تاثیر ارزش¬های فرهنگی بر گرایش¬های تفکر انتقادی در بین دانشجویان
محورهای موضوعی : برنامه درسی
مجتبی رضایی راد
1
,
مارال عباس زاده
2
1 - گروه تکنولوژی آموزشی،واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، واحدساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: ارزش¬های فرهنگی, تفکر انتقادی, دانشجویان, دانشگاه آزاد اسلامی. ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ارزش¬های فرهنگی بر گرایش¬های تفکر انتقادی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده¬های علوم پزشکی، انسانی و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 8933 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 368 نفر به روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای (بر حسب دانشکده محل تحصیل) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده¬ها، پرسشنامه¬های ارزش¬هاي فرهنگي منصوري سپهر و همکاران (پایایی: 88/0) و تفکر انتقادی پاک¬مهر و همکاران (پایایی: 89/0) بود. در سطح اطمینان 95 درصد (05/0 = α)، ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، رابطه مثبت معناداری بین ارزش¬های فرهنگی و گرایش¬های تفکر انتقادی در دانشجویان هر یک از دانشکده¬ های پزشکی، علوم انسانی و فنی و مهندسی وجود دارد. تحلیل واریانس یک راهه نشان داد، ارزش¬های فرهنگی و گرایش¬های تفکر انتقادی در بین دانشجویان دانشکده¬های پزشکی، علوم انسانی و فنی و مهندسی تفاوت آماری معناداری ندارند. هم¬چنین، تحلیل رگرسیونی نشان داد ارزش¬های فرهنگی بر گرایش¬های تفکر انتقادی دانشجویان تاثیر دارد. به طوری¬که، ارزش¬های فرهنگی، 4/55 درصد از گرایش¬های تفکر انتقادی را تبیین (پیش¬بینی) می¬کنند.
The present study was conducted with the purpose of investigating the effect of cultural values on critical thinking tendencies among students of Azad University using the correlation method. The statistical population included all the students of medical, humanities, technical and engineering faculties of Islamic Azad University, Sari branch in the academic year of 1401-1402 in the number of 8933 people, according to the table of Karjesi and Morgan, the number of 368 people was selected by stratified random sampling method. (according to the school) were selected as a sample. The tools of data collection were cultural values questionnaires by Mansouri Sepehr et al. (reliability: 0.88) and critical thinking by Pak Mehr et al. (reliability: 0.89). At the 95% confidence level (α = 0.05), the Pearson correlation coefficient showed that there is a significant positive relationship between cultural values and critical thinking tendencies in the students of each of the faculties of medicine, humanities, and technical and engineering. has it. One-way analysis of variance showed that cultural values and critical thinking tendencies among students of medical, humanities and technical and engineering faculties do not have statistically significant differences. Also, regression analysis showed that cultural values have an effect on students' critical thinking tendencies. So that cultural values explain (predict) 55.4% of critical thinking tendencies.
