ارائه الگوی مدیریت آموزش کارآفرینانه در هنرستان های فنی و حرفه ای با تاکید بر برنامه درسی
الموضوعات :فاطمه گنجی 1 , سید رسول حسینی 2 , معصومه اولادیان 3
1 - دانشجوی دکترای، گروه مدیریت آموزشی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان شهید چمران، تهران، ایران
3 - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش فنی و مهارتی, آموزش کارآفرینی, هنرستان, فنی حرفه ای, برنامه درسی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی آموزش کارآفرینانه در هنرستانهای فنی و حرفهای با تاکید بر برنامه درسی است. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش آمیخته- اکتشافی (کیفی- کمی) انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان آموزش کارآفرینانه بود. گردآوری دادهها طی مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 12 نفر از اعضای جامعه آماری با روش نمونهگیری هدفمند صورت گرفت. دادههای تحقیق بر اساس فرآیند تحلیل کیفی طی کدگذاری دوگانه باز و محوری از طریق نرمافزار مکسکیودا 2020 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران و معلمان هنرستانهای فنی و حرفهای بودند. گردآوری دادهها طی پرسشنامه محقق ساخته از بین 344 نفر از اعضای جامعه آماری صورت گرفت که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. بر اساس نتایج تحلیل کیفی الگوی آموزش کارآفرینانه با تاکید بر برنامه درسی در هنرستانهای فنی و حرفهای شامل مولفههای مالی و فیزیکی، منابع انسانی، آموزش و یادگیری، علمیو نوآوری، تربیت اقتصادی و اجتماعی، مدیریت و ارزیابی، مشاوره تحصیلی و پرورش جسمی، روحی و روانی بود. همچنین بر اساس نتایج تحلیل کمی، از بین مولفههای الگو، مولفه علمی و نوآوری (با بار عاملی 0.909) بالاترین اولویت و عوامل مالی و فیزیکی (با بار عاملی 0.749) کمترین اولویت را دارا بودند و در نهایت تمامی مولفههای الگو دارای اعتبار بودند و الگو از برازش مناسب برخوردار بود.