تحلیل سبک¬شناختی عناصر کهن¬الگویی فرآیند فردیّت یونگ در داستان¬های عامیانه
محورهای موضوعی : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیمعصومه خلیل نوعلی آباد 1 , حمیدرضا فرضی 2 , رستم امانی 3
1 - دانشجوی دکترای زبان وادبیات فارسی-واحدتبریز-دانشگاه آزاداسلامی-تبریز-ایران
2 - هیات علمی دانشگاه آزاد تبریز
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: یونگ, کهنالگو, داستان¬های عامیانه, فرآیند فردیّت, بسامد سبکی.,
چکیده مقاله :
از رويكردهای ارتباطی میان ادبیات و روانشناسی، نقد کهن¬الگویی آثار ادبی است که با بررسی¬ها مي¬توان به لايه¬های معنايی نهفته در محتوای آثار راه يافت. از آثار ادبی، داستان¬های عامیانه با توجه به دارا بودن بن¬مایه¬های اساطیری و محتوای اخلاقی تعلیمی، اهمیّت بسزایی در آشکار ساختن محتویات ناخودآگاه دارند در این مقاله، با هدف بررسی سبک¬شناسی عناصرکهن¬الگویی و تأثیر آن در فرآیند فردیّت، بیست داستان عامیانه از مجموعه «فرهنگ افسانه¬های مردم ایران»درویشیان و خندان مهآبادی در تکرارهای سبکی عناصر مختلف کهن¬الگویی، انواع کهن¬الگو و چگونگی فرآیند فردیّت به صورت توصیفی تحلیلی بررسی شده است. کهنالگوی بنیادی داستان¬ها، کهن¬الگوی سایه می¬باشد. در فرآیند فردیّت، شخصیت¬ها در مقابله با سایه به کمک دیگر کهن¬الگوها که مهمترین آن پیر خرد می¬باشد به کمال فردیّت می¬رسند و در مواردی که کهن¬الگوی یاریگر ندارند و سازگاری کهن¬الگوها متعادل نیست، قهرمان شکست خورده است.
One of the communication approaches between literature and psychology is the archetypal criticism of literary works, which can be used to explore the layers of meaning hidden in the content of the works. From the literary works, folk tales, due to having mythological elements and educational moral content, are very important in revealing unconscious contents in this article, with the aim of examining the stylistics of archetypal elements and its influence in the process. Individuality, twenty folk tales from the collection "Culture of Legends of Iranian People" by Darvishian and Khandan Mehabadi in stylistic repetitions of various elements of archetypes, types of archetypes and how the process of individuality is analyzed descriptively and analytically. The basic archetype of stories is the archetype of shadow. In the process of individuation, the characters reach full individuality in confronting the shadow with the help of other archetypes, the most important of which is the old man, and in cases where they do not have a helpful archetype and the compatibility of the archetypes is not balanced, the hero fails. has eaten.
• انجوی شیرازی، ابوالقاسم (1352) قصههای ایرانی، تهران: امیرکبیر.
• بهار، مهرداد (1376) از اسطوره تا تاریخ، تهران: چشمه
• خادمی کولایی، مهدی (1386). «جستاری در باب اسطورهها و نمادهای نباتی»، پیک نور، سال هفتم، ش 1، 3 ـ 21.
• دادگی، فرنبغ (1390) بندهش، گزارنده : مهرداد بهار، تهران: توس
• درویشیان، علیاشرف، خندان مهابادی، رضا (1381) فرهنگ افسانه¬های مردم ایران، 19 جلدی، تهران: کتاب فرهنگ و هنر
• شریفی، محمد (1387) فرهنگ ادبیات فارسی، 2جلدی، تهران: معین
• شوالیه، ژان، گربران، آلن (1385) فرهنگ نمادها، 6جلدی، ترجمه سودابه فضایلی، تهران: جیحون
• کاسیرر، ارنست (1387) زبان و اسطوره، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: مروارید
• لوفلر دلاشو، مارگریت (1366) زبان رمزی قصههای پریوار، ترجمه جلال ستاری، تهران: توس
• محجوب، محمدجعفر (1386) ادبیات عامیانه ایران، به کوشش حسن ذوالفقاری، تهران: چشمه
• نورآقایی، آرش (1388) عدد، نماد، اسطوره، تهران: نقد افکار.
• ورنون، نوردبى، کالوین، هال (1381) راهنمای زندگینامه و نظریه¬هاى روانشناسان بزرگ، ترجمه احمد به¬پژوه و رمضان دولتى، تهران: منادی تربیت
• یونگ، کارل گوستاو (1377) انسان و سمبلهایش، ترجمه محمود سلطانیه، تهران: جامی.
• ـــــــــــــــــــــــ (1352) روانشناسی و دین، ترجمۀ فؤاد روحانی، تهران: سهامی کتابهای جیبی