش فنی و مهارتی, آموزش کارآفرینی, هنرستان, فنی حرفه ای, برنامه درسی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی آموزش کارآفرینانه در هنرستانهای فنی و حرفهای با تاکید بر برنامه درسی است. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش آمیخته- اکتشافی (کیفی- کمی) انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان آموزش کارآفرینانه بود. گردآوری دادهها طی مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 12 نفر از اعضای جامعه آماری با روش نمونهگیری هدفمند صورت گرفت. دادههای تحقیق بر اساس فرآیند تحلیل کیفی طی کدگذاری دوگانه باز و محوری از طریق نرمافزار مکسکیودا 2020 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران و معلمان هنرستانهای فنی و حرفهای بودند. گردآوری دادهها طی پرسشنامه محقق ساخته از بین 344 نفر از اعضای جامعه آماری صورت گرفت که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. بر اساس نتایج تحلیل کیفی الگوی آموزش کارآفرینانه با تاکید بر برنامه درسی در هنرستانهای فنی و حرفهای شامل مولفههای مالی و فیزیکی، منابع انسانی، آموزش و یادگیری، علمیو نوآوری، تربیت اقتصادی و اجتماعی، مدیریت و ارزیابی، مشاوره تحصیلی و پرورش جسمی، روحی و روانی بود. همچنین بر اساس نتایج تحلیل کمی، از بین مولفههای الگو، مولفه علمی و نوآوری (با بار عاملی 0.909) بالاترین اولویت و عوامل مالی و فیزیکی (با بار عاملی 0.749) کمترین اولویت را دارا بودند و در نهایت تمامی مولفههای الگو دارای اعتبار بودند و الگو از برازش مناسب برخوردار بود.
The aim of the current research is to provide a model of entrepreneurial education in technical and professional conservatories with an emphasis on the curriculum. The method of this research is practical in terms of purpose and it was done by mixed-exploratory (qualitative-quantitative) method. The statistical population in the qualitative section included academic experts and entrepreneurial education experts. Data collection was done through semi-structured interviews with 12 members of the statistical population using the purposeful sampling method. The research data were analyzed based on the qualitative analysis process during double open and axial coding through MaxQuda 2020 software. The statistical population included managers and teachers of technical and professional conservatories in a small part. Data collection was done through a researcher-made questionnaire among 344 members of the statistical population who were selected by random sampling. The analysis of the collected data was done in two descriptive and inferential ways through SPSS 16 and Smart PLS software. Based on the results of the qualitative analysis of the model of entrepreneurial education with emphasis on the curriculum in technical and vocational schools including financial and physical components, human resources, teaching and learning, scientific and innovation, economic and social education, management and evaluation, academic counseling and physical and mental development. And it was mental. Also, based on the results of quantitative analysis, among the components of the model, the scientific and innovation component (with a factor load of 0.909) had the highest priority, and the financial and physical factors (with a factor load of 0.749) had the lowest priority, and finally, all the components of the model were valid and The model had a good fit.