رابطه بین تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسمیه عباسپور 1 , شعبانعلی باقریان 2
1 -
2 - بازنشسته اموزش و پرورش
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتاله آملی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتاله آملی در سال تحصیلی 1402-401 بودند، که برای حجم نمونه تعداد250 نفر از آنها به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)، و تاباوری کانوزر و دیویسون (2003) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری مبتنی بر معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه ورود با کمک نرمافزارهایSPSS و Amos نسخه 24 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین شاخصهای نیکویی برازش دادهها نشاندهنده برازش مناسب مدل بود.
The purpose of this research was to investigate the relationship between resilience and cognitive flexibility among students of Islamic Azad University, Ayatollah Amoli branch. The present research method was descriptive-correlation type of structural equations. The statistical population of this research included all undergraduate students of Ayatollah Amoli branch of Islamic Azad University in the academic year of 2011-1402, of which 250 people were selected as a multi-stage cluster sampling for the sample size. were selected as research samples. Dennis and Vanderwaal (2010) cognitive flexibility questionnaires and Kanozer and Davison (2003) resilience questionnaires were used to collect data. In order to analyze the data, statistical methods based on structural equations and Pearson's correlation coefficient and regression analysis were used with the help of SPSS and Amos version 24 software. The findings showed that there is a significant relationship between resilience and cognitive flexibility in students. Also, the goodness of fit indices of the data indicated the appropriate fit of the model.
