تدوین استراتژی سازمان بر اساس شش ابزار اصلی و اجرایی استراتژی اقیانوس آبی در مسیر رشد سازمان
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانی
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد واحد سیرجان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر از نوع توصیفی، تحلیلی با جنبه کاربردی است. راهبرد اقیانوس آبی میتواند در جایگاه، آوردگاه یا به عنوان یک منبع رقابتی نوآورانه در بخش آموزش ایفای نقش کند تا ظرفیتهای بالقوه، در یک سازمان شناسایی، و با تکیه بر پیشایندهای رشد، در دریای پر تلاطم ، مواج و خونین رقابت، سازمان را با قایق استراتژی اقیانوس آبی به ساحلی امن برساند نتایج بدست آمده میتواند منجر به بهبود و تعالی روشها، ابزارها، ساختارها و همچنین الگوهای مورد استفاده در سازمانهای آموزشی، در جهت تسریع رشد سازمانی، با تکیه بر استراتژی اقیانوس آبی شود. در بخش اول با کمک روشهای مختلف جمع آوری داده ها تمامی زوایای استراتژی اقیانوس آبی شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. سپس با نظرسنجی و انجام تحلیل آماری، بر روی 6 ابزار اصلی ریسک ها و میزان احتمال وقوع و شدت اثر هر کدام یک از آنها مشخص گردید. با احتساب به 6 ابزار ، رتبه بندی معیارها و بررسی زیر معیارها مشخص و اولویت بندی هر ابزار تعیین گردید.
The current research is descriptive, analytical with a practical aspect. The blue ocean strategy can play a role as a place, source or as an innovative competitive resource in the education sector to identify the potential capacities in an organization, and relying on the antecedents of growth in the turbulent and bloody sea of competition, bring the organization to a safe shore with the blue ocean strategy boat. The obtained results can lead to the improvement and excellence of the methods, tools, structures, as well as patterns used in educational organizations, in order to accelerate organizational growth, relying on the blue ocean strategy. In the first part, with the help of different data collection methods, all the aspects of the blue ocean strategy were identified and investigated. Then, by conducting a survey and statistical analysis, the 6 main tools of risks and the probability of occurrence and the intensity of the effect of each one of them were determined. Considering 6 tools, the ranking of the criteria and the examination of the sub-criteria were determined and the priority of each tool was determined.
