تاثیر ارزش¬های فرهنگی بر گرایش¬های تفکر انتقادی در بین دانشجویان
الموضوعات : curriculum
مجتبی رضایی راد
1
,
مارال عباس زاده
2
1 - گروه تکنولوژی آموزشی،واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، واحدساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزش¬های فرهنگی, تفکر انتقادی, دانشجویان, دانشگاه آزاد اسلامی. ,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ارزش¬های فرهنگی بر گرایش¬های تفکر انتقادی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده¬های علوم پزشکی، انسانی و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 8933 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 368 نفر به روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای (بر حسب دانشکده محل تحصیل) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده¬ها، پرسشنامه¬های ارزش¬هاي فرهنگي منصوري سپهر و همکاران (پایایی: 88/0) و تفکر انتقادی پاک¬مهر و همکاران (پایایی: 89/0) بود. در سطح اطمینان 95 درصد (05/0 = α)، ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، رابطه مثبت معناداری بین ارزش¬های فرهنگی و گرایش¬های تفکر انتقادی در دانشجویان هر یک از دانشکده¬ های پزشکی، علوم انسانی و فنی و مهندسی وجود دارد. تحلیل واریانس یک راهه نشان داد، ارزش¬های فرهنگی و گرایش¬های تفکر انتقادی در بین دانشجویان دانشکده¬های پزشکی، علوم انسانی و فنی و مهندسی تفاوت آماری معناداری ندارند. هم¬چنین، تحلیل رگرسیونی نشان داد ارزش¬های فرهنگی بر گرایش¬های تفکر انتقادی دانشجویان تاثیر دارد. به طوری¬که، ارزش¬های فرهنگی، 4/55 درصد از گرایش¬های تفکر انتقادی را تبیین (پیش¬بینی) می¬کنند.
